Wednesday, August 05, 2015

Fomula Baru Pembangkang Bersatu, Saranan PAS Belum Berjawab..



PAS menyeru supaya semua parti pembangkang bersatu di tengah-tengah skandal bahawa RM2.6 bilion telah didepositkan ke dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

PAS telah secara rasmi telah diputuskan hubungan dengan DAP pada 11 Julai, dan secara rasmi juga dikuburkan Pakatan Rakyat.

"Kini, masa yang paling penting semua parti pembangkang bersatu," kata Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.
"Inilah masa parti politik pembangkang duduk mencari titik persamaan dan mengecilkan titik perbezaan.
"Banyak formula baru boleh dicari," katanya dalam satu kenyataan.


Isnin lalu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Malaysia (SPRM) berkata RM2.6 bilion yang dikatakan didepositkan ke dalam bank akaun peribadi Najib adalah sumbangan penderma dan bukan dari dana 1MDB. Tuan Ibrahim berkata, selain skandal RM2.6 bilion itu, nilai ringgit terus lemah manakala penyiasat SPRM yang menyiasat skandal itu sendiri disiasat.

"Rakyat bosan dan meluat melihat ahli politik bercakaran. Apakah tidak ada formula baru bagi membina persefahaman?
Mari ketepikan perbezaan dan bersamalah selamatkan negara," katanya.

Kenyataan Tuan Ibrahim dibuat di tengah-tengah rancangan untuk menubuhkan pakatan pembangkang baru selepas pemimpin progresif PAS diketepikan oleh kepimpinan konservatif baru parti itu.

Setakat ini belum ada respon lagi dari parti-parti pembangkang. Saranan PAS belum berjawab.

Mengenai kes derma di akaun Najib PAS RM2.6 billion beliau berkata adalah lebih elok kalau rakyat tahu siapa penderma RM2.6 bilion bagi mengelak tuduhan dan kecurigaan apakah perdana menteri bekerja untuk penderma berkenaan atau untuk rakyat.

"Pendedahan ini juga akan membantu LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri) membuat kunjungan kepada dermawan tersebut," kata timbalan presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man.
Katanya, walaupun pengarah Pengarah komunikasi strategiknya Datuk Abdul Rahman Dahlan memberi penjelasan kepada 
soalan "remeh-temeh" darinya, tetapi ia bukanlah bermakna isu itu telah selesai. (IH)

2 comments:

Anonymous said...

Nyahkan Tuang(ponteng) Presideng & The Crony - barulah cakap bersatu.

Anonymous said...

Masalahnya Tuan Ibrahim...bila mung dan org bawahan mung cakap...lebai Hadi tu tak akan ikut. Dia ada kuasa veto. Dia boleh suka hati buat keputusan. Lihat lah yg lepas2. Kerana lebai Hadi buat keputusan sendiri, habis huru hara bukan saja sama2 ahli dlm pas, tapi juga berperasangka buruk dgn parti parkatan yg lain. Susah la macam tu...
Kalau mung nak sangat bersatu...panggil lebai Hadi mung duduk semeja dgn ketua2 parti..berbincang lah elok2. Ni kalau mung saja...tak laku cakap mung. Orang tak caya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails