Thursday, August 27, 2015

Sarang Pelacur Di Papua Pula Di Tutup. Indonesia Terkedepan Banteras Maksiat.

Pelacur dari Jatim dihantar 'balik kampung atau pulangkan. 

INDONESIA
, negara umat Islam terbesar di dunia, terus terkedepan lagi dalam projek pembanteras maksiat. Sudah lebih daripada 40 tahun beroperasi, kini penempatan pelacuran Tanjung Elmo di Jayapura, Papua ditutup pada minggu lalu. 


Penutupan tersebut merupakan sebahagian daripada program kerajaan Indonehofifah Indar Parawansa Jumaat (21/8). Tidak hanya itu, mereka juga diberi bantuasia bersih dari pelacuran. Akibat daripada penutupan tersebut ratusan 'pekerja seks komersial (PSK) atau pelacur di hantar pulangkan ke kampung halamannya masing-masing.

Kepulangan mereka itu di'lepas langsung' oleh Menteri Sosial, dengan pemberian dana Rp 10 juta lebih, daripada kerajaan. Dana tersebut Rp 5.050.000 dari Kementerian Sosial dan Rp 5.000.000 dari pemerintah daerah Kangar.

Kerajaan berharap dana bantuan tersebut boleh digunakan mereka untuk membina perniagaan di kampungnya. 

"Mereka akan dihantar pulang ke kawasan masing-masing, dan akan diberi bantuan usaha ekonomi produktif agar mereka boleh berdikari," kata Mensos.

Namun sayang, dari ratusan PSK yang dipulangkan malah ada sebahagian yang pindah ke tempat pelacuran di Sibu pula. Rupanya mereka masih enggan meninggalkan perniagaan lendir tersebut.

Ikuti selanjutnya.. bersambung.

Sebelum ini..

Kisah-kisah Di Papua..

Bab 1
Bab 2

AKU PAPUA ~ FRANKY SAHILATUA


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails