Friday, October 06, 2017

Robot Seks Lelaki Mampu Henjut Lama.. Bagaimana Hukum?


Imej yang berkaitan

SEBELUM ini masyarakat dunia dikejutkan dengan penghasilan robot canggih sextech yang mampu menawarkan kepuasan seks seumpama manusia sebenar menerusi 50 posisi aksi persetubuhan.

Robot dengan kos hanya serendah AS$5,000 hingga AS$15,000 itu bahkan membolehkan pengguna mengubah suai bentuk puting buah dada dan warna bulu kemaluan faraj idaman selain sesuai menggantikan peranan pekerja seks.
Ia jadi bahan perdebatan kerana dibimbangi boleh menjejaskan industri pelacuran di sebalik ada kajian psikologi mendakwa robot itu mampu menghapuskan jenayah seksual iaitu rogol dan sumbang mahram dalam keluarga.
Namun robot seksi tersebut hanya untuk pelanggan lelaki tetapi bagaimana pula dengan wanita yang gersang dahagakan belaian seks romantis di atas ranjang selain isu tidak puas akibat pasangan cepat pancut air mani!
Usah bimbang kerana perkembangan teknologi baharu sudah membolehkan inovasisextech sekali gus bakal ancam perkhidmatan gigolo menerusi robot seks bertubuh sasa idaman wanita yang takut dipermainkan jantan miang!
Ia sesuai untuk kaum wanita yang bimbang bercinta suami orang yang gatal atau playboy kasanova suka bertukar pasangan sehingga mencetuskan risiko dijangkiti penyakit kelamin akibat batang zakar lelaki itu dicemari kuman.
Industri robot sextech antarabangsa baru-baru ini bergembira dengan pelancaran model boneka seks dikenali sebagai Mr. P bionik dan diramal bakal menjadi pilihan wanita yang tidak mahu berkahwin atau gagal temui jodoh.

Robot ini memiliki bateri di dalamnya yang dapat dicas semua jika kuasanya habis dan dikatakan mampu memberi respon isyarat verbal mengalahkan ‘alat permainan seks’ biasa seperti zakar palsu yang agak terhad getarannya.
Mr. P bionik dijangka mengalahkan tenaga batin lelaki tulen dengan ‘kekuatan’ luar biasa dimilikinya malah mampu memberikan henjutan tanpa masalah di sudut manapun ketika kemuncak syahwat si wanita di atas ranjang.
Menurut portal antarabangsa Boldsky, penyelidik mendapati robot seks lelaki ini terlalu sempurna untuk menikmati pengalaman seks kerana ia bukan sahaja tidak letih, bahkan tidak mengeluh dalam menguruskan urusan batin.
Bagaimanpun, robot tetap robot kerana ia begitu profesional dan tiada memiliki hubungan perasaan dengan si pengguna apatah lagi pendam perasaan dendam, marah atau benci diperlakukan wanita terbabit tanpa kira masa.
Justeru ia tidak sesuai untuk wanita berjiwa sentimental yang suka bercerita meluahkan emosi sebelum bersetubuh tetapi lebih kepada aksi jimak normal kira-kira 30 minit sehingga berlaku klimaks dan boleh diulang beberapa kali.
Setakat ini, harga sebuah robot ialah sekitar £8,100 (kira-kira RM45,366) tidak termasuk kos lain seperti mencacah tatoo, mengubah suai bentuk muka, gaya rambut, panjang zakar dan sebagainya. – Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim:

Berita di atas membentangkan penggunaan alat-alat seks begitu berleluasa di kedai menjual peralatan seks ini dan melalui talian. Matlamatnya adalah jelas, untuk mencapai kepuasan seksual yang mungkin tidak diperoleh dari rakan kongsi mereka. Atau ia boleh dilakukan oleh orang tunggal. 

Mungkinkah ada mereka yang berfikir daripada berzina (dengan orang) yang boleh mengakibatkan kehamilan, lebih baik melakukan dengan alat bantu (dildo, vibrator, atau apapun namanya itu). Apapun ia perlu dielakkan. Kerana penggunaan alat seks ini boleh dikatakan tidak berbeza dari melancap, walaupun dibuat sorang-sorang.

Namun intinya, perilaku ini sama-sama tidak sesuai dengan fitrah manusia dan tujuan adanya hubungan seksual yakni sebagai penyaluran hasrat seksual yang sah dan dilakukan secara berpasangan (beza kelamin, tentunya).

Merujuk kepada Al Mu'minun (23): 5-7,
  • ”dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, — kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. — Barang siapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.”

Dari ayat di atas, jelas bahawa hanya kepada pasangannya (baik itu isteri atau hamba) seorang lelaki (suami) boleh menyalurkan hasrat seksualnya.



Tetapi, kononnya ada pula yang berfikiran, selaku isteri, 'saya tidak memperoleh kepuasan dari suami, sehingga saya menggunakan alat bantu seks. Setidaknya dengan alat bantuan seks itu saya tidak perlu berzina dengan lelaki lain.'



Namun, kita mesti fikirkan efek jangka panjangnya. Jika ternyata alat rangsangan seks itu dirasa boleh lebih memuaskan dari suaminya, bagaimana jika ternyata isteri tidak tertarik lagi (secara seksual) kepada suaminya, bukankah seks itu pun dinilai ibadat?

Naudzubillah.

Kita juga boleh merujuk pada ayat, 

  • "dan bahwasanya Dialah yang menciptakan berpasang-pasangan laki-laki dan perempuan, - dari air mani, apabila dipancarkan." (QS An-Najm (53): 45-56)
Jadi bagaimana penyelesaiannya?



1. Jika anda masih single dan mempunyai hasrat seksual yang tinggi, ya penyelesaian yang paling tepat adalah untuk berkahwin!

2. Jika anda sudah berkahwin, tetapi merasa kurang berpuas hati selepas bersetubuh dengan suaminya, ia membantu anda bercakap terus dengan suaminya.

3. Jika anda seorang janda, masih tidak digalakkan menggunakan alat bantuan seks (dildo, vibrator) untuk memenuhi keinginan seks anda. Walaupun janda, tidak bermakna anda kemudian 'mencemarkan' hidup anda dengan perkara-perkara yang dilarang agama.



Soalan seterusnya, jika alat bantu seks (dildo / vibrator) digunakan apabila melakukan hubungan seks dengan pasangan, adakah ia ok? Tidak digunakan 'bersendirian'. Tetapi ia juga perlu dielakkan. Kerana katakan satu kali tidak guna alat rangsangan maka kepuasan automatik seksnya dapat hilang. Dan ini bermakna, hasilnya tidak sesuai.


Bagaimana pula penggunaan boneka seks?

Orientasi seks menyimpang berlaku di luar negara. Jepun cipta anak patung seks "Wives Belanda". yang telah memberi inspirasi kepada negara-negara lain. Yunani menjadikan anak patung seks dengan gaya wanita Yunani purba. Ada yang boleh memilih jenis rambut kemaluan, memilih saiz lubang, payudara ketat atau lebar.

Patung seks ini dicipta sebagai alat bantu seks yang pada asalnya didedikasikan untuk orang kurang upaya berkesulitan melakukan hubungan seks. Tetapi tidak menolak patung ini berpotensi dinikmati oleh orang ramai, seperti kanak-kanak kecil.

Ada juga yang persoalkan, menggunakan anak patung seks ini sebagai saluran nafsu. Bagaimana mengikut pandangan agama?

Malah, terdapat perbezaan pendapat di kalangan para ulama tentang undang-undang melancap. Menurut Imam Shafi'i dan Imam Malik, melancap adalah kegiatan yang dilarang dalam Islam. Mereka merujuk, dalam beberapa ayat Al-Qur'an seperti berikut.


  • "Ia bertuah bagi orang-orang yang beriman." (Surah Al-Mukminun 23: 1).
  • "Mereka yang menjaga kemaluannya kecuali suaminya atau isteri." (Surah Al-Mukminun 23: 5-6).
  • “Barangsiapa yang mencari di balik itu, maka mereka itulah orang-orang yang melewati batas.” (QS. Al-Mukminun 23: 7).

Dalam surat Al-Mukminun ayat tujuh tersebut, terdapat kata, “Barang siapa yang mencari di balik itu.

  • ”Maksudnya adalah yang mencari kepuasan seksual bukan dengan isteri atau suaminya, tapi dengan cara yang lain seperti homo seksual, lesbian dan onani, maka tindakan tersebut merupakan perbuatan yang melampaui batas atau haram. 
Nah, dari ayat tersebutlah Iman Syafi’i dan Imam Malik membuat kesimpulan bahawa onani adalah perbuatan yang haram. Namun ada juga sebagian ulama yang memperbolehkan, terutama ulama dari mahzab Hanafi dan Hanbali.

Mereka mengatakan masturbasi secara prinsip hukumnya terlarang atau haram, namun apabila dorongan seksual seseorang sangat tinggi padahal belum mampu menikah, demi mencegah perbuatan zina, maka dalam kondisi ini onani hukumnya menjadi mubah atau harus, tetapi dengan catatan tidak menjadi kebiasaan atau adat.

Hal ini juga terdapat dalam kes, orang yang sudah menikah namun tinggal berjauhan (long distance), demi mencegah perbuatan yang tidak diinginkan, maka sebahagian ulama memperbolehkan onani. Ada juga beberapa ulama seperti Imam Ibnu Hazm berpendapat bahawa hukum masturbasi adalah makruh, ertinya bila ditinggalkan mendapat pahala dan bila dikerjakan tidak berdosa. 

Ia mendasarkan pendapatnya pada firman Allah swt 

  • “Dialah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu.” (QS. Al Baqarah 2:29).
Sebab  itu Ibnu Hazm memandang makruh mencari kesenangan dengan cara masturbasi kerana bagi melakukannya tidak melibatkan orang lain. Secara umum Allah SWT telah menciptakan segala sesuatu dengan fitrahnya. Salah satu fitrah manusia adalah memenuhi keperluan seksual.



Namun terlepas dari penjelasan di atas, sebaiknya kita menghindari penggunaan seks toy yang berorientasi pada prilaku sex menyimpang. Seks yang mempengaruhi masalah kejiwaan seseorang yang tidak dapat menghadapi kenyataan dalam dunia nyata. 

Wallahu 'aklam.


Lihat juga artikel ini...


Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails