Saturday, June 24, 2017

Hun Sen &Syiar Islam Di Kemboja


Pada hari ke-20 Ramadan baru-baru ini, Olvy Othsman, seorang anak muda dari Kemboja, dengan rakan-rakannya begitu sibuk mengatur jemputan untuk tetamu-tetamu dari dalam negeri dan seberang laut yang menghadiri Majlis Iftar Komuniti Islam di Phnom Penh, Kemboja.
Dengan memakai sut dan bersongkok, mereka menguruskan jemputan kepada orang Islam yang berada di luar Phnom Penh yang berpusu-pusu datang ke ibu kota negara itu untuk bersama-sama memeriahkan sambutan Ramadan.
Olvy yang merupakan Pengerusi Perikatan Pemuda Islam Kemboja adalah antara pemimpin muda komuniti Islam yang dihormati di negara itu.
Iftar Komuniti Islam di Phnom Penh yang diadakan secara besar-besaran itu amat istimewa kepada Olvy kerana ia adalah simbolik betapa Islam telah diterima sebagai sebahagian daripada karakter unik negara Kemboja.
Acara iftar rasmi itu pula dianjurkan oleh kerajaan Kemboja dengan tetamu kehormat ialah Perdana Menteri Hun Sen dan isterinya, Bun Rany. Semua perbelanjaan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Kemboja.
Tahun ini masuk kali keempat berturut-turut Hun Sen menghadiri majlis berbuka puasa tersebut dalam dewan yang berkumandang dengan bacaan ayat suci al-Quran, azan Maghrib, solat berjemaah, doa-doa, lagu-lagu nasyid dan semangat ukhwah.
Dewan Pusat Konvensyen Diamond Island yang terletak di tebing Sungai Mekong di tengah-tengah Phnom Penh itu boleh menempatkan maksimum 4,700 orang tetamu, dan itulah jumlah orang Islam Kemboja yang berada bersama Hun Sen dalam majlis berbuka puasa itu untuk memeriahkan sambutan Ramadan.
Dalam ucapannya, Hun Sen mengakui dewan itu sudah terlalu kecil untuk meraikan acara besar iftar tersebut.
Harmoni


OTHSMAN (bersongkok) mengiringi Hun Sen (kanan) pada majlis iftar di Phnom Penh, Kemboja baru-baru ini.



Ketika Hun Sen yang beragama Buddha memulakan program berbuka puasa besar-besaran itu pada tahun 2014, jumlah tetamu cuma 1,300 orang pada tahun pertama.
Ia kemudian meningkat kepada 4,000 orang pada tahun kedua, 4,500 orang pada tahun ketiga dan 4,700 orang pada tahun ini.
Jumlah umat Islam Kemboja sekarang dianggarkan sekitar 600,000 daripada 16 juta penduduk Kemboja, iaitu cuma 3.75 peratus daripada keseluruhan populasi.
Secara perbandingan, jumlah orang Islam di Kemboja lebih kecil daripada Singapura yang mempunyai sekitar 800,000 rakyat yang beragama Islam.
Perbezaan agama dan budaya di Kemboja, menurut Hun Sen, bukan halangan untuk membangunkan negara.
“Memperkukuhkan keharmonian dan solidariti penting untuk kemajuan Kemboja,” katanya pada majlis itu yang turut dihadiri oleh diplomat negara-negara Islam dan ASEAN, termasuk Duta Besar Malaysia ke Kemboja, Datuk Seri Hasan Malek.
Pada iftar itu Hun Sen mengumumkan bahawa Kementerian Pendidikan, Belia dan Sukan Kemboja kini membayar gaji kira-kira 1,500 guru-guru sekolah agama Islam di negara itu dan membenarkan wanita Islam menggunakan gambar bertudung dalam pasport dan dokumen perjalanan.
Para pelajar wanita pula, menurut Perdana Menteri Kemboja yang telah berkuasa selama 32 tahun itu, dibenarkan bertudung ke sekolah serta boleh menutup rambut mereka ketika memasuki pejabat-pejabat kerajaan.
Kemboja juga tidak menghalang pemuda-pemudi Islam menerima pendidikan Islam di seberang laut, dan beliau melahirkan rasa gembiranya kerana bilangan orang Islam yang mengerjakan haji di Mekah, Arab Saudi telah meningkat kepada beribu-ribu orang setiap tahun.
Beliau percaya koordinasi kerajaan melalui agama, termasuk agama Islam, akan mewujudkan keamanan, orde sosial, mengangkat moraliti etnik dan juga menggalakkan rakyat untuk membina situasi menang-menang dalam memajukan negara.
Kabinet Hun Sen kini mempunyai dua orang menteri Islam iaitu Datuk Othsman Hassan yang menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Zakaria Adam yang membantu Perdana Menteri dalam isu-isu agama Islam.
Kemboja juga mempunyai Mufti iaitu Sos Komri yang mempunyai jawatan rasmi lain sebagai Pengarah Jawatankuasa Tinggi Islam Kemboja dan Yayasan Pembangunan Islam Kemboja.
Membalas budi
Komuniti Islam di Kemboja sebenarnya memahami kedudukan mereka yang rapuh, dan mereka percaya bahawa hanya melalui kerjasama strategik dengan pemerintah, baru nasib orang Islam terbela.
Atas faktor itulah pengundi Islam merupakan antara penyokong paling kuat Hun Sen dan partinya, Parti Rakyat Kemboja, dalam pilihan raya tempatan pada 4 Jun 2017 baru-baru ini.
Dalam pilihan raya pada hari kesembilan Ramadan itu, di setiap lokasi di mana orang Islam tinggal, mereka mengundi Parti Rakyat Kemboja pimpinan Hun Sen dan memberikan sokongan padu.
Dalam pilihan raya itu, Parti Rakyat Kemboja memenangi 71 peratus perwakilan dalam majlis tempatan, walaupun berkurang daripada pencapaian 97 peratus yang diraih dalam pilihan raya tempatan penggal sebelumnya.
Othsman Hassan, menteri yang bertanggungjawab mengenai hal ehwal Islam di Kemboja, dalam ucapannya pada majlis iftar itu menegaskan bahawa “Islam mengajar umatnya supaya sentiasa membalas budi orang yang mengasihani kita.”
Menurut beliau, jika dibandingkan zaman-zaman perkembangan komuniti Islam di Kemboja, di bawah Hun Sen, Islam di negara itu mendapat segala-galanya untuk berkembang.
Islam di Indocina bertapak kerana migrasi orang Melayu Champa yang menganut agama Islam kira-kira 600 tahun lalu, tetapi pada era kolonialisasi Perancis orang Islam tidak mendapat hak sebagai warganegara, dihukum dan menjadi pelarian.
Orang Islam diberi identifikasi sebagai “Khmer Islam” pada tahun 1954 oleh Raja Kemboja ketika itu, Raja Norodom Sihanouk, iaitu bapa kepada Raja Kemboja sekarang, Raja Norodom Sihamoni.
Dalam konflik perang saudara Kemboja antara tahun 1970 dan 1979, orang Islam paling terseksa. Mereka tidak terkecuali diperlakukan dengan kejam, dan bersama-sama rakyat Kemboja yang lain, berjuta-juta orang dibunuh oleh regim Pol Pot.
Hun Sen, 65, ialah bekas pejuang gerila yang partinya berkuasa selepas perang saudara tamat pada tahun 1979. Bermula sebagai Menteri Luar Kemboja, Hun Sen kemudian menjadi Perdana Menteri pada tahun 1985.
Othsman berkata, di bawah Hun Sen, Islam diberikan perlindungan untuk wujud secara harmoni dengan agama-agama lain.
Hun Sen sebenarnya dilahirkan di Kampung Cham pada tahun 1952, sebuah wilayah di tengah Kemboja yang menjadi tempat tumpuan penduduk Islam. Interaksi dengan masyarakat Islam bukan asing kepadanya.
Populariti


REMAJA Islam berebut-rebut untuk bergambar bersama Perdana Menteri Kemboja dalam majlis iftar pada 15 Jun lalu.



Pada tahun 2015, beliau menghadiri majlis berbuka puasa secara tidak formal di Masjid Besar Al-Serkal di tengah Phnom Penh dan pada tahun lalu, beliau berbuka puasa di Kampung Prek Tapov, Takmao di wilayah Kandal.
Masjid Besar Al-Serkal yang tersergam dengan senibina Ottoman dibina di atas tapak masjid lama hasil derma seorang hartawan Emiriyah Arab Bersatu bernama Eisa Nasser Al-Serkal. Majlis perasmian masjid itu dilakukan sendiri oleh Hun Sen.
Di seluruh Kemboja kini terdapat 593 buah masjid dan surau.
Pada tahun ini, selepas iftar rasmi kerajaan pada 15 Jun lalu, Hun Sen juga berbuka puasa secara informal dengan orang Islam yang tinggal di pedalaman.
Dalam perutusannya, Perdana Menteri itu berulang kali menyatakan bahawa apa yang terbina di Kemboja tidak seperti diskriminasi agama dan ras yang terjadi di sesetengah negara, termasuk negara yang mempunyai kumpulan penduduk minoriti di Asia Barat.
Seorang ahli perniagaan Islam di Kemboja, Mohammat Younes yang merupakan Presiden Rangkaian Bisnes Champa mengakui bahawa Hun Sen seorang pemimpin yang popular dalam kalangan komuniti Islam.
“Untuk generasi muda Islam, mereka memang mengecapi keamanan sekarang, tetapi untuk masa depan, mereka perlu pandai merebut peluang bisnes dan ekonomi. Saya fikir mereka juga memerlukan sokongan institusi, khususnya institusi kewangan Islam,’’ kata Younes.
Olvy pula, yang merupakan anak kepada Othsman Hassan, percaya komuniti Islam di negara itu bertuah kerana hidup di sebuah negara yang berjaya melalui transformasi hubungan kaum dan agama yang harmoni, yang telah jauh meninggalkan sejarah pahit masa silam Kemboja.
“Dia adil. Walaupun Perdana Menteri Hun Sen seorang pemimpin yang beragama Buddha, tetapi kami merasakan dia jaga dan lindungi kami semua,” kata Olvy. (Kosmo!)
Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.




Imej yang berkaitan

Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap mengenainya.

1 comment:

Anonymous said...

pas tak marah?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails