Saturday, June 24, 2017

Ini, Kampung Homoseksual Kelantan – Pelangi Campaign



Kuala Lumpur – Merujuk kepada pemerhatian Douglas Reybeck yang dimuatkan di dalam buku Gender Pluralisme : Southeast Asia Since Early Modern Times, tulisan M.G. Peletz, Campaign For Equality And Human Rights Initiative (Pelangi Campaign) menyatakan bahawa pada suatu ketika dahulu, terdapat perkampungan homoseksual yang mendapat biaya dari pihak tertentu dan terletak berdekatan dengan sebuah istana Sultan di negeri Kelantan Darul Naim. 

Menggunakan tajuk “Kelantan’s ‘Homosexual Kampongs’,” perkongsian Pelangi Campaign menunjukkan rakyat Kelantan dan istana seolah-olah merestui kewujudan kampung homoseksual berdekatan Istana Sultan pada suatu ketika. Ia bagi membangkitkan satu nostalgia di mana pada suatu ketika golongan homoseksual diterima oleh rakyat dan Istana. 

Walaubagaimanapun, pandangan itu ditegur oleh salah seorang pengunjung laman facebook Pelangi Campaign yang menggunakan nama Syafiq Effendi Faliq: 

“Kena faham definisi. Dulu memang Sultan Kelantan ada perkampungan khas untuk artis yang terlibat dalam teater tradisional makyong dan tarian2 tradisional. Kalau nak tahu, kena baca kajian dan tanyakan definisi. Takut2 pengkaji tu sendiri terkeliru dengan terma ‘pondan’ dan ‘crossdressing’ dalam hal seni persembahan makyong. And of course pondan tak boleh disamakan dengan homosexual dalam hal ini. 

Jadi konklusi kepada ‘perkampungan homoseksual’ tak boleh dianggap sebagai definisi muktamad… …Begitu juga dengan halnya makyong ini dimana perannya dimainkan oleh lelaki yang kadangkala membawa watak perempuan dan begitu sebaliknya.” 


Pelangi Campaign (PELANGI) yang sebelum ini beberapa kali menimbulkan kontroversi dengan cadangan Perarakan LGBTIQ di bulan Ramadhan (dibatalkan) dan Majlis IFTAR Gay terbesar Ramadhan baru-baru ini, memuatkan beberapa info sejarah bagi meraikan perkembangan kumpulan dan gerakan LGBT tempatan. 

Meraikan Februari saban tahun sebagai bulan Sejarah LGBT dan Jun setiap tahun sebagai LGBT PRIDE MONTH, pelbagai aktiviti dirancang dan dimuatkan di dalam kalendar penggerak gerakan LGBT aktif di Malaysia seperti Pelangi Campaign yang diketuai saudara Numan Afifi, yang juga Ketua Organisasi DAPSY Subang.  (https://www.menara.my)


Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.


Imej yang berkaitan
Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap mengenainya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails