Saturday, July 25, 2015

Pekan Kecil Papua, Tapi Bendera Israel Popular.

Seorang relawan dengan back-round bendera Israel di sebuah kios di Tolikara

KABUPATEN Tolikara merupakan sebahagian dari Provinsi Papua dengan luas sekitar 5.234 KM2. 
Tolikara yang diapit Kabupaten Puncak Jaya, Kabupaten Jawawijaya Kabupaten Sarmi dan Kabupaten Jayawijaya merupakan daerah baru hasil pemekaran pasca hadirnya Undang-Undang Nomor 21 Tahun 2001 tentang Otonomi Khusus. 

Daerah Tolikara yang beribukota di Karubaga terbahagi dalam 514 Desa dan 35 Kecamatan. Meski demikian, jangan bayangkan kampung di daerah layaknya di Jawa. Sebab, satu desa kadang hanya puluhan rumah.  Komoditi unggulan Kabupaten Tolikara iaitu sektor pertanian dan perkhidmatan. Sub sektor Pertanian komoditi yang membenihkan berupa Jagung dan Ubi Kayu. 

Yang menarik, meski merupakan tempat terpencil dan akses masih sukar, beberapa pihak berkata, pesawat milik orang asing boleh datang dan pergi sesuka hati. 
Kedai di Tolikara.  Banyak kedai di Tolikara dicat bendera Israel 

Sebagai penunjang kegiatan ekonomi, di rantau ini terdapat 1 bandar udara, iaitu Lapangan Terbang Bokondini, namun beberapa saksi yang ditemui banyak lapangan terbang khusus orang asing yang hilir mudik tidak boleh terpantau. 

"Di sini banyak pesawat asing datang dan pergi tidak terpantau. Kerana pegawai kerajaan di sini sedikit, "demikian ujar salah seorang pegawai yang tak mahu disebutkan namanya kepada hidayatullah.com. 

Yang tidak kalah menarik, banyak bendera-bendera Israel jadi pajangan warga. Pantau hidayatullah.com, mudah dijumpai kedai-kedai warga dihias mengikuti bendera Israel biru-putih bergambar Bintang David. 

Kebetulan, masa beberapa jam menjejakkan kaki di Tolikara pertama kali hari Isnin (21/07/2015) media ini boleh menyaksikan ramainya masyarakat luar Tolikara mengikuti arak-arakan penutupan kegiatan seminar dan KKR Pemuda Gídí peringkat antarabangsa yang diadakan sejak tarikh 13 Julai 2015. 

Dianggarkan kira-kira 7000 orang mengikuti arak-arakan, dan sebahagian banyak mengibarkan bendera Israel. Sementara itu, banyak warga tempatan sendiri masih kurang memahami erti bendera-bendera Israel tersebut. (IH/Hidayatullah.Com)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails