Tuesday, July 21, 2015

Hina Nabi SAW: Benarkah Charlie Hebdo Sudah Serik?


GAMBAR fail pada 15 Mac 2006 menunjukkan kakitangan majalah satira Charlie Hebdo di hadapan ibu pejabat mereka di Paris.


PARIS – Editor Charlie Hebdo, Laurent Sourisseau (gambar kecil) memaklumkan majalah satira Perancis berkenaan tidak akan menerbitkan kartun yang menggambarkan Nabi Muhammad pada masa hadapan.
“Kami melukis imej Nabi Muhammad untuk mempertahankan prinsip bahawa seseorang boleh melukis apa sahaja yang disukainya.
“Kami telah melaksanakan tugas ini, kami mempertahankan hak untuk membuat karikatur,” kata Sourisseau kepada majalah Jerman, Stern baru-baru ini.
Mengimbau serangan berdarah ke atas ibu pejabat Charlie Hebdo di Paris pada 7 Januari lalu, Sourisseau mendedahkan bahawa dia berpura-pura mati untuk menyelamatkan diri.
Sourisseau memiliki kira-kira 40 peratus saham dalam majalah satira tersebut.
“Selepas semuanya berakhir, langsung tiada bunyi. Tiada yang mengadu, tiada rengekan. Ketika itu, saya sedar kebanyakan orang sudah mati.
“Namun, keganasan yang dipersalahkan kepada Islam ini boleh ditemui dalam agama lain juga,” ujarnya.
Sebelum ini, pelukis kartun, Renald Luzier yang melukis karikatur Nabi Muhammad di muka depan majalah satira itu turut bertekad untuk melakukan perkara serupa.
“Saya tidak akan melukis karikatur Nabi Muhammad lagi. Ia sudah tidak menarik bagi saya, saya tidak akan menghabiskan hidup saya dengan melukis kartun Nabi Muhammad,” katanya.
“Setiap keluaran adalah menyeksakan kerana rakan-rakan lain sudah tiada (terbunuh). Saya letih memikirkan apa agaknya yang akan dilakukan oleh Charb, Cabu, Honore dan Tignous dalam situasi seperti ini,” tambah Luzier.
– Agensi
Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails