Monday, September 16, 2013

Mesir Perpanjang Keadaan Darurat 2 Bulan Lagi..


Mesir perpanjang status keadaan darurat 
Mesir perpanjang status keadaan darurat (REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)

Presiden sementara Mesir, Adly Mansour, pada Khamis kemarin, 12 September 2013 memutuskan untuk memperpanjang keadaan darurat di Mesir. Keadaan darurat diperpanjang hingga dua bulan ke depan.

Laman Al Arabiya, Khamis 12 September 2013 melaporkan kenyataan tersebut dari Jurucakap Presiden Mansour.
"Presiden Adly Mansour memutuskan untuk memperpanjang keadaan darurat negara hingga dua bulan ke depan," ujarnya dalam sebuah kenyataan.

Awalnya, status keadaan darurat kali pertama diumumkan pada14 Ogos kerana melihat situasi keamanan dan ketertiban di Mesir mulai terancam bahaya akibat adanya tindakan sabotase dan kerusakan terhadap fasilitas umum dan pribadi. Selain itu, pertimbangan perpanjangan keadaan darurat kerana banyaknya korban jiwa yang berjatuhan oleh kelompok 'ekstrimis'.

Dengan dikeluarkan peringatan situasi darurat, maka pemerintahan Mansour telah menugaskan tentara militer bekerjasama dengan polisi untuk mengambil langkah yang diperlukan demi melindungi properti publik dan swasta serta keselamatan warga. Knyataan Mansour yang akan memperpanjang keadaan darurat negaranya hingga dua bulan ke depan, sangat bertolak belakang dengan kalimatnya baru-baru ini.

Dilapor laman Al Jazeera, Mansour sempat menjanjikan apabila situasi keamanan terus membaik, maka keadaan darurat akan segera dicabut sesuai rencana pada pertengahan September ini. Mansour mengatakan awal mula dirinya menetapkan keadaan darurat bukan sesuatu yang mudah. "Namun aksi terorisme dan perang yang kejam dipicu oleh beberapa kelompok ekstrimis membuat pemberlakuan keadaan darurat sangat genting," kata Mansour.
Keadaan darurat malam mulai pukul tujuh malam hingga tujuh pagi. Awal bulan ini, jam malam diperpanjang hingga pukul 11 pagi. (IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-78: I Support Dr Mohamed Mursi (2)

E-Buku IH-78: I Support Dr Mohamed Mursi (2)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails