Saturday, August 11, 2018

Seni Intelijen Yang Diabaikan. -Sofia Al-Wani.





KITA wajib belajar dari sejarah kejatuhan Uthmaniah. Peranan intelijen British yang mengawal penguasa umat Islam dengan cara mengampu.
Bahkan T.E. Lawrence bangga menceritakan pengalaman beliau bergaul dengan Arab era Perang Dunia Pertama dan di ambang kejatuhan Uthmaniyyah.
Kejayaan memperdaya umat Islam tersebut turut dimuatkan di dalam beberapa buku catatan beliau, antaranya "Handling Hejaz Arab is an art, not a science/The 27 Articles of T.E. Lawrence" dan "Seven Pillars of Wisdom".
Perkongsian beliau dalam menggambarkan nuansa tradisi dan budaya dunia Timur telah mencetuskan semangat Orientalis Barat yang lain untuk mengkaji dunia Islam dengan lebih mendalam.
Mereka mengkaji sudut-sudut serangan strategik bagi melemahkan gerakan Islam.
Antara petikan nasihat Lawrence adalah seperti berikut;
"Win and keep the confidence of your leader. Strengthen his prestige at your expense before others when you can. Never refuse or quash schemes he may put forward; but ensure that they are put forward in the first instance privately to you. Always approve them, and after praise modify them insensibly, causing the suggestions to come from him, until they are in accord with your own opinion. When you attain this point, hold him to it, keep a tight grip of his ideas, and push them forward as firmly as possibly, but secretly, so that to one but himself (and he not too clearly) is aware of your pressure."
"Read their characters, discover their tastes and their weaknesses and keep everything you find out to yourself."
"Your ideal position is when you are present and not noticed. Do not be too intimate, too prominent, or too earnest."
Tipu daya mereka berlangsung penuh kewaspadaan, sedangkan pemimpin Islam acapkali termakan bahasa lunak mereka lalu menganggap mereka bukan ancaman sebaliknya dilayan sebagai rakan. Sikap tidak acuh seperti ini bertentangan dengan prinsip hazar(kewaspadaan) seorang Mukmin. Kita sering menanti diserang hendap, baru mahu tersedar dari khayalan.
Bertambah malang, apabila wujud kumpulan yang sedar dan memperingatkan perihal ancaman ini lazimnya dicemuh sebagai petualang gerakan, manakala mereka yang lalai dengan habuan, berada dalam kawalan musuh pula dijulang sebagai pejuang sejati:
كَانَ النَّاسُ يَسْأَلُونَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهم عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْخَيْرِ وَكُنْتُ أَسْأَلُهُ عَنِ الشَّرِّ مَخَافَةَ أَنْ يُدْرِكَنِي...
"Manusia bertanyakan kepada Rasulullah S.A.W perihal (urusan) kebaikan, adapun aku (Huzaifah al-Yamani) bertanyakan kepada Baginda (peristiwa-peristiwa) keburukan, (fitnah atau konflik) kerana takut terjerumus ke dalamnya..."
SOFIA ALWANI 
11 Ogos 2018. - HARAKAHDAILY 11/8/2018
FB IMG 1533989250533


23 comments:

Anonymous said...

Politik China Vs Politik Melayu

Orang-orang China memang cerdik berpolitik maka mereka dengan mudahnya memperdayakan 25% orang Melayu yang naif untuk menyokong dan mengundi mereka atau menjadi barua atau pemimpin boneka tunggangan mereka. Dan akhirnya kaum Melayu menjadi lebai malang kerana menang sorak kampung tergadai !

Sepatutnya orang-orang Melayu menonton filem-filem China yang memaparkan kelicikan orang-orang China dalam politik supaya orang Melayu tidak tertipu dengan dakyah dan tipu muslihat orang China.

Malangnya sebilangan orang Melayu lebih suka menonton drama Melayu yang penuh dengan cinta karut marut siang dan malam yang membekukan otak Melayu dan menjumudkan minda Melayu.

Sebilangan orang Melayu lebih suka membaca novel cinta (lagi) dan majalah hiburan yang membekukan otak Melayu dan menjumudkan minda Melayu berbanding dengan membaca pelbagai buku ilmiah tentang Islam, politik termasuk politik Islam, , The Art of War (Sun Tzu) dll.

Maka kita tidak merasa hairan melihat sebilangan orang Melayu bersikap seperti katak di bawah tempurung dan mudah tertipu dengan pelbagai umpan, dakyah dan tipu muslihat ciptaan puak munafik liberal dan puak kafir.

Hadi awang said...

PrOoTt

Anonymous said...

Bubarkan umno dan masuk pas.

Anonymous said...

Hanya PAS sahaja yg terima orang UMNO sebab dulu UMNO sahaja yg beri dedak kat PAS.

cik siti said...

Kasihan mereka yang tak belajar Feqah Politik Islam (Siyasah Syar’iyyah). Mereka menganut politik kafir jahiliah. politik sosialis komunis, kapitalis...
mereka menentang Islam, lawan PAS dan jamaah Islam..

Jadi pencarut, pemfitnah dan barua musuh Islam. Kesian mereka.

Anonymous said...

25% Melayu membuat muwazanah memilih pakatan Melayu totok bersama Melayu munafif guna nama Islam diparti membela pencurian, prngkhianatan dan pembohongan bangsa, agama dan raja atau pakatan menangkap pencuri dan membela rakyat.

Tiada maaf kpd pencuri dan pembela2 nya.

Anonymous said...

Ramai betul mnusia yg keturunannya mmg bodoh menghina UMNO dan pas,mereka lupa sejak bila umno rosak dan siapa punca kerosakan umno,mereka lupa sblm org yg merosakkan UMNO sejak sekian lama telah byk berjasa kpd negara.kita mmg kesal atas apa yg telah berlaku ttp bukn bermakna kita boleh mnghina seolah2 UMNO tak pernah berjasa kpd bangsa dan negara

Anonymous said...

Apabila barua-barua ternakan abang besar roket menyondol dedak cap roket, semua kejahatan dan kesesatan puak kafir harbi dan munafik liberal kelihatan 'baik' pada barua-barua roket. Ini membuktikan betapa sesat barua-barua ini.

Maka kita tidak merasa hairan melihat barua-barua roket ini menghina, menfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam , perjuangan Islam, jemaah Islam seperti parti Islam PAS dan umat Islam yang cintakan Islam.

Anonymous said...

Ketakutan dan mimpi buruk yang menakutkan bagi barua-barua roket dan abang besar kafir harbi dan khadam-khadam liberal mereka ialah kerjasama antara UMNO dan parti Islam PAS menentang kemungkaran dan kesesatan pakatan munafik liberal-kafir harbi yang bersikap anti-Islam. Jika wujud kerjasama antara UMNO dan PAS, pakatan akan lingkup dalam PRU15 !

Tempoh 100 hari hampir tamat tetapi KERAjaan pakatan masih lagi berdolak dalih mencipta pelbagai alasan bodoh dan pelbagai u-turn untuk menipu rakyat ! Semua janji pakatan kecuali UEC dll telah ke laut !

Anonymous said...

Wah untunglah orang-orang Simpang Rengam kerana tol percuma. Betulkkah atau janji kosong atau kencing hancing?

Anonymous said...

mnyertai demokrasi pilihanraya apa hukumnya ye.

Anonymous said...

umno rosak serentak dgn pas.

mcm 2 kembar siam yg cacat melekat dikepala tp badan lain

Anonymous said...

agama pas?

Anonymous said...

ye dap akn buat himpunan tajuk dap terancam

Anonymous said...

melayu suka tgk filem ali baba dan 42b penyamun. ulang2 pun tkpe best.

Anonymous said...

bubar umno pas masuk bebas

Anonymous said...

jemaah islam pas? lbh kurang dhobi islam je.

bkn islam dilarang masuk... tp beli sabun, mesin kt org bukan islam juga.

Anonymous said...

takut betul la kerjasama pas umno... tu yg pas umno kalah teruk tu.

org takut akn berjuang sungguh2.

org yg bongkak ckp kita kuat kita sendirian tkkisah... tu yg kalah tu. bila buat perhimpunan islam melayu terancam... berani nya kan.

Anonymous said...

Wahhhhhh hebat nya PAS skrg . Ada 18 MP wa cakap lu

Anonymous said...

dh lbh 2 tahun...tkde sapa halang pun..355 tk buat juga. bukan belanja 42b pun nk buat 355. hnya kertas aje modalnya. ...eeeh tkde jugak.

mari kita nyanyi bangau oh bangau (bangang oh bangang)... tolak sana sini..yg last bersalah adalah... DAP

Anonymous said...

i tkpenah bc siasah syariah. belek2 tu penah lah.. nk cari bab 'kehalalan membela pemimpin yang mnjadikan harta negara sebagai nganimah'.

tak jumpa pulak. mungkin dlm majalah Al Ummah kot

Anonymous said...

eeee takutnya 18 mp... rasa terancam lah melayu i

Anonymous said...

PH didalangi DAP, kata PAS.
PAS didalangai UMNO, kata aku.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails