Friday, July 06, 2012

Isteri P/Mesir Tolak Gelar 'First Lady'.. M'sia?


 Najla Mahmud isteri Presiden Mesir.

Isteri Presiden Syria Bashar al-Assad, Asmaa, dengan bajunya bertulis Arab  "Anda negara yang indah bagi saya" ...


NAJLA Mahmud, isteri Muhammad Mursi Presiden Mesir yang baru terpilih tidak mahu disebut "first lady" seperti pendahulunya dan lebih suka disebut sebagai pelayan Mesir.

"Islam tidak membedakan antara satu wanita dengan lainnya. Kami rakyat Mesir semuanya adalah sama dan kami perlu bersatu untuk bangsa kami," katanya kepada situs resmi Ikhwanul Muslimin, Ikhwan Online.
Najla Mahmud mengatakan dia lebih suka dipanggil "Ummu Ahmad", merujuk anak sulungnya "Hajja", penanda bagi wanita yang telah menyelesaikan ibadah Haji di Makkah.

"Dan jika saya perlu memiliki gelar sekarang ini, maka biarkan saya disebut "Egypt's first servant." Tudung yang dipakai Najlaa Mahmud telah menjadi subjek perdebatan di Mesir, kerana kononnya, bagaiman di negara zaman moden, 'first lady'nya memakai tudung?
Isteri PM Malaysia, first lady?
 
Mulai dari Permaisuri Nariman, isteri Raja Farouk Mesir, yang digulingkan oleh Revolusi 1952, dan berakhir dengan Suzanne Thabet, isteri Hosni Mubarak, merupakan sosok-sosok 'first lady' kebarat-baratan sekuler tidak  berpakaian sebagai seorang muslimah.(IH/ EM)


Komen Weblg Ibnu Hasyim:  Wajarkah di Malaysia, ada yang kemaruk merebut gelar 'first lady'? (IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-57: Ikhwan Mulimin & PAS

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails