Sunday, June 01, 2014

5 Negara Pelacuran Kanak-kanak Tertinggi Di Dunia. M'sia?

Lima negara dengan angka prostitusi anak tertinggi sejagat 

Satu: Sri Lanka

Jumlah kejahatan pada kanak-kanak di Sri Lanka tahun ini meningkat 64 peratus berbanding dua tahun sebelumnya. Demikian laporan Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa untuk Kanak-kanak Sedunia (UNICEF). Tercatat negara ini mempunyai 40 ribu pelacur di bawah umur walaupun 6.4 peratus diantaranya dipaksa melayani seks hingga hamil.

Mereka dieksploitasi secara seksual dalam industri syahwat haram. Saking tersohornya pelacur kanak-kanak bahkan sering mengundang pelancong asing ikut merasai mereka. Tak tanggung-tanggung, bukan hanya kanak-kanak perempuan menjadi pelampiasan nafsu bejat pelancong asing ini namun juga anak lelaki.

Kerajaan sebenarnya telah mengeluarkan amaran pada 2011 mereka yang mengeksploitasi kanak-kanak secara seksual akan dikenakan hukuman tegas. Namun seruan tinggal ocehan. Pertumbuhan pelaku seks bocah malah semakin tinggi seiring kemajuan pelancongan di Sri Lanka.


Dua: Thailand.

Lima negara dengan angka prostitusi anak tertinggi sejagat

Pada 2004 Thailand tercatat mempunyai sekitar 800 ribu pelacur kanak-kanak di bawah usia 16 tahun. Ini menjadi rekord prostitusi paling besar melibatkan bocah sepanjang sejarah. Namun seiring berjalannya waktu jumlah ini berkurang hingga mencapai angka 40 ribu.

Angka itu pun hanya yang ada di permukaan. Pegiat hak-hak anak yakin masih ada pelacuran anak yang tidak timbul. Seperti di negara lain, pelacuran ini jelas ternampak dari kemajuan pelancungan

Selain itu jaringan pedofilia di pelbagai penjuru menjadikan perdagangan seks anak sulit dihentikan. Lewat sebuah gambar dokumenter diambil oleh juru foto Ohm Phanohiroj menunjukkan kehidupan ribuan pelacur bocah lelaki. Namun sejauh ini pemerintah Thailand tidak memberikan solusi yang wujud demi menyelamatkan mereka.

Tiga: Brazil

Lima negara dengan angka prostitusi anak tertinggi sejagat

Brazil tempat berlangsungnya Piala Dunia tahun ini juga menjadi negara paling banyak pelacuran kanak-kanak. Sekitar 500 ribu mereka di bawah umur diketahui menjadi pekerja seks komersial bahkan disokong oleh lingkaran keluarga.

Tingkat kesulitan ekonomi yang cukup tinggi di Brazil menjadikan anak-anak di negara itu menjual tubuhnya demi mendapatkan wang dan keluar dari jerat kemiskinan.

Orang tua yang sepatutnya memberikan perlindungan dan pendidikan justru menjadi gerbang depan bagi kanak-kanak melacurkan dirinya.

Empat: AS

Lima negara dengan angka prostitusi anak tertinggi sejagat

Sebagai negara terkuat sejagat Amerika Syarikat (AS) masih memiliki masalah pelacuran kanak-kanak di bawah umur. Sekitar 600 ribu bocah dan remaja diketahui telah menjual tubuh mereka secara sedar mahupun terjerat oleh kelompok perdagangan manusia.

Pada Februari sekitar 16 kanak-kanak berumur belasan tahun diselamatkan petugas dari perdagangan seks. Mereka hendak bepergian ke Negara Bahagian New Jersey dalam rangka menjajakan syahwat di acara tahunan sukan Super Bowl.

Paling menyedihkan germo dan pelanggan menggunakan mereka sebahagian besar lulus dari hukum. Ini membuat pelacuran anak di AS tak pernah ada penyelesaiannya.

Lima: Kanada

Lima negara dengan angka prostitusi anak tertinggi sejagat

Di Kanada bayi dan anak-anak suku Inuit (Eskimo) sengaja dijual oleh orang tua mereka pada pasangan di Kanada demi mendapatkan wang. Namun yang terjadi bukan pasangan keluarga baik mengambil mereka melainkan sindiket perdagangan manusia yang memaksa mereka menjadi pelacur.

Pada 2009 kerajaan Kanada mencatat sekurang-kurangnya ada 9,000 laporan eksploitasi seksual pada anak-anak dan banyak di antaranya warga Orang Asli, suku Australia asli. Pihak berkuasa yakin masih banyak kes yang belum dilaporkan.

Organisasi hak asasi menganggarkan jumlah korban perdagangan manusia terutama anak-anak mencapai angka 16 ribu orang per tahun hanya di Kanada. Jumlah pastinya walaupun belum diketahui memandangkan kegiatan ini menyalahi undang-undang.

Kesimpulan: 

Nampaknya, negara Malaysia dan Indonesia tidak tersenarai,. Al-hamdulillah, kita termasuk negara yang bertamaddun, negara orang-orang Islam.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails