Sunday, July 26, 2015

Toleransi Islam Dibalas Pembakaran..

Sejumlah kios dan masjid yang hangus terbakar.

Oleh: Sarah Larasati Mantovani
HARI Jumaat, 17 Julai menjadi hari membara nan nestapa bagi Umat Muslim di Karubaga, Kabupaten Tolikara, Papua. Tidak hanya mendapatkan penyerangan saat sedang melaksanakan shalat Idul Fitri, namun puluhan kedai dan sebuah masjid terbakar akibat aksi anarkis para pemuda Gereja Injili Di Indonesia (Gídí), seperti yang dilaporkan kompas.com pada 19 Julai lalu.

Mel dengan nombor 90 / SP / Gídí-WT / VII / 2015 bertarikh 11 Julai 2015 dan disahkan Pendeta Nayus Wendha bersama Sekretarisnya, Marthen Jingga, menjadi pencetus utama aksi anarkis yang menimbulkan luka bagi umat Islam Indonesia. Bagaimana tidak? Isi surat tersebut sangat provokatif kerana melarang secara terang-terangan umat Islam untuk beribadah danmengamalkan ajaran agamanya.

Tiga larangan terdapat dalam surat provokatif tersebut, iaitu: 
  1. acara membuka lebaran tarikh 17 Julai 2015, kami tidak mengizinkan dilakukan di Wilayah Kabupaten Tolikara (Karubaga); 
  2. boleh merayakan hari raya di luar daerah Tolikara (FA) atau Jayapura; 
  3. Dilarang kaum muslimat memakai pakaian jilbab.
Tidak hanya itu, Gídí Wilayah Tolikara juga selalu melarang agama lain dan gereja denominasi lain mendirikan tempat-tempat ibadah di Wilayah Kabupaten Tolikara, di antaranya Gereja Adven di daerah Paido yang sudah ditutup dan mereka (umat Gereja Adven) telah bergabung dengan Gídí. (Tempo.co.id, 21 Julai 2015).

Malah, sudah beberapa kali pula pihak Kementerian Agama Kabupaten Tolikara mengadakan pertemuan yang menghadirkan tokoh agama se-Kabupaten Tolikara, namun pihak Badan Pekerja Gídí Wilayah Tolikara selalu menolak dengan dalih keputusan Sidang Sinode Gídí memutuskan larangan tersebut sebagai perkara mutlak berlaku di wilayah Tolikara.

Sikap keras yang ditunjukkan Badan Pekerja Gídí Wilayah Tolikara membuat pihak Kementerian Agama sampai saat ini tidak dapat membentuk Forum Komunikasi Umat Beragama (FKUB) di Kabupaten Tolikara. (Kompas.com, 19 Julai 2015).

Belum hilang bekas luka umat Islam dengan pengharaman tudung sebagai seragam sekolah di Denpasar, Bali, kini umat Islam di Tolikara alami perkara sama, kali ini bukan hanya pelarangan jilbab, namun umat Islam di sana juga dilarang beribadah dan mendirikan tempat ibadah. 

Kalau pada zaman Orde Baru dulu, umat Islam yang mengakui Tuhan itu Satu disebut anti Pancasila malah sekarang tidak lagi disebut anti Pancasila namun tidak tanggung-tanggung, rumah ibadahnya dibakar.

Hamka (17 Februari 1908 - 24 Julai 1981), salah satu ulama yang paling vokal dan berani terhadap penyebaran agama yang dilakukan secara paksa oleh umat Kristian angkat bicara dalam tulisan kolumnya yang pernah dimuat dalam majalah Panji Masyarakat "Toleransi Dibalas Dengan Tamparan" pada Orde Baru dan kini dibukukan oleh Pustaka Panjimas.

"Dan kita disuruh toleransi. Toleransi dengan tafsiran bahawa kita jangan atau lebih aktifnya dilarang menerangkan akidah kita, siapa yang berani menerangkan akidah kita, rumahnya boleh dikepung atau dia boleh diprotes ". (Hamka, Dari Hati ke Hati, (Jakarta: Pustaka Panjimas, 2002), hlm. 176).

Lebih lanjut, Hamka mengkritik, umat Islam dituntut untuk toleransi saat umat Kristian menyerbu ke wilayah majoriti Islam dengan mendirikan tempat ibadah dan meminta untuk tidak menghalang, jika umat Islam menghalang maka mereka akan mengadu pada luar negeri bahawa umat Islam lah yang tidak toleran.

"Biarkan mereka (orang Kristian) menyerbu ke tanah-tanah kawasan orang Islam, sebab negara kita negara kesatuan. Dan jangan dihalang. Kalau kita halangi, kitalah yang disalahkan. Dan mereka akan menyebar berita kepada akhbar-akhbar luar negeri bahawa kita yang salah (tidak toleran, red).

Tetapi mereka leluasa membakar kedai-kedai dan kedai-kedai orang Islam di Ambon ". (Hamka, Dari Hati ke Hati, hlm. 167).

Hamka bersyukur, sejak agama Islam masuk ke Indonesia seribu tahun yang lalu, umat Islam belum pernah menyiarkan agamanya dengan paksaan dan tipu daya kerana Islam tidak memakai ajaran Machiavelli yang menghalalkan segala cara untuk mencapai tujuan. (Hamka, Dari Hati ke Hati, hlm. 168)

Mesej Sejuk Soeharto

Pada saat Presiden kita bungkam terhadap peristiwa anarki di Tolikara, menarik untuk mengangkat kembali kenyataan-kenyataan Presiden Soeharto mengenai penyebaran agama dengan cara paksa dalam ucapannya tarikh 19 Ogos 1968, sebagaimana yang dikutip Hamka dalam tulisan kolumnya.

"Oleh kerana itu amalan-amalan penyebaran agama dengan paksaan atau tipu daya adalah bertentangan dengan ajaran agama itu sendiri".

Tidak hanya menyampaikan kritikan terhadap penyebaran agama dengan paksaan, ia juga menyampaikan mesej sejuk bernada penegasan bahawa kerajaan akan melindungi setiap agama di Indonesia, tidak hanya dari amalan penyebaran agama dengan paksaan tetapi juga dalam beribadah dan pengamalan ajaran agama.

"Saya menegaskan bahawa di Indonesia tidak ada ancaman terhadap sesuatu agama; kerajaan akan sekuat tenaga melaksanakan tanggungjawabnya untuk melindungi setiap agama di Indonesia ". (Hamka, Dari Hati ke Hati, hlm. 169).

Sebelum ini Presiden Suharto sudah mengajukan penyelesaian untuk masalah umat beragama ini apabila diadakan Musyawarah Antar Agama pada 30 November 1967, iaitu pertama agar diadakan badan kenalan antar agama dan kedua diadakan satu piagam yang ditandatangani bersama dan isinya menerima anjuran Presiden agar pemeluk suatu agama yang telah ada jangan dijadikan sasaran propaganda oleh agama lain. (Hamka, Dari Hati ke Hati, hlm. 182).

Namun ternyata pihak Kristian, baik Katolik mahupun Protestan, tidak dapat menyetujui jika kebebasan mereka untuk menyiarkan agama mereka (walaupun dengan cara propaganda dan paksaan sekalipun) ke umat lain dihadkan oleh kerajaan. Padahal ketika itu, umat Islam sudah meluluskan penyelesaian yang juga disampaikan Menteri Negara Urusan Kesejahteraan Rakyat.

Pun kes Tolikara, kala umat Islam diminta untuk toleransi dan maklum di kawasan minoriti, namun perlakuan toleransi itu berbalas dengan pembakaran, bagaikan air zam-zam dibalas dengan air racun. Adakah hubungan antara agama terus menimbulkan ketegangan? Saya harap tidak berlaku lagi di masa depan.

Penulis merupakan alumni Mahasiswa Master Pemikiran Islam, Universiti Teknologi Malaysia

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails