Saturday, August 20, 2011

Bencana Somalia Uji Nilai Moden -Erdogen

Jika tidak ada yang bertindak, maka Turki yang akan bertindak..
KL IH 20 Ogos 11: Dalam kunjungan ke Somalia Jumaat semalam, Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan mengatakan bahawa bencana yang sedang dialami Somalia merupakan ujian bagi nilai-nilai moden.

"Tragedi di Somalia menguji nilai-nilai moden. Apa yang ingin kami tekankan adalah bahawa dunia masakini perlu lulus ujian ini, bagi membuktikan bahawa nilai-nilai Barat bukanlah sekedar retorika kosong. Saya ingin menggugah kesedaran setiap orang, saya ingin menggugah para orangtua yang hidup di belahan dunia lain. Tolong jangan lupakan hak anak anda yang menghabiskan waktunya bersenang-senang di taman, seharusnya juga berlaku untuk anak-anak di sini. Para ibu dan bapak Somalia sangat berduka," kata Erdogan berupaya menggugah belas kasihan masyarakat dunia agar mahu membantu Somalia.

Erdogan juga menyinggung kritikan yang mengatakan mengapa harus mengurusi Somalia, sementara di Turki sendiri juga ada yang kelaparan.

"Saya menyarankan anda agar datang ke Somalia dan melihat sendiri situasinya di sini," kata Erdogan mencabar dan menegaskan bahawa Somalia sangat perlukan bantuan dengan segera.

"Saya paham, rakyat Somalia mengalami tidak hanya hari-hari yang sulit, tapi juga (kesulitan) selama berbulan-bulan dan bahkan mungkin bertahun-tahun. Negara ini dihadapkan dengan kekeringan dan kelaparan. Kami telah melihat sejumlah kem pengungsi dan juga akan segera mengunjugi kem pengungsi lainnya. Orang-orang di sini terancam penyakit. Kami sangat sedih melihat keaadaan ini, terutama anak-anak," kata Erdogan.

Erdogan mengunjungi Somalia untuk melihat sendiri bencana kelaparan yang sedang dialami negara itu, mengunjungi sebuah kem pengungsi yang dibangunkan oleh Bulan Sabit Merah Turki dan hospital lapangan yang didirikan oleh Kementerian Kesihatan Turki.

Dalam pertemuan dengan media bersama Presiden Somalia Syeikh Syarif Syeikh Ahmad, Erdogan menyapa rakyat Somalia. "Kami di sini untuk mendengar suara anda dengan lebih dekat. Kami datang ke sini bersama ahli Parlemen Turki, para pengusaha, artis dan LSM. Kami ingin menyuarakan tentang keadaan kamu kepada dunia dengan kunjungan ini. Ini bukan semata masalah Turki, tapi juga dunia. Jika tidak ada yang bertindak, maka Turki yang akan bertindak," tegas Erdogan membesarkan hati rakyat Somalia.* (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails