Thursday, July 05, 2012

Tak Takut Sesiapa Pun Melainkan Allah -M/Mursi



MUHAMAD Mursi Presiden Mesir terpilih tiba-tiba muncul di tengah kerumunan massa di dataran Tahrir Kairo yang tengah berdemonstrasi menentang kekuasaan tentera Jumaat 29 Julai lalu. Di hadapan ribuan massa, Mursi membuka jaketnya untuk menunjukkan bahawa ia tidak memakai jaket anti peluru. Ia menyatakan.

“Saya merasa tenteram. Saya bersyukur kepada Allah SWT dan kepada kamu semua. Saya tidak takut kepada siapapun kecuali kepada Allah SWT.”

Di alun-alun Tahrir itu, secara sembolik massa melantik Mursi sebagai presiden. Mursi juga kemudian membacakan sumpahnya di hadapan rakyat, yang ia sebut sebagai sumber kekuasaan terbesar. Pelantikan dirinya secara resmi akan dilakukan oleh Mahkamah Pperlembagaan hari Sabtu ini 30 Julai.

Mursi juga berjanji akan menjadi presiden untuk segenap rakyat Mesir, sambil menyatakan, “Revolusi mesti dilanjutkan hingga tercapai tujuan. Saya berjanji tidak akan tunduk pada kekuasaan lain.” Yang ia maksud adalah kekuasaan yang dideklarasikan oleh Dewan Agung Angkatan Bersenjata.

Ia juga berjanji akan membebaskan seluruh warga awam yang ditahan oleh tentera dan akan menegakkan keadilan warga yang tewas dalam konflik tahun lalu.

Mursi juga berjanji akan berupaya membebaskan tokoh Islam, Umar Abdul-Rahman yang ditahan di Amerika Syarikat (AS) yang dituduh terlibat dalam pengeboman World Trade Center pada tahun 1993.(IH/EM)

 Sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails