Sunday, August 05, 2018

PKR Menang Tapi Majoriti Jatuh Teruk


PKR Menang Tapi Majoriti Jatuh Teruk

RASMI… PKR terus mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis apabila calonnya, Mohd. Zawawi Ahmad Mughni menang namun majoriti diraih beliau jatuh agak teruk.


Beliau hanya mampu mendapat sebanyak 15,427 undi iaitu majoriti cuma 5,842 undi berbanding sebelum ini, Allahyarham Mat Shuhaimi Shafiee dengan 12,480 undi ketika Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 pada 9 Mei lalu.

Keputusan rasmi tersebut diumumkan oleh Pegawai Pengurus PRK, Datuk Ahmad Zaharin Mohd Saad di tempat penjumlahan undi di Dewan Besar Tanjung, Majlis Bandaraya Shah Alam, Seksyen 19 Shah Alam malam ini.
Manakala pencabarnya, Datuk Lokman Noor Adam dari UMNO yang mewakili Barisan Nasional (BN) berjaya mendapat sejumlah 9,585 undi dan seorang calon bebas, K. Murthy pula hanya meraih sebanyak 97 undi.

Kekosongan kerusi DUN Sungai Kandis berikutan penyandangnya yang juga bekas setiausaha politik kepada bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, meninggal akibat kanser limfoma pada 2 Julai lepas
Kawasan tersebut memiliki seramai 51,217 atau 99.97 peratus pengundi biasa layak mengundi hari ini manakala 13 pengundi tidak hadir kerana berada di luar negara. Tiada pengundi awal bagi PRK DUN Sungai Kandis.

Dalam pada itu, Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Othman Mahmood memaklumkan peratusan pengundi yang keluar mengundi dalam PRK DUN N.49 Sungai Kandis setakat ini ialah 49.8 peratus.

Menurut beliau, peratusan kecil tersebut merupakan angka yang tidak rasmi setakat ini. Bagaimanapun, kadar peratusan keluar mengundi itu bukan yang paling rendah dalam sejarah pilihan raya di Malaysia sejak merdeka.
Ini kerana ujar Othman, dalam PRK DUN N.12 Penanti, di kerusi Pematang Pauh, Pulau Pinang pada tahun 2009 lalu, peratusan keluar mengundi adalah paling rendah dicatatkan iaitu hanya 46 peratus.

“Kita tidak menolak kemungkinan banyak faktor penurunan peratusan pengundi. Mungkin disebabkan Pilihan Raya Umum Ke-14 baru sahaja selesai,” katanya di Pusat Penjumlahan Undi PRK DUN N.49 Sungai Kandis hari ini.
Tambah Othman, walaupun SPR sediakan kemudahan dan war-warkan agar pengundi turun awal, tetapi peratusan masih kurang. Pada PRU-14, peratusan pengundi di kerusi DUN itu mencatatkan 85.57 peratus. – Mynewshub.TV

45 comments:

Anonymous said...

Pengundi umno dan pas ramai jugak tak kluar mengundi...ramai dah yakin PKR menang...

Undi pas dan umno kurang dari separuh berbanding pru14... Pkr masih dapat lebih dari separuh..

Pas dan umno kalah teruk...rakyat dah tak percaya kpd umno pas lagi..

Anonymous said...

Sita Equanimity: Peguam Jho Low kecam Dr Mahathir

5 Ogs 2018, 12:14 pagi (Dikemaskini 5 Ogs 2018, 12:17 pagi)

A A
Seorang peguam yang bertindak mewakili ahli perniagaan dalam buruan, Jho Low, telah mengecam Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, atas rancangan pihak berkuasa Indonesia untuk menyerahkan kapal persiaran mewah, Equanimity ke Malaysia.

Dalam kenyataan satu kenyataan, James F Haggerty, peguam yang mewakili Low berkata penyerahan kapal itu merupakan pelanggaran ketetapan mahkamah di Indonesia dan Amerika Syarikat (AS).

"Tindakan kerajaan Mahathir secara tidak sah mengambil aset ini menunjukkan betapa cepatnya kedaulatan berlunaskan undang-undang (the rule of law) luput dalam rejim Mahathir.

"Seperti yang dilakukannya dalam krisis kehakiman Malaysia pada tahun 1988, Mahathir menunjukkan kepada dunia bahawa rejim barunya masih tidak berminat pada kedaulatan undang-undang," kata Haggerty

Pada 28 Februari 2018 lalu, pihak berkuasa Indonesia merampas kapal itu atas permintaan Jabatan Keadilan AS (DOJ).

Minggu depan Equanimity serah ke M'sia

Namun, Pengadilan Negeri Jakarta Selatan memutuskan penyitaan itu tidak sah kerana permintaan bantuan hukum bersama (MLA) DOJ disalurkan langsung kepada polis Indonesia, meskipun undang-undang Indonesia mewajibkan permintaan MLA dilakukan melalui Kementerian Hukum dan Hak Asasi Manusia.

Polis Indonesia sekali lagi naik ke atas kapal itu pada bulan Julai lalu ketika rundingan antara Jakarta dan Washington merampas Equanimity sedang berlangsung.

Anonymous said...

Pas tak.pernah bersuara pasal cina kapir jho.lo rakan rompak najib....

Anonymous said...

MENJAWAB ROYAN UMNO...PENGUNDI PROTES PH

Masa kempen di PRK Sg Kandis, umno pukul gendang macamlah satu malaya rakyat di belakang mereka, benarlah kata oragg dahulu, kalau berkokoknya terlebih nyaring, gerenti pungkoq penuh taik..

Selepas kalah, post mortem celah kelengkang pun dibuat, pengundi protes PH, tidak pula disebut pengundi PAS pun tidak sanggup mencemar tangan mereka mengundi umno, sebab itu undi umno tidak pun meningkat berbanding PRU14.
Hatta lebih dua ribu penyokong umno di PRU14 pun tidak mengundi kali ini.

Post mortem aku simple, sekarang ini di mana sahaja PRK hatta di kawasan yang umno menang pun, letak sahaja tunggul, umno tak mampu kalahkan tunggul itu.

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

Keputusan prk sg kandis menandakan tuhan bagi petunjuk kpd lobai pas dan pejuang islam pas..

Hentikan lah kerja menipu rakyat...kalo tak paham jugak dan degil tak ikut petunjuk tuhan sampai kiamat pas ditakok lama..

Anonymous said...

Pas menari ikut rentak gendang yg di palu umno..umno canang hak melayu islam terhakis dan mungkir janji...

tapi sia2 saja..
Pas dapat bala tidak disukai oleh penyokong sendiri kerana lobai pas bekerjasama dgn musuh pas...ahli pas sudah pandai lawan tokey sekarang...ingkar perintah lobai pangkah calon umno..lobai tak boleh cucuk hidung penyokong lagi ...

Penyokong umno sendiri tak percaya dgn retorik umno dgn cara lapuk....

Anonymous said...

Dgn meraih undi lebih dari separuh dari pru yg lalu PKR masih mendapat mendapat sokongan rakyat...PKR berjaya memberi.pukulan hingga pas dan umno kalah teruk gagal meraih undi lebih dari separuh dari undi pru14...

Sedarlah diri umno dan pas anda sudah ketinggalan zaman...merompak dan subahat dgn perompak tidak di sukai tuhan..

Anonymous said...

Bukan rakyat sungai kandis saja hukum pas dan umno dgn kekalahan teruk malah hakikatnye hukuman tuhan kepada prompak dan peniou yg berkerjasama....

Anonymous said...

IBNU HASYIM adalah nama samaran bagi Hj Mohd Hashim. Pernah menulis dibeberapa akhbar tempatan. Mantan Pengarang Majalah Al-Ummah dan pernah menghasilkan beberapa buah buku politik, sejarah dan agama. Menjadi ahli bisnes separuh jalan..

Anonymous said...

Kita ucapkan tahniah kepada UMNO dan parti Islam PAS kerana berjaya mengurangkan majoriti PKR (PH) dalam PRK terbaru di Sg Kandis.

Ini adalah petanda yang tidak baik bagi PH dan petanda yang baik untuk kerjasama PAS-UMNO untuk mengurangkan majoriti pakatan dan seterusnya mengalahkan pakatan dalam PRK, PRN dan PRU15.

Mohd. Zawawi hanya memperolehi majoriti 5,842 undi, jauh berbeza dengan majoriti yang diperolehi penyandang kerusi berkenaan, Mat Shuhaimi Shafiei dalam Pilihan Raya Umum ke-14 lalu iaitu 12,480 undi.

Sementara itu, calon Barisan Nasional (BN), Datuk Lokman Noor Adam memperoleh 9,585 undi manakala calon Bebas, K.Murthy mendapat 97 undi.

Ibnu hasyim said...

Mengurangkan majoriti ph? Ko banganglah, ramai yg tk keluar atas urusan tertentu.kalau 100% kluar mmg klh teruk bn.

Anonymous said...


Wah barua-barua ternakan parti kafir harbi DA-Pig seperti barua 12:52 PM sedang meroyan gila babi memaki hamun seperti Ko banganglah kerana PAS dan UMNO telah berjaya mengurangkan majoriti pakatan liberal-kafir harbi yang bererti kaum Melayu sudah mula sedar dan mereka sudah mula menolak pakatan.

Inilah petanda buruk bagi pakatan liberal-kafir harbi yang telah menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam. Pakatan mungkin akan kalah dalam PRK, PRN dan PRU15 apabila semakin ramai rakyat mula sedar dan menolak pakatan. InsyaAllah , pakatan akan lingkup selepas pakatan menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

Bahkan barua-barua DA-Pig telah menjadi tukang tilik nasib yang syirik kerana melakukan ramalan syirik konon kalau 100% kluar mmg klh teruk bn. Barua-barua DA-Pig ini seolah-olah mendakwa mereka mengetahui perkara ghaib sedangkan ramalan mereka adalah karut marut maka barua-barua lidah biawak ini adalah panipu!

Anonymous said...

Lepas ni tengok pulak prk balakong. Pas letak calon tak. Kalau tak letak nak sokong mana bnmca ke phdap. apa agaknya fatwa2 yang akan dikeluarakn oleh chief2 lebai.

Anonymous said...

ibnu hashim,
Kalau 100% kuar ngundi sg kandis semalam, umno yg didokong pas tu akan hilang wang dipozit maaaa.......wa cakap lu.maaa.......

2 lawan 1 pon tak moelh menang......haiyaaaa!!!!....manyak suwey lah itu pas sama umno....

Ibnu hasyim said...

Wah, barua2 pas sedang kepanasan akibat klh semalam.mereka cuba buat fitnah burukkn ph.haramjadalah kamu semua wahai barua2 pas

Anonymous said...

penternak babi berjaya dr kalangan walaun. syabas

Anonymous said...

Wah barua-barua dedak cap roket seperti barua bodo 1:16 PM adalah tukang tilik nasib bodoh yang mengamalkan syirik. Malangnya ramalan barua-barua bangang ini Kalau 100% kuar ngundi sg kandis semalam, umno yg didokong pas tu akan hilang wang dipozit maaaa tidak berlaku.

Ini membuktikan syaitan dan iblis telah menipu barua-barua bangang tersebut. Jika syaitan dan iblis menyuruh barua-barua dedak roket ini menjilat tapak kaki abang besar roket, barua-barua ini pasti mengikut arahan syaitan dan iblis. Inilah masalah barua-barua dedak roket bodoh tidak boleh diajar.

Anonymous said...


Wah towkay dedak cap roket sudah pasti gembira melihat barua-barua ternakan DA-Pig rakus makan dedak cap roket yang menjadi makanan kegemaran babi. Sebab itulah barua-barua DA-Pig ini meletakkan otak mereka pada lutut dan kaki pada kepala. Maka tidak hairanlah semua komen-komen barua DA-Pig ini setaraf dengan longkang tandas awam. Penuh pendustaan dan maki hamun !

Anonymous said...

mana pergi 10k pengundi pas umno pd pru lps?

mungkin mereka dh tawar hati dn tk semngat nk sokong parti mereka. sepatutnya pembngkang lah lbh semngat dgn sentimen perkauman dn agama yg mereka canang berlebihan.

tu sbb jgn berlebihan org tkkn percaya. hnya beberapa isu tp sudah dicanang...melayu islam terancam.

Anonymous said...


Kita merasa sangat hairan melihat barua-barua ternakan DA-Pig sibuk campurtangan dalam hal ehwal parti Islam PAS sedangkan mereka bukan ahli PAS !

Maka benarlah peribahasa Hidung tak mancung, Pipi tersorong-sorong yang menjelaskan sikap sebenar barua-barua DA-Pig yang suka menjaga tepi kain orang lain sedangkan tepi kain barua DA-Pig sendiri penuh dengan tahi.

Anonymous said...

barua.. lutut.. babi..longkang..

tu jela hujah walaun. napa tk guna hujah bernas tu kt perhimpunan melayu terancam rumput dilanyak ari tu.

ni mesti agen cia yg mahu melemahkn pas umno dr dalam.

Anonymous said...

sila pas umno bertanding di zimbabwe then rakyat xperlu sentuh pas umno.

tiada tepi kain lg pd pas umno. mereka sudah tak berkain. telanjang habis segala isi perut mereka.

Anonymous said...


Woi barua ternakan DA-Pig 1:55 PM, mana pergi semua pengundi pakatan dalam PRU14 sehinggakan majoriti pakatan merundum teruk? Dari majoriti 12,480 undi majoriti turun kepada majoriti 5,842 undi yang bererti 6638 penyokong pakatan telah menolak pakatan liberal-kafir harbi!

Sebahagian besar dari mereka telah mula sedar dan menolak Pakatan yang terkenal kerana menipu rakyat dengan pelbagai janji palsu dalam manifesto pakatan !

Woi barua DA-Pig mana janji-janji dalam manifetso pakatan ? Telah dihumbang ke laut? Longkang? Tong sampah?

Hak kaum Melayu Islam dinafikan tetapi UEC dll dilaksanakan oleh KERAjaan kerana UEC dll adalah kepentingan kaum China ! Inilah sentimen perkauman yang dianuti oleh KERAjaan pakatan yang dikuasai oleh puak kafir.

KERAjaan pakatan akan tumbang dalam PRU15 atau lebih awal lagi !

Anonymous said...

Peliknya banyak pula ibnu Hasyim tiruan..
Dah meroyan teruk babi tunggangan DAP...
ha ha ha

Anonymous said...

sedang memujuk hati yg lara kaciwa bertimpa2 kini equanimity sudah ada..mari kita buat hari terbuka di equanimity kita. jgn lupa jemput najib rasmikan tangga nya.

ibarat sireh pulang ke gagang. kepulangan mu dinanti hamba rakyat semua wahai equanimity kebanggaan ank bangsa melayu tk hilang didunia.

tempat duduk istimewa utk kak mah kita diserombong equanimity kita.

alangkah indahnya pemandangan waktu senja.. di atas equanimity yg indah permai itu. sungguh tenang rasanya mnghirup udara segar dr atasnya.

mari pkhaji dn mkhaji semua. tuan puan ada saham dlm equanimity dr tabung haji anda. ia hak kita semua. mungkin kita blh jadikn ia kapal haji mnggantikan kapal bunga raya dulu yg mncipta sejarah umat islam yg kuat iman dn jiwa.

walaun juga dijemput sama. biar mereka terbeliak mata..rupanya ada bukti penyamun 1mdb..

tentu mereka akn sujud syukur di atas equanimity kita dgn rasa sungguh bangga dn PUAS HATI mereka. alhamdulillah

Anonymous said...

penternak babi jaya bumiputra . syabas

Anonymous said...

Barua-barua ternakan DA-Pig adalah pesakit mental kerana menulis komen karut marut yang tidak berasas dan tidak masuk akal manusia normal untuk menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam PAS yang sedang berjuang menegakkan agama Islam dan membela hak umat Islam.

Ini jelas membuktikan barua-barua ternakan DA-Pig amat membenci dan memusuhi perjuangan Islam kerana perjuangan Islam menghalang barua-barua dan pemimpin-pemimpin pakatan liberal-kafir harbi dari membentuk negara sekular liberal yang tidak bermoral.

Anonymous said...

Wah itu balua-balua pakatan manyak susah hati ma selepas itu PRK. Nanti itu balua mau makan dedak loket pun manyak susah ma kalau pakatan kalah ma!

Barua 2:16 PM ternakan DA-Pig sedang meroyan histeria kerana kaum Melayu Islam telah mula menolak pakatan liberal-kafir harbi dan menyokong PAS dan UMNO.

Dulu barua dan pemimpin pakatan berjanji mahu mendakwa najib dalam kes 1MDB tetapi sehingga ke hari ini pun puak pakatan telah gagal mendakwa najib dalam kes 1MDB yang yang jelas membuktikan barua dan pemimpin pakatan yang mempunyai lidah biawak adalah pandusta. Cakap tak serupa bikin !

Anonymous said...

tahniah datuk najib kerana mmbantu prk sg kandis. klu tidak undi umno akn sama dgn undi calon bebas.

dgn ini kita mnyeru supaya datuk najib di jemput dtg kempen prk2 yg lain selepas ini.

u hebat lah jibby.

Unknown said...

Bila the Equanimity dipulangkan ke Malaysia, Kerajaan jangan tunggu lama simpan kapal ni. Ini gajah putih yang membebankan b elanja pengurusannya. Elok kderajaan panggil pakar pelelong dari London atau New York, lelong kapal ini. Mesti ramai orang kaya mahu membidanya kerana kapal ini sudah terkenal dan orang kaya biasanya sangat eccentrik, ramai yang maahu barang yang lain daripada yang lain. Kapal ini akan jadi rebutan. Kerajaan boleh dapat 3-4 billion dengna melelongnya di pasaran lelong antarabangsa.

Anonymous said...

Cai tak sedar pas dan umno kalah teruk...undi yg di raih tak sampai separu dari pru yg lepas...hihiji

Anonymous said...

Saper yg kalah teruk ni wooi barua

Anonymous said...

Bila agaknye pas dan umno boleh menang?...semayang hajat pon tak jadi ape...hihihi

Anonymous said...

Wah barua-barua ternakan cuba lari dari tajuk artikel di atas dengan menulis komen tentang kapal layar the Equanimity, UFO, aliens dari Mars, ceritak pak haji dan mak hai dll untuk menutup malu pakatan yang telah mendapat undi majoriti yang sangat rendah dalam PRK terbaru keran rakyat telah mula menolak pakatan liberal-kafir harbi!

Nampaknya dalam PRK seterusnya, pakatan akan kalah ! Dan pakatan akan lingkup dalam PRU15.

Anonymous said...

Penyokong pas pon dah lari dari umno dan.pas..per hal ni ko meeroyan

Anonymous said...

Lihatlah betapa biadap, sombong dan angkuhnya anjing-anjing kurap ternakan DA-Pig seperti anjing kurap 2:41 PM berani menulis semayang hajat pon tak jadi ape...hihihi untuk menghina ajaran Islam seperti solat hajat ! Musuh Islam ini memang celaka dan bangsat !

InsyaAllah puak-puak munafik liberal dan kafir harbi laknatullah akan kalah dalam PRU15 !

Anonymous said...

Bila pas perjuang islam?...aryuyu 355 ghaib...klentong tonggang sgama...

Anonymous said...

Tak hina ajaran islam pon..tapi pas tonggang agama...mcm mana nak menang..

Anonymous said...

penternak anjing bumiputera berjaya...dpd walaun. syabas.

Anonymous said...

mesti hj hadi bangga dgn anak buahnya pejuang islam yg sgt kental dn berakhlak mulia seperti anon 2.47

syabas

Anonymous said...

solat hajat pastu doa laknat kt org yg depa jawatan... maka berbaliklah laknat pd yg mndoakn tu.

jauh sgtlah kamu walaun dr ajaran islam. kamu lbh dekat kpd khawarij n syiah.

Anonymous said...

Satu 'tamparan' buat:

MB baru

Mantan MB

Top Dog

dan

PH

Anonymous said...

Majoriti undi dah menurun bgtu banyak sekali baru dua bulan memerintah. Kalau setahun ph akan kalah kerana rakyat dah mula buka mata...

Anonymous said...

X setuju. Mereka x kluar mengundi kerana di tipu dgn alasan strategi kepala bana.

Anonymous said...

Betul 12.49 tahniah. Ramai yg tak keluar mengundi. Klu semua keluar undi berkemungkinan ph kalah atau winning majority akan jauh lagi sedikit

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails