Tuesday, June 20, 2017

Kerjasama Dengan PKR, PPBM. PAS Masih Terbuka. -Datuk Mohd Amar



PETALING JAYA: PAS yang mengetuai Gagasan Sejahtera sebagai blok ke-3 masih terbuka untuk menjalin kerjasama dengan semua parti termasuk PKR dan PPBM, tetapi bukannya Amanah serta DAP, kata Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.
Naib presiden PAS itu dipetik Harakah Daily berkata, pelawaan itu terbuka kepada PKR dan PPBM, jika mereka hendak memutuskan hubungan dengan Amanah dan DAP untuk menjatuhkan BN pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Timbalan menteri besar Kelantan itu berkata, Gagasan Sejahtera yang terdiri daripada PAS, Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) dan Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa) sedia berdepan saingan pelbagai penjuru pada PRU14.

“Kita boleh bekerjasama dengan sesiapa sahaja kecuali PAN (Amanah) dan DAP, tidak kira apa bentuk hubungan seperti kerjasama atau persefahaman.
“Bahkan kita menawarkan kepada PPBM dan juga PKR untuk bersama kita, sekiranya mereka tidak berminat lagi dengan PH (Pakatan Harapan),” katanya dipetik Harakah Daily pada dialog bersama media sempena program berbuka puasa anjuran Pejabat Menteri Besar, semalam.

Pada muktamar 2015, PAS memutuskan hubungan dengan DAP. Ia juga berkeras tidak akan bekerjasama dengan parti serpihannya, Amanah.
Pada 12 Februari lalu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menutup pintu kerjasama dengan PPBM dengan alasan parti Islam itu tidak akan bekerjasama dengan parti yang mempunyai hubungan dengan DAP dan Amanah.

Pada 11 Mei lalu pula, Majlis Syura Ulama PAS mengambil keputusan menamatkan kerjasama hampir 18 tahun dengan PKR seperti yang diluluskan perwakilan pada Muktamar PAS ke-63, 30 April lalu di Kedah.

Parti Islam itu mendakwa PKR melanggar 3 syarat kerjasama, termasuk gagal menyokong PAS dalam agenda Islam dan menentangnya pada Pilihan Raya Kecil Kuala Kangsar dan Sungai Besar tahun lalu.

Dalam pada itu, Naib Presiden PKR, Tian Chua dalam reaksinya berkata, parti itu terbuka untuk menjalin kerjasama dengan PAS, tetapi mereka akan tetap bekerjasama dengan Amanah dan DAP bagi menghadapi PRU14.
Ahli Parlimen Batu itu berkata, parti reformasi itu akan mengkaji sebarang cadangan dikemukakan PAS.

“Kita akan mengkaji apa sahaja cadangan untuk bekerjasama, tapi pendirian kita jelas, kita akan bekerjasama dengan semua parti termasuk PPBM, DAP dan Amanah dan kita mengalu-alukan kerjasama dengan PAS. Tapi bentuk ini kita boleh kaji,” katanya ketika dihubungi FMT malam ini.

PH ditubuhkan DAP, Amanah dan PKR pada September 2015, dengan PPBM secara rasmi menjadi parti komponen ke-4 pada Mac lalu.

Dalam Gagasan Sejahtera pula, PAS dan Berjasa membawa aliran politik Islam, sementara Ikatan berdasarkan konstitusionalisme.

Pada 15 Mei lalu, PAS mengumumkan hasrat Parti Cinta Malaysia (PCM) untuk menyertai Gagasan Sejahtera yang diasaskan pada 16 Mac 2016.

Bagaimanapun, Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata, PCM perlu tahu hala tuju dan dasar Gagasan Sejahtera terlebih dahulu sebelum menyertainya.

April lalu, bekas ketua Pemuda PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yakin PAS akan memenangi sekurang-kurangnya 40 kerusi Parlimen, di samping memerintah 5 negeri, pada PRU14.

Ketika ini, PAS mengekalkan pentadbirannya di Kelantan, yang ditawan sejak 1990.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Suntingan dari..
Abdul Hadi Wajar Jadi Perdana Menteri Malaysia.


Bagaimana kalau saya (Blog IH) menafsirkan 3 kumpulan utama bertarung dalam PRU14 akan datang? Tidak termasuk calon bebas, kumpulan ini ialah..
  1. Kumpulan kerajaan dan rakan-rakan, UMNO/Melayu &BN.
  2. Kumpulan pembangkang DAP dan Melayu serpihan.
  3. Kumpulan Islam, PAS dan beberapa gabungannya..
Kalau kumpulan ke1 menang, biasa. BN perintah, Najib jadi PM. 


Kalau kumpulan ke2 menang, DAP akan menguasai pemerintahan, walau Melayu jadi PM. Termasuk Dr M, ('Lama dah..'), kerana DAP (rejim Lim) kuasai tadbiran. Contohnya sekarang, walaupun ramai pemimpin DAP Melayu tetapi nyata, dalam DAP Kit Siang/Guan Eng yang berkuasa.
Bagaimana kalau kumpulan ke3 ini pula yang menang atau separuh menang? Tentu ada peranan PAS atau kumpulan kepimpinan Islam (berbeda dengan kumpulan Melayu atau 'kaki rasuah' walaupun Cina pembangkaang atau tidak) dalam menentukan PM negara. 
Atau dari mereka dilantik sebagai PM.. PAS tentu akan mencalonkan Abd Hadi sebagai Perdana Menteri Malaysia. 
Tidak ada rekod rasuah di kalangan pemimpin PAS semasa memerintah negeri-negeri yang pernah dikuasainya. Contohnya mengenai rumah kediaman. Tidak ada MB-MB (Menteri Besar)nya yang seperti Khir Toyo di Selangor) atau Guan Eng di Pulau Pinang. 
Sekian.
Imej yang berkaitan

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum.
Ada kemungkinan juga BN perlukan GAGASAN untuk membentuk kerajaan. PH jadi PEMBANGKANG.
Atau BN dan PH untuk bentuk kerajaan. GAGASAN jadi PEMBANGKANG.
Atau PH dan GAGASAN untuk bentuk kerajaan dan BN jadi PEMBANGKANG.
Allahu a'lam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails