Monday, August 24, 2015

Pentingnya Media Dari Medan Jihad -Syaikh Aiman Az-Zhawahiri (Amir Al-Qaeda)

Amir Al-Qaeda Syaikh Aiman Az-Zhawahiri tegaskan pentingnya Media Jihad
AMIR Al-Qaeda Syaikh Aiman ​​Az-Zhawahiri kembali mengeluarkan sejumlah pernyataan dalam tiga keluaran berasingan pada bulan Ogos ini. 

Pada keluaran pertama, Syaikh Aiman ​​menyatakan baiatnya terhadap amir baru Imarah Islam Afghanistan (IIA), Mullah Akhtar Muhammad Mansur, yang meneruskan kepemimpinan Amirul Mukminin, Mullah Muhammad Umar Mujahid, rahimahullah. Pernyataan baiat Syaikh Aiman ​​itu disambut oleh Mullah Mansur tak lama selepas itu.

Pada keluaran kedua, Syaikh Aiman ​​memperkenalkan Hamzah, putra Syaikh Usamah bin Ladin rahimahullah, kepada dunia sebagai "singa" Al-Qaeda. Hamzah terus bekerjasama dengan memberikan ucapan yang panjang, memuji cawangan-cawangan serantau Al-Qaeda dan membincangkan hal-hal lain.

Dua mesej pertama ini disampaikan melalui mesej audio yang memaparkan foto Syaikh Aiman ​​yang sama, dengan latar belakang yang berbeza. 

Tapi pada keluaran ketiga, Syaikh Aiman ​​muncul dalam sebuah video berdurasi 35 minit, yang disebarkan melalui Twitter pada Sabtu (15/8/2015). Pada kenyataan terbarunya ini, Syaikh Aiman ​​membincangkan masa yang dihabiskan bersama Syaikh Usamah bin Ladin. 

Video ini merupakan bahagian ketujuh dari siri "Hari-hari bersama Imam" Syaikh Aiman, yang bermula pada November 2011. Melalui video itu, bekas wakil Syaikh Usamah ini juga menyeru kepada kesatuan jihad, terutama di ranah media, lapor LWJ pada Rabu (19 / 8).

Banyak cerita Syaikh Aiman ​​yang memberi tumpuan pada penghijrahan Al-Qaeda dari pergunungan Tora Bora pada bulan Disember 2001. Ia menyiarkan kebijaksanaan Syaikh Usamah, serta menjelaskan bahawa pemimpin pertama Al-Qaeda itu telah selamat dari tipu daya para pengkhianat dan kaum munafik.

Bagaimana media jihad dapat melawan propaganda media Barat?

Tapi dari Pertempuran Tora Bora, ada pelajaran lain yang boleh dipetik, kerana di dalamnya terkandung satu contoh bagaimana media jihad dapat melawan propaganda media Barat.

Syaikh Aiman ​​mengatakan bahawa ia berhijrah dari gunung itu sebelum Syaikh Usamah dan kemudian mendengar laporan BBC bahawa semua orang Arab di sana telah terbunuh. Ini adalah salah satu dari banyak "pembohongan" yang disebarkan musuh-musuh mujahidin, tegas Syaikh Aiman, dan itu adalah tanggung jawab media jihad untuk melawan mereka.

Syaikh Aiman ​​mengatakan bahawa sejak serangan 9/11, media jihad telah membongkar kebohongan-kebohongan Amerika dan kebohongan-kebohongan pasukan salib, pakatan NATO. Tapi apabila media jihad sepatutnya memperoleh kemenangan atas Amerika di masa lalu, situasinya juga berbalik, dengan media-media AS (Amerika Syarikat) yang "bergerak melawan kami".

Yang menjadi perhatian khusus bagi penerus perjuangan Syaikh Usamah ini adalah mengenai media jihad yang justru telah berbalik menjadi alat untuk menghancurkan pergerakan jihadis sendiri. Dalam hal ini, Syaikh Aiman ​​disebut-sebut merujuk pada rilisan-rilisan kumpulan "Daulah Islamiyah" atau Islamic State (IS) yang sebelum ini dikenali sebagai ISIS, yang begitu menyita perhatian dunia dengan segala pelanggaran terhadap pedoman jihad yang sebenarnya.

Media jihad kini ada yang diisi dengan penghinaan-penghinaan dan kutukan-kutukan, ungkap Syaikh Aiman, di mana pemimpin-pemimpin jihad turut dipersalahkan kerana penyebaran pelanggaran-pelanggaran itu. Ia menyeru pada mujahidin media jihad, untuk menjauhkan diri dari menyebarluaskan bahan yang boleh semakin menabur perselisihan dalam barisan mereka.

Pernah suatu ketika, di bawah kepimpinan Mullah Umar dan Syaikh Usamah, semua mujahidin berada dalam satu barisan, ungkap Syaikh Aiman. Mereka berbaris bersatu ke medan perang, tapi sekarang, "perang justru dinyalakan di antara kita sendiri."

Dalam mesej yang jelas ditujukan pada ahli kumpulan IS, Syaikh Aiman ​​mengatakan mujahidin harus menahan diri menghukum "kafir" satu sama lain. Selanjutnya mengenai sebuah rujukan berkaitan kebiasaan IS mengelompokkan mujahidin, yang tidak selaras dengan IS, dengan kumpulan jihad sokongan AS di Iraq barat, di mana pasukan suku memperjuangkan organisasi pendahulunya selama puncak Perang Iraq.

Isi pesan ketiga Amir Al-Qaeda bulan ini benar-benar berbeza jauh dengan mesej IS. Pada akhir bulan Jun, sebagai contoh, juru bicara IS Abu Muhammad Al-Adnani malah meminta semua puak yang bertelagah untuk "bertaubat" kerana berani melawan "khilafah" Abu Bakar Al-Baghdadi.

Adnani dalam pernyataan itu terutama juga menyampaikan mengenai kemunduran yang dialami oleh pasukan Baghdadi di Derna, Libya, di mana Majlis Syura Mujahidin atau Mujahidin Shura Council (MSC), sebuah gabungan pasukan pro-Al Qaeda, dengan sigap berjaya memukul mundur pasukan "khilafah" yang menduduki kawasan itu.

Namun tak sampai di situ, propagandis IS terus saja melancarkan aksinya dan mereka bahkan telah mengeluarkan puluhan poster yang menampilkan mujahidin dari pelbagai puak jihad sebagai target mati mereka. Para pemimpin IS, menurut Syaikh Aiman, telah merangka program yang berbeza, menggunakan mesin media mereka untuk memburukkan pertikaian di setiap kesempatan.

(arrahmah.com/IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails