Friday, September 19, 2014

Pasukan Tengkorak Kostrad Latih Lawan ISIS Di Sukabumi

Pasukan tengkorak Kostrad latihan lawan ISIS di Sukabumi
Kostrad latihan hadapi ISIS. ©handout/penkostrad

Askar Kostrad dari Yonif Linud 305 / Tengkorak mengumumkan sedang berlatih di Cibenda, Sukabumi, Jawa Barat. Mereka menghadapi gerombolan ISIS yang dikatakan menghasut rakyat dan mengadakan perlawanan bersenjata.

Latihan melibatkan tembakan mortar, meriam dan kereta kebal'Pasukan Tengkorak' ini terus memburu pasukan ISIS yang bersembunyi di pelosok SukabumiDisela-sela latihan, pasukan ini juga melakukan operasi wilayah untuk merebut hati dan simpati rakyat agar tidak terpengaruh pada puak pemisah itu.

Pelbagai aktiviti yang dilakukan antara lain melakukan kerja bakti bersama masyarakat setempat untuk membersihkan persekitaran kampungSelain itu, pasukan Kostrad ini juga membantu memperbaiki Masjid Al Huda di desa Gunung Batu. Pasukan TNI (Tentera Nasional Indonesia) juga melaksanakan rawatan massa, operasi kereta pintar dan perpustakaan keliling.

"Latihan ini konsepnya adalah operasi lawan insurjensi (separatisme). Operasi pejuang dan wilayah harus berjalan bersama," kata Komander Yonif Linud 305 / Tengkorak, Mayor Inf Dwi Sasongko.

Yonif Linud 305 menjadi salah satu pelaku dalam latihan Brigade Pasukan Pertempuran (BTP) Brigade Infantri (Brigif) Linud 17 Kostrad. Aktiviti yang berlangsung selama seminggu ini diikuti sekitar 2700 anggota dari seluruh unsur pejuang di Divisyen Infantri (Divif) 1 Kostrad. seperti Yonif Linud 330, Yonif 305, Yonkav 1 Tank serta unsure bantuan dari Yonif 321, Yonif Mekanis 203, Yonarmed 9, Yonarmed 10 dan sebagainya. (IH/ian)


Komen Weblog Ibnu Hasyim:  Pengaruh ISIS sudah masuk ke Indonesia, di beberapa daerah.. Di Malaysia, belum tahu lagi?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails