Wednesday, August 17, 2011

Tonton Tv Pendek Umur, Kempen Tak Nak Tv?


LONDON: Menonton televisyen selama enam jam sehari boleh mengurangkan jangka hayat selama lima tahun.

Kajian yuang dilakukan di Australia dan disiarkan dalam Jurnal Perubatan Sukan di Britain menunjukkan, setiap satu jam masa dihabiskan untuk menonton televisyen selepas usia 25 tahun boleh mengurangkan jangka hayat selama 22 minit. Menurut seorang daripada penyelidik terbabit, Dr Lennert Veerman dari Universiti Queensland berkata:

“Kesan menonton televisyen untuk jangka masa lama adalah sama dengan kesan terhadap merokok dan obesiti.

“Ketika kadar merokok sudah berkurangan, menonton televisyen tidak menunjukkan perkembangan itu. Ia memberi kesan besar terhadap populasi,” katanya.

Tahun lalu, satu kajian yang dilakukan di Australia mendapati tempoh sejam yang dihabiskan untuk menonton televisyen membawa kepada 8 peratus peningkatan terhadap ancaman mati awal.

“Kami menggunakan kajian itu dan menterjemahkannya kepada kesan jangka hayat di Australia berdasarkan berapa lama kita menghabiskan masa menonton televisyen.

Penduduk Australia menghabiskan masa kira-kira dua jam untuk menonton televisyen. Kesannya, jangka hayat mereka berkurangan 1.8 tahun bagi lelaki dan 1.5 tahun untuk wanita, menurut kajian itu. - Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kalau betul, perlukah kerajaan buat kempen anti tonton tv atau 'Tak Nak Tv'?

2 comments:

Anonymous said...

Mungkin masa siaran dikurangkan hingga pukul 12.00 malam sahaja.
Yang habiskan banyak masa depan komputer apa cerita?

Anonymous said...

He he he betoi tu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails