Friday, November 04, 2011

Mengapa Norway Diiktiraf Negara Terbaik Di Dunia?

Indeks kesehatan dan pendidikan Norwey adalah yang terbaik di dunia.

Norwey, Australia, dan Belanda menempati tempat teratas negara terbaik di dunia tahun ini. Ia didasarkan pada kriteria kesihatan, pendidikan, dan pendapatan, yang dikenal dengan Indeks Pembangunan Manusia (IPM).

Yang juga masuk sepuluh besar terbaik daftar yang dikeluarkan badan PBB untuk masalah pembangunan (UNDP) ini, adalah Amerika Syarikat (AS), New Zealand, Kanada, Irland, Jerman, dan Sweden. Namun ketika daftar ini disusun ulang didasarkan pada kriteria pemerataan kesehatan, pendidikan, dan pendapatan di dalam negeri, beberapa negara maju terkelur dari daftar sepuluh terbaik.

AS misalnya turun dari posisi empat ke posisi 26 sementara Korea Selatan turun dari posisi 15 ke posisi 32. AS turun jauh kerana faktor pemerataan pendapatan. UNDP mengatakan IPM mengalami kenaikan besar sejak 1970 yang berarti ada kemajuan besar di bidang kesehatan, pendidikan, dan pendapatan di seluruh dunia.

Catatan UNDP menunjukkan 72 negara mengalami perkembangan pesat dalam lima tahun terakhir. Mereka adalah Cuba (naik sepuluh peringkat ke posisi 51), Venezuela, dan Tanzania. Kedua negara ini masing-masing naik tujuh posisi ke peringkat 73 dan 152.

UNDP juga mencatat dua negara mengalami penurunan, iaitu Kuwait (turun lapan posisi ke peringkat 63) dan Finland (turun tujuh posisi ke peringkat 22). Dari 187 negara yang disurvei, Indonesia berada di peringkat 124, jauh di bawah Brunei (posisi 33) dan Malaysia (61).

Namun pencapaian Indonesia masih lebih baik dibandingkan Vietnam (peringkat 128), Laos (peringkat 138), dan Burma (peringkat 149). Survei UNDP ini menempatkan Republik Demokratik Kongo, Niger, dan Burundi di tempat terbawah. (Sumber BBC).

IKLAN: Seluar Dalam Ajaib -Baik Untuk lelaki.
Seluar Dalam Ajaib

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails