Wednesday, June 04, 2014

Lihat, 2 Gadis India Ini Dirogol & Digantung Di Pokok Mangga..

Dua gadis India diperkosa dan digantung di pohon
Sekelompok lelaki , termasuk sekurang-kurangnya seorang polis , didakwa merogol dan membunuh dua perempuan remaja bersaudara di sebuah kawasan luar bandar di India, kemudian menggantung tubuh mereka di sebuah pohon . Ini seperti dilaporkan pihak berkuasa Negeri Sungai Gangga itu semalam .

Penduduk kampung mencari kedua gadis berusia 14 tahun dan 15 tahun itu , terjumpa tergantung di sebuah pohon mangga beberapa jam selepas mereka menghilang dari dekat rumah mereka di Desa Katra di Negara Bahagian Uttar Pradesh. Ianya berlaku semasa mereka hendak pergi ke ladang sebab tidak ada tandas di rumah mereka , seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Daily Mail , Jumaat ( 30 / 5 ) .


Ratusan penduduk kampung yang marah kemudian berkerumun di sekitar pokok itu seharian , melakukan protes diam atas dugaan ketiadaan polis dalam menanggapi kes ini . India telah mengetatkan undang - undang anti rogol pada tahun lalu dengan membuat para pelaku pemerkosaan terancam hukuman mati , walaupun dalam kes di mana mangsa selamat .


Undang - undang baru itu muncul selepas insiden rogol fatal pada 2012 lalu terhadap seorang wanita 23 tahun di sebuah bas dalam keadaan bergerak di Ibu Kota New Delhi hingga mencetuskan protes secara nasional . 


Dalam insiden rogol terbaru kali ini , sebuah tayangan dari televisyen India memperlihatkan bagaimana penduduk kampung duduk - duduk di bawah tubuh kedua gadis itu yang terayun akibat diterpa angin , dan mencegah pihak berkuasa mengambil tubuh keduanya turun sampai para suspek ditangkap .

Di tengah laporan yang saling bertentangan , polis dipercayai telah menangkap empat lelaki dan sedang mencari tiga suspek lain . Beberapa laporan mengatakan seorang pegawai polis termasuk di antara mereka yang ditahan . Laporan mengatakan dua orang lain ditahan. Sedangkan laporan lain menyebut baru satu orang berjaya ditangkap .


Katra terletak kira-kira 300 kilometer sebelah barat daya dari ibu kota Negara Bahagian Uttar Pradesh , Lucknow .


" Dari hasil autopsi mengesahkan kedua gadis itu telah dirogol oleh sekumpulan lelaki dan dicekik sebelum digantung , " kata Inspektor Polis Atul Saxena .


Penduduk kampung menuduh kepala dari pejabat polis tempatan mengabaikan aduan dari ayah kedua gadis itu pada Selasa malam waktu tempatan ketika mereka diketahui telah menghilang . Tiga polis dikhabarkan telah dipecat sebab tidak mendaftarkan kes itu ketika kedua gadis tersebut dilaporkan hilang .


Keluarga mangsa diketahui berasal dari komuniti Dalit , yang dikatakan sebagai komuniti ' tak tersentuh ' , dan dianggap sebagai yang paling rendah dalam sistem kasta India kuno . Data menunjukkan tindak rogol berlaku saban 22 minit di India , sebuah bangsa dengan populasi penduduk mencapai 1.2 bilion jiwa .


Para ahli mengatakan kaum perempuan sering ditekan oleh keluarga atau polis untuk tetap diam tentang kekerasan seksual , dan mereka yang melaporkan kes itu sering mengalami ejekan awam atau stigma sosial . (IH)


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-64: Rogol Di India
E-Buku IH-64: Rogol Di India

2 comments:

Anonymous said...

Miss Vee nak iklan tu agak-agaklah sikit

Anonymous said...

Ya, betul tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails