Monday, June 02, 2014

Gao Huayun & Mimi: Pengalaman Di Culik Kumpulan Abu Sayyaf


Gao (kanan) dan Mimi.

KOTA KINABALU: Kumpulan lelaki bersenjata Abu Sayyaf tidak menyiksa atau mengapa-apakan warga China Gao Huayun dan pekerja resort Filipina Marcy Dayawan @ Mimi dalam tempoh 58 hari mereka ditawan di kawasan hutan di Jolo.

Walau bagaimanapun, Mimi, 40, sentiasa diancam untuk  dipenggal kepalanya jika keluarga Gao tidak membayar wang tebusan dalam masa 20 hari selepas mereka membuat panggilan.

Difahamkan, dua wanita itu yang telah diserahkan kepada kumpulan Abu Sayyaf dengan bayaran oleh kumpulan penculik yang berpusat di Tawi Tawi itu sentiasa dijaga oleh sekurang-kurangnya 40 lelaki bersenjata selepas mereka terus dibawa ke Jolo.

Mereka tidak dianiaya dan diberi makanan nasi dan ikan setiap hari, tetapi pernah sekali mendapat hidangan sayur-sayuran sepanjang mereka ditawan. Selepas rundingan berminggu-minggu, mediator berjaya menyelamat dan membebaskan Gao, 29 tahun dan Mimi pada hari Jumaat, kira-kira pukul 11.30 pagi.

Mereka kemudian dibawa dari Jolo ke Sandakan pada pukul 4.30 petang sebelum diterbangkan ke Kota Kinabalu. Kedua-dua mereka berlepas ke Kuala Lumpur awal pagi semalam, manakala Gao terbang segera untuk pulang ke Shanghai. Polis sedang meneliti dokumentasi perjalanan untuk Mimi sebelum dia dihantar pulang ke Filipina.



Kedua-dua wanita itu yang sering menangis semasa dikurung, tidak pernah terfikir bahawa mereka akan dibebaskan satu hari nanti dan bersyukur dengan pembebasan mereka. Dilaporkan, terdapat 'wanita ketiga' dengan mereka tetapi mereka tidak pasti sama ada dia adalah tebusan atau sebahagian daripada kumpulan itu.

Kumpulan lelaki bersenjata Abu Sayyaf, yang terdiri daripada remaja sehingga lelaki berusia 40-an sering memerhatikan tebusan mereka di kawasan hutan di sebuah kampung di Jolo. Pada 2 April, Gao dan Mimi telah dibawa lari oleh tujuh lelaki bersenjata dalam 'pumpboat' kecil dari Singamata Reef Resort di Semporna sebelum mereka dipindahkan ke bot berkuasa tinggi dan terus dibawa ke Jolo.

Difahamkan, mereka dibawa ke sebuah kawasan hutan, tetapi tiga hari kemudian apabila helikopter tentera Filipina berlegar di kawasan itu, mereka berpindah ke kawasan pedalaman di mana mereka kekal di situ sehingga mangsa berjaya diselamatkan.

Walaupun Gao telah bersatu semula dengan keluarganya di China, nasib Mimi masih tidak diketahui kerana keluarganya, termasuk ibu bapanya, masih tidak pulang ke rumah mereka di Kampung Makam di bandar Semporna. Jirannya berkata, mereka tidak melihat ahli-ahli keluarganya yang pada mulanya ditahan polis atas kemungkinan wujudnya kaitan antara mereka dan penculik.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata, polis telah membebaskan ahli keluarganya selepas disoal siasat. Beliau berkata, bagaimanapun, mereka masih menyiasat sama ada Mimi mempunyai sebarang kaitan dengan penculikan itu. Polis negeri dan polis Bukit Aman telah mengambil keterangan daripada Gao dan Mimi.

"Jika kita yakin bahawa Mimi tidak terlibat, dia akan dihantar balik ke keluarganya di Filipina," kata beliau ketika dihubungi. (IH)

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails