Saturday, July 25, 2015

Lapor Langsung Dari Tolikara: Solat Jumaat Pertama Selepas Rusuhan Agama..

M Zaaf Fadzlan Garamatan, Ketua Team Pencari Fakta Komite Umat (KOMAT) untuk Tolikara memimpin shalat Jumat di Markas Koramil.

Kuala Lumpur: HARI Jumaat (24/07/2015) kaum Muslimin di Tolikara, Papua Indonesia memulakan perlaksanaan ibadah solat Jumaat di sana dengan tenang. Kira-kira 100 jemaah hadir mendirikan solat Jumaat yang diadakan di Pejabat Koramil 1702 Karubaga dan dilaksanakan dengan aman. 

Khutbah yang disampaikan oleh Ustadz M Zaaf Fadzlan Garamatan, Ketua Team Pencari Fakta Jawatankuasa Umat (komat) untuk Tolikara. Dalam khutbahnya, Fadzlan menegaskan bahawa bagaimana kedamaian, keamanan dalam beragama di Tolikara boleh diwujudkan, memandangkan NKRI menjamin kebebasan beragama dan beribadah warga negaranya sesuai dengan keyakinannya.

"Negara menjamin warganya bebas beribadah di negeri ini," tegas Ustaz Fadlan dalam paparan khutbanya.

Selain itu, Ustaz Fadlan menegaskan bahawa Islam adalah cahaya kebenaran, mencerahkan dan mencerdaskan, dan sangat memahami apa itu yang dimaksudkan dengan Bhineka Tunggal ika.

Mendengar khutbah tersebut, Ali Usman (30) yang juga Imam Masjid Baitul Muttaqin Tolikara menyatakan pencerahan. Lelaki kelahiran Demak Jawa Tengah 14-04-1985 yang juga keluarga NU itu sangat bermotivasi.

"Kami semakin berpengetahuan dan bermotivasi untuk dapat beribadah dengan baik. Semoga saja, selepas tragedi ini, kaum Muslimin di Tolikara diberikan hak-haknya untuk menjalankan ibadahnya secara bebas dan aman, "ungkapnya.


Sementara itu, menurut Ketua BMH Cawangan Kangar yang sudah hampir seminggu di lokasi dan mengerti betul kondisi psikologi korban di lokasi mengatakan bahawa khutbah Ustaz Fadlan Garamathan ini sangat penting bagi internal umat Islam, kerana memberi motivasi kepada para korban, supaya mereka boleh segera terbebas dari trauma tragedi minggu lalu, "katanya.

Demikian dari Ibnu Hasyim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails