Monday, July 02, 2012

Thai Haramkan Seluar Pendek Artis Korea. M'sia?


Thailand Haramkan Seluar Pendek Artis Korea!

DUA tahun lalu, hanya kerana populariti artis-artis dari Korea Selatan semakin memuncak dan menular di seluruh Asia, majoriti kumpulan pop Korea wanita kini secara tidak langsung rekah menjadi ikon dalam bidang fesyen terutama sekali di kalangan gadis-gadis muda.

Hal ini terbukti apabila fesyen seluar pendek yang sering digayakan kebanyakan artis-artis ini turut menjadi ikutan di kalangan peminat mereka. Bagaimanapun, kerajaan Thailand secara rasminya telah mengumumkan serta memberi amaran kepada semua rakyat jelatanya agar tidak berpakaian seluar pendek seperti artis wanita dari Korea Selatan ini.

Pengumuman tersebut telah pun dibuat menerusi saluran berita MBC. Dalam laporan TV itu, wakil kerajaan Thailand mengingatkan kebanyakan anak remaja perempuan supaya tidak terpengaruh dengan fesyen seluar pendek ini yang digelar stail Korea ini. Apa yang menarik, larangan ini dibuat berikutan pakaian ini boleh menyebabkan meningkatnya penyakit demam denggi yang kronik di Thailand.

"Remaja yang memakai seluar pendek ini mudah digigit nyamuk aedes. Mereka perlulah memakai seluar panjang," ujar Menteri Kesihatan Thailand, Anutarasak. Kenyataan ini turut dibuat berdasarkan laporan pesakit denggi di Thailand yang sudah mencecah 90, 000 orang pada tahun itu.

Kesimpulan

Itu baru penyakit demam denggi kronik lahiriah yang dibawa oleh nyamuk aedes, di Thailand, beberapa tahun lalu..Bagaimana dengan 'demam denggi batiniah' remaja Malaysia yang dibawa oleh nyamuk 'K-pop' sekarang? Perlukah diharamkan fesyen pakaian artis Korea Selatan yang dibawa Barisan Nasional (BN) di Malaysia?
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails