Wednesday, August 26, 2015

Ingin Kerja Di Australia, Buat Modal Ternak Ikan Di Sabah.

Petik mangga di Australia..

CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

IBNU Hasyim.. "Ya!" Saya jawab melalui telefon. Boleh jumpa? "Ya! Tiada Masalah.."

Pertemuan diatur, kami bersua muka.. berkenalan. Mereka, adalah 2 anak muda, orang Bajau dari Sabah, bersemangat waja.

"Kami asal dari Sabah, bang.  Sudah bertahun kami berhijrah berkerja di Malaysia Barat untuk kumpulkan wang nak buat modal. Kami nak ternak ikan kerapu dalam sangkar di kampung kami. Kami cemburu melihat syarikat-syarikat besar dari Taiwan yang datang mengaut keuntungan di bumi kami. Mereka boleh buat, mengapa kami tak boleh?" Kata seorang dari mereka.

"Berapa yang kamu perlu dan sekarang sudah ada berapa?" Aku tanya.

"Sudah beberapa tahun kami kerja di sini, gaji aku campur over time, kira-kira RM2,000 lebih sebulan. Sehingga sekarang, tiada apa-apa simpanan kecuali sebuah motosikal besar yang aku gunakan untuk pergi balik kerja tiap hari. Lain takde...

"Kami semuanya 3 orang. Sasaran kami sebenarnya nak kumpulkan RM20,000 seorang. Baru kami pulang kampung, tempah sorang satu tapak dan ternak ikan kerapu. Sehingga peroleh hasil, modal semua bagi satu tapak kira-kira  RM20,000. Tapi nampaknya sasaran kami meleset terus, tak berjaya kumpul wang sebanyak itu. " Jawabnya terus terang dengan nada kecewa..
Ternakan Ikan Dalam Sangkar Di Sabah dan Sarawak
Sangkar udang yang terletak di deretan sangkar ikan merintangi tepian sungai. 
 Spesies ikan air tawar.
"Oleh itu..." Sambung yang seorang lagi, "Aku nak tanya pendapat abang, bolehkah kami capai sasaran ini, kalau kami pergi kerja ladang di Australia seperti yang abang sebutkan.  Apa syarat-syaratnya, kalau kami nak pergi kerja di sana dalam masa terdekat. Awal bulan depan boleh terus mulakan kerja di sana. Boleh tak?"

"O begitu. Suatu pertanyaan yang cukup baik." Kataku. 
  • "Pendapatan kerja di ladang Australia secara purata gaji kira-kira AUD100 mata wang Australia sehari. Yakni RM300 atau lebih, mengikut naik turun tukaran. Samada secara gaji harian, jam atau upah mengikut kontrek, begitulah kira-kira pendapatan dalam sehari. Boleh naik lagi kalau berpengalaman, bekerja bersungguh-sungguh atau boleh turun lagi kerana banyak cuti, cuti sakit, cuti kerana cuaca buruk, dan paling bahaya 'cuti malas' atau lain-lain.
  • Kalau tiada apa-apa halangan seperti di atas, biasanya orang Malaysia yang pergi kerja 3 bulan contohnya, masih kurang pengalaman, boleh mengumpulkan wang bersih selepas ditolak perbelanjaan makan-minum, sewa rumah, tambang dan lain-lain sebanyak RM3,000 per bulan.
  • Jadi, secara teorinya, berkerja selama 7 bulan, sudah dapat mengumpulkan RM21,000, yakni melebihi RM20,000 seperti yang disasarkan.
Jadi jawapan kepada pertanyaan tadi boleh. Bagaimana kalau nak pergi kerja sekarang?
  • Siapkan pasport, buat visa, siapkan tambang pergi balik dan sikit-sikit perbelanjaan lain, kira-kira RM2,000 tiap seorang berangkat dari KL ke Australia.
  • Bayar sedikit wang pengurusan, untuk dapatkan pekerjaan dari majikan yang baik, kerja sentiasa ada tidak putus-putus, gaji mahal, persiapan rumah sewa, tambang pergi-balik kerja, makan, pakaian kerja dan lain-lain.
  • Kalau pekerja 3 orang atau lebih boleh pihak pengurusan jemput di lapangan terbang, tapi kalau bawah 3 orang memadai dengan dibekalkan maklumat, dan pihak pengurusan cuma menjemput di bandar kecil yang berdekatan tempat kerja.
  • Sediakan wang saku kira-kira RM2,000 yang akan digunakan sebagai 'wang tunjuk' sahaja, untuk masuk kalau diminta berbuat demikian.
Sekarang kerja tengah banyak dan upah agak tinggi. Iaitu, kerja di ladang mangga di Darwin utara Australia.  Jadi dalam masa beberapa hari sahaja tuan boleh berangkat ke sana, Insya Allah." Demikian penjelasanku.

Buah Mangga Rasa Kelapa dari Australia

Untuk maklumat lanjut sila hubungi..
Muaz Jabal, Darwin Australia.
Tel di Malaysia, sila pakai no 014 2225865. (Ibnu Hasyim akan menjawab, buat masa ini.) e-mil Ibnu Hasyim: ibnuhasyim@gmail.com
Awal bulan September Muaz Jabal akan ada di Malaysia untuk pengurusan tersebut. 

Perhatian: Bagi sesiapa yang nak pergi kerja di Australia hujung bulan ini dan awal bulan depan sila hubungi segera. Ibnu Hasyim: 014 2225865.
Ibnu Hasyim
25  Ogos 2015

Lihat keseluruhan..
E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia & Islam.
E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia & Islam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails