Saturday, September 21, 2013

Ujikaji Merpati Pengangkut Bom, Sebagai Senjata Perang Dunia II


JOM KREATIF
Video-vedio di bawah ini menggambarkan projek rahsia BF Skinner. BF Skinner (Burrhusm Frederic Skinner) seorang psikolog Amerika Syarikat (AS), kelahiran Pennsylvania, 20 Mac 1904, yang terkenal dari aliran behaviorisme.
Skinner menempuh pendidikan dalam bidang Bahasa Inggris dari Hamilton College. Beberapa tahun kemudian, Skinner menempuh studi dalam bidang psikologi di Universitas Harvard.[1] Pada tahun 1936, Ia mengajar di Universitas Minnesota, dan pada tahun 1948, ia mengajar di Universitas Harvard sampai akhir hayatnya.
Pada masa perang dunia ke II, skinner membuat terokaan senjata tempur baru yang dinamakan sebagai Project Pigeon (Orcon).


Project Orcon menggunakan merpati sebagai pengangkut bom. Konsepnya memang hampir sama dengan bom kelawar, namun burung merpati boleh dilatih untuk mengingat sasarannya. Projek ini rencananya akan menggantikan penggunaan misil yang seringkali dapat dikecoh oleh musuh.

Sebelum dipasang bom, burung merpati dilatih untuk mengingat sasarannya dengan dihadapkan pada sebuah monitor yang menampilkan gambar dari si target. Sebuah pemicu diletakkan di ujung paruhnya, ketika sampai di target, burung merpati ini akan mulai mematuk - matuk dan bom pun akan meledak. Itulah rencananya.

Namun projek ini gagal dijalankan, kerana pihak militer sendiri akhirnya menilai projek ini tidak masuk akal. Burung merpati perlu dari sekedar latihan untuk mengingat terget. Lagipula, untuk melatih satu ekor burung saja perlukan waktu yang lama.

Jadi projek ini tidak efisien bagi militer. Tetapi, kita boleh ujikaji projek kita sendiri yang sesuai...

Video:
Project Orcon - YouTube 

Pigeon Project - YouTube

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)
E-Buku IH-68: Kisah-kisah Jom Kreatif (3)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails