Thursday, August 06, 2015

Awasi Satu Operasi Politik Israel Di Papua.. -K/Suruhanjaya I DPR Indonesia.

Ketua Suruhanjaya I DPR Minta Kerajaan Awasi Orang-Orang Israel Yang Berkeliaran di Papua

KEHADIRAN sejumlah warga negara Israel dan penghasilan simbol-simbol negara zionis di Tolikara bukan satu kebetulan.

"Semuanya termasuk simbol Israel yang banyak tersebar di media sosial di Tolikara bukan satu kebetulan. Dan tidak ada kaitan dengan penyebaran agama Yahudi yang eksklusif, "kata Ketua Suruhanjaya I DPR, Mahfudz Siddiq, ketika dihubungi beberapa saat lalu (Rabu, 5/8).

Mahfud menenggarai bahawa orang-orang Israel ini digunakan untuk menjalankan satu operasi politik di Papua secara keseluruhan. Untuk itu dirinya pun meminta pegawai keamanan untuk mengusut tuntas kehadiran mereka di Papua.

"Sangat mungkin ada pihak lain yang menggunakan orang-orang ini untuk jalankan operasi politik di Papua. Jadi bukan hanya Tolikara. Kerajaan melalui Polri, BIN, TNI dan Kemenlu harus mengusut tuntas kehadiran orang pasport Israel ini, "tambahnya.

Menurut Mahfuz, kes Tolikara hanya boleh dilihat kecil kalau dipisahkan dari konteks Papua. Namun kes ini juga boleh menjadi serius jika diletakkan dalam konteks Papua, khususnya gerakan separatism.

"Mereka memerlukan pemetik. Dan harus diingat Papua tidak hanya sebahagian daripada kepentingan Indonesia, tetapi juga kepentingan beberapa negara lain. Kerajaan telah diberi lampu kuning dan siren nyaring tentang penyelesaian tuntas isu papua melalui kes Tolikara, "demikian Mahfudz. (Rz / RMOL)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails