Monday, September 16, 2013

22 Perkara, Pemimpin Yang Mengambil Petunjuk... -Abd Hadi.


Abdul Hadi Awang

ALOR SETAR: Sepanjang perjalanan PAS dapat memelihara bahtera perjuangan tanpa bocor dan tenggelam sama ada cabaran dalam bahtera atau cabaran luar iaitu ombak dan gelombang. Menurut Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, ketika PAS ditubuhkan berlaku pertembungan antara kaum tua dan muda.

"Kaum muda membawa pemikiran tajdid yang berhadapan dengan penjajah. Ada yang melampau dan ada yang mempermudah-mudahkan. Tapi PAS berjaya mendamaikan antara dua pihak," ujar beliau ketika menyampaikan ucapan penutup pada Multaqa Ulamak Se-Malaysia anjuran Dewan Ulamak PAS Pusat di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut semalam.

Berikut ialah petikan ucapan penutup Tuan Guru Abdul Hadi pada Multaqa Ulamak Se-Malaysia.
"Dan Kami jadikan di kalangan mereka pemimpin-pemimpin yang mengambil petunjuk berdasarkan perintah Kami tatkala mereka terus bersabar."

1. Kita bersyukur menjadi salah seorang pejuang dalam Parti Islam Se-Malaysia PAS yang merupakan mata rantai gerakan Islam yang tidak berakhir hanya dengan wafatnya Nabi s.a.w.

2. Allah gantikan tugas menyambung risalah nabi-nabi dengan gerakan Islam yang disebut sebgai "taifah" dalam hadis. Kumpulan ini menyambung tugas mendaulatkan pemerintahan Islam.

3. Walau tak ada negara islam berdaulat namun kumpulan Islam tetap muncul kerana cahaya Islam dijanjikan oleh Allah tidak akan padam.

4. Mungkin ada yang tak sedar kalau tidak dibaca sejarah Islam. Alam Melayu adalah negeri awal dijajah di kala negara-negara Arab masih lagi di bawah kuasa khilafah Uthmaniyah dan belum dijajah.

5. Maka ulama Melayu bangkit menentang penjajahan dengan menubuhkan Syarikat Islam 1908. Berkembang cawangan di seluruh Tanah Melayu.

6. Mereka bangkit menentang sekularisma yang memberikan kuasa agama kepada raja manakala kuasa pemerintahan lain kepada penjajah hingga meranapkan kefahaman Islam.

7. Kumpulan Islam menubuhkan pondok dan institusi pendidikan serta mengadakan kuliah di masjid surau mempertahankan Islam.

8. PAS adalah mata rantai gerakan Islam ini. Malah kita lebih awal berhadapan dengan demonstrasi di kala saudara-saudara kita di Asia Barat belum berhadapan dengannya.

9. Ulama mempunyai peranan lebih besar berbanding golongan lain dalam memimpin tanggungjawab ini.

10. Perkataan ‘ulil amri dalam al-Quran disebut dalam kitab tafsir merujuk kepada ulama dan pemerintah dengan maksudnya kedua-duanya mesti ditaati.

11. Ulama adalah uli amri kepada rakyat. Ini disebut dalam kitab-kitab tafsir. Kedudukan ulama ini jangan dilupakan.

12. Perlembagaan PAS adalah al-Quran, hadis, ijmak, qiyas dengan aqidah ahli sunnah. Tiada yang boleh menjaga dasar ini melainkan ulama.

13. Sepanjang perjalanan PAS dapat memelihara bahtera perjuangan tanpa bocor dan tenggelam sama ada cabaran dalam bahtera atau cabaran luar iaitu ombak dan gelombang.

14. Ketika ditubuhkan berlaku pertembungan antara kaum tua dan muda. Kaum muda membawa pemikiran tajdid yang berhadapan dengan penjajah. Ada yang melampau dan ada yang mempermudah-mudahkan. Tapi PAS berjaya mendamaikan antara dua pihak.

15. Fiqh awlawiyyat mesti ditekuni oleh ulama.

16. Ada golongan melampau yang nak laksana Islam serta merta. Ada pula yg meringan-ringankannya hingga tak boleh bercakap tentang hudud dan qisas. Di sinilah ulama berperanan menjadikan PAS istiqamah dengan perjuangan menegakkan Islam.

17. Kita berhadapan cabaran luar yang tak benarkan Islam berkuasa.

18. Barat bimbang dengan perubahan rakyat di Turki dan Mesir

19. BN tahu teras politik ialah Melayu Islam. Mereka tak pedulikan MCA dan MIC Cina dan India kerana bagi mereka teras politik adalah Melayu.

20. Roadmap kita ialah dapat 40 kerusi tapi hanya dapat 21 kerusi. Tapi mendapat pertambahan kerusi di peringkat negeri.

21. Saya harap multaqa ini menjadi muzakarah penting yang tidak habis di sini sahaja tapi dengan melaksanakannya di seluruh pelosok tanah air.

22. Allah tidak bertanya tentang kemenangan tetapi apa yang kita amalkan untuk mendapatkan kemenangan.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails