Tuesday, June 20, 2017

Sembelih Guna Logo Halal Tapi Palsu.. Serbu!



Pusat sembelih ayam diserbu di Sitiawan.
SITIAWAN - Jijik dan kotor, itu perkataan yang sesuai untuk menggambarkan keadaan sebuah premis penyembelihan ayam di sebuah ladang kelapa sawit di Batu 11, Segari di sini.
Malah, proses penyembelihan ayam di premis berkenaan turut meragukan apabila pemeriksaan mendapati kerja-kerja menyembelih dijalankan tiga lelaki warga asing dari Nepal dan Bangladesh.
Penolong Pengarah Unit Pengurusan Halal Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk), Yusri Abdul Rani berkat,a premis itu turut menggunakan pek yang mempunyai logo halal palsu tanpa memiliki sijil halal yang diiktiraf Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
"Pemeriksaan mendapati kesemua pekerja yang terlibat dengan penyembelihan ayam di situ tidak mempunyai sijil tauliah dan beroperasi tanpa pengawasan JAIPk.
"Premis itu turut mengaburi pembeli dengan mempamerkan sijil tauliah sembelihan milik warga tempatan sedangkan penyembelihan ayam dilakukan oleh warga asing dan ini adalah sangat meragukan," katanya ketika dihubungi Bernama di sini hari ini. - Bernama


Imej yang berkaitan

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails