Friday, August 10, 2018

Kenapa Perlu Iktiraf Kemungkaran LGBT? -Dr. Ahmad Sanusi Azmi




PADA saya pendirian Islam jelas, tiada siapa larang hak pendidikan atau kesihatan warga Malaysia. Apakah golongan LGBT ini dilarang ke sekolah?

Apa yang kita tegaskan adalah larangan pengiktirafan mereka melakukan amalan terlarang secara terang-terangan. Pemahaman tentang larangan melakukan perbuatan LGBT ini turut disokong dengan tindakan Rasulullah ﷺ.
Berhubung perlakuan LGBT ini, Rasulullah ﷺ menegaskan bahawa amalan terkutuk ini adalah perkara yang dilaknat oleh Allah. Sabda Baginda dalam hadith riwayat Imam Ahmad:
لَعَنَ اللَّهُ مَنْ عَمِلَ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ
Maksudnya: Allah SWT melaknat mereka yang melakukan perbuatan kaum Nabi Luth.
Menurut al-Imam Ibn al-Jauzi, Rasulullah SAW tidak pernah melaknat pelaku dosa besar sebanyak tiga kali berturut-turut seperti yang dilakukan kepada pelaku homoseksual ini.
Di sini jelas menampakkan ketegasan Baginda ﷺ dalam menangani permasalahan ini. Malah para sahabat yang rapat dengan Rasulullah SAW turut berfahaman bahawa LGBT ini adalah perlakuan yang terlarang.
Juga al-Imam al-Syaukani dan al-Baihaqi meriwayatkan hukuman keras yang dilakukan oleh Khulafa al-Rasyidhin terhadap mereka yang mengamalkan hubungan songsang seperti LGBT ini.
Menurut ulama kontemporari, Yusuf al-Qardawi, tindakan tegas yang dikenakan oleh Syariat Islam ini adalah bagi membersihkan masyarakat daripada budaya yang tidak sihat.
Bahkan perlakuan ini membawa kepada penyebaran penyakit yang tidak diingini. (al-Qardawi, al-Halal wa al-Haram fil Islam)
Rasulullah, para sahabat dan sarjana Islam terdahulu sehinggalah kini berpandangan bahawa konsep hubungan sejenis ini adalah sesuatu yang dilarang berdasarkan ayat al-Quran dan hadith.
Amat menghairankan apabila datang pemikir liberal melayu memberikan penafsiran semula terhadap ayat al-Quran dan hadith dan menghasilkan pemikiran yang bercanggah dengan sunnah Rasulullah.
Moga Allah membimbing kita semua.
Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
– Nota: Petikan artikel dari laman ISMAweb.net

24 comments:

Anonymous said...

pas ada ramai ustad.. lps kalah pru sepatutnya blh buat usaha mndekati lgbt dn marina sendiri. tkkn lah dgn sebb marina ank tun maka kerajaan yg baik yg ada hendak dijatuhkn.

itu namanya mmperkuda isu lgbt utk kepentingan politik najib.

ketika ph berkuasa masa ini..mereka mmbersihkn kotoran pemerintah dulu?

ketika umno berkuasa yg mesra pas hari tu kenapa tidak mnggerakkn usaha utk tangani lgbt mngikut kaedah pas?

soalan 'kenapa baru sekarang' amat relevan utk ditanyakn pd pas utk setiap isu yg mereka gemparkn sekarang... selepas mereka honeymoon di parlimen ketika najib dulu.

apa niat sebenar pas. rakyat bkh jwb..walaun tkpayah jwb..mmbohong aje.

kiranya pas hanya layak mnjadi pembangkang selamanya lah. ketika mesra dgn pemerintah najib pas tidor. klu pas pula yg berkuasa maka siap ada katil nnti diparlimen.

sila tidor dn jangan lari.

Anonymous said...

Nak harapkan pas? Pas tau tumpang tuii je.

Hakkk tuii

Anonymous said...

Dulu semasa perjumpaan tertutup dengan IKRAM cakap takkan jual agama kepada Mahathir. Mahathir sebagai anak tangga tapi apa mereka nak jawab dan apa IKRAM nak berhujah? Dengan anak Mahathir pun tunduk patuh seolah-olah Marina ulama besar....

Anonymous said...

kan menteri agama dh jwb jgn tuduh ph mesra lgbt. undang2 dh ada..jika ada kes repotlah polis. sama mcm apa2 jenayah lain jg.

dlm isu lgbt ni seolah pas simpan utk jd senjata memburukkn ph dan tun. tiada niat pun nk pulih keadaan kerana Allah. jgn nipu lah.

jenayah ragut rompak rogol dll.. sesiapa pun blh repot dn polis bertindak..maka xjadi isu politik dh. lgbt pun sama jg.

masalahnya adakah pas pantau jenayah ini dn sentiasa repot jika ada perlakuan yg salah dr mereka?

apa masalah tknk repot? takde bukti.. pergilah cr bukti. memekaknya mcmlah lgbt dh buat perhimpunan 'kami terancam' beramai2 di p.merbok. atau lgbt berada disetiap lorong dlm msia ni secara terang2an.

hentiknlah memekak utk tujuan politik isu ni. mari kita melawat equanimity atau saksikn lokman adam jd lawyer buruk dn hakim tk bertauliah di mahkamah yg buat keputusan najib tidak bersalah. ini fokus rakyat sekarang.

Ostard DUP said...

Terangi bukan Perangi. Baru betul. Jangan sibuk nak jatuhkan hukum sehingga menzalimi sesuatu golongan. Tekankan untuk mengeratkan institusi kekeluargaan antara kita, dengan sendirinya masalah ini akan terkubur dengan sendiri. Adalah diluar fitrah, manusia boleh membiak tanpa lawan sejenis. Lobai jangan hanya tahu menghukum aje.

Anonymous said...

Puak-puak anti Islam Jilat juboq LGE sudah tak ada bahan nak berhujah.
Tembak lagi Pak Asim. Komen2 mereka tak perlu baca, apa lagi menjawabnya.

Buang saja Pak Asim!

Lihat contohnya

[ted manoff said...
Maaf cakap. Demi mempertahankan LGE,aku sanggup serahkan 'kedua mulut biniku atas dan bawah disumbat' dengan batang butuh Lim Guan Eng.


Kami sanggup mempertahankan ideologgi kami, sampai begitu. Juga anak-anak dara kami, sanggup kami korbankan untuk DAP. Begitu juga pejuang2 komunis kami dulu, anak bini kami sanggup di serahkan kemaluannya untuk perjuangan.

Bukan geng2 islam saja yang sanggup berjihad. Lepas ini tuan ibnu boleh buang komen ini, cuma nak beritahu perjuangan kami bukan main-main.
August 10, 2018 at 1:59 AM ]

Itulah perjuangan syaitan mereka!

Ha ha ha

cik siti said...

Sudah sesat perjuangan mereka itu..

Anonymous said...

tahap ni jela walaun... memalukn hj hadi.

ted manoff said...

Cik situ..
kamu jangan jadi ulama, sikit2 hukum..

Anonymous said...

betul tu cik siti... pas sudah lari dr perjuangan dn akhlak islam yg mereka sendiri cipta. org lain x iktiraf pun.

Anonymous said...

sapa dn macamana jual agama tu. klu dpt 90j dn tiba2 membisu dn puashati semua.. barulah nmpk jual agama.

org yg jual agama adalah mereka yg canang agama agama siang mlm tp kosong tindakan.

org yg jarang canang agama agama tkkn nk dituduh jual agama.

tkkn lah penjual harakah canang kempen dap pulak. tu masalah jiwa tu.

Anonymous said...

Macam mana pulak hubungan Lelaki dengan Perempuan?

Jenayah rogol dan zina hingga buang anak?

Kira hanya mampu menghadkan hubungan antara lelaki dan perempuan. Melarang memakai pakaian yang menutup aurat tak memadai kerana yang buat dosa termasuk mereka yang menutup aurat.

Kalau yang lelaki perempuan pun susah dan sukar nak di kawal untuk mengelakkan perkara tersebut berlaku, apa lagi yang jenis LGBT.?

Mereka LGBT di beri hak pendidikan dan kesihatan dan sekarang mereka tuntut kebebasan 'ruang' seperti tempat berhibur dan bersosial sesama mereka. Jika di beri maka akan rosak lah masyarakat tetapi tidak kah beberapa kejadian seperti buang anak, dera anak, zina sehingga ke rasuah juga merosak kan masyarakat?

Islam memang melarang keras LGBT tetapi menguna pendekatan 'pemikir liberal melayu memberikan penafsiran semula terhadap ayat al-Quran dan hadith' seolah olah bukan nya memfokus kepada LGBT tetapi memfokus kepada golongan yang berbeza sedikit dengan mereka yang menguna pendekatan keras atau langsung tidak ada pendekatan selain menyalahkan orang.

Anonymous said...

lgbt ni penyakit...kena rawat bukan diberi kebebasan...esok anak kau kena sontok jubor baru nak menyesal...di sini isu umat islam...x kira umno ph pas..semua kena tentang isu ni..jgn bengap sgt ...nak salah kan a,b atau c...krjaan sekarang kena benteras...sapa2 jd kerajaan kena jalan kan tanggung jawab...kita sebagai rakyat pun kena jalankan tanggung jawab ni bersama..kalau marina ade hak bersuara kita pun ade hak bersuara...hak untuk menjaminkan kehidupan yg tidak songsang dr jalan agama...

Anonymous said...

tafsir semula yg dr sanusi ckp tu apa ye?

tuntutan marina yg dikait dgn lgbt apa ye?

ada tak yg bertulis.. kita nk tau dn kaji. bkn hukum sembrono.

sila share sesapa ada info tu.

Anonymous said...

Satu pulau dihuni oleh semua warga songsang

Selepas 93 tahun tiada kelahiran baru direkodkan.

Bila semua warga pupus, pulau itu langsung tiada pewaris.

Sesudah itu pulau itu hanya dihuni oleh serangga, reptilia dan mamal.

Natijahnya: serangga, reptilia dan mamal lebih faham maksud survivaliti.

Anonymous said...

http://www.projekdialog.com/featured/lovewins-apa-yang-dituntut-lgbt/

Anonymous said...

tolong jgn bawa cerita mergastua...nnti walaun terangsang dgn bidang penternakan ni.

Anonymous said...

skrg pon PASu tido. dlm. parlimen. mntak 0% gst lanjut kn 1 tahun. apa ke benak la otak krismis mahal

Anonymous said...

Walaun tu dah berpindah ke pulau lbgoat - jamnapari. Harap maklum.

Anonymous said...

Barua-barua ternakan DA-Pig yang terdiri dari puak LGBTQ merasa amat marah kerana Islam dan umat Islam menolak LGBTQ.

Awas ! Barua-barua LGBTQ adalah pembawa penyakit berbahaya kepada manusia seperti AIDs, HIV, Siplis, hepatitis dll. Sebilangan puak LGBTQ sedang menunggu masa untuk mati kerana mengidap penyakit berbahaya akibat dari aktiviti LGBTQ.

Anonymous said...

3.20 baru bgn tidor ke dari pagi...mentang2 jumaat cuti. tk nampak pun kt masjid rusila tadi.

Anonymous said...

Woi barua roket 3:31 PM, memang kamu tak nampak aku di masjid Rusila tadi sebab kamu sibuk beratur kat Tokong abang besar roket di PP untuk mendapatkan bekalan dedak bulanan cap roket.

Anonymous said...

hahaha aamiin.. semuga makbul tklama eeh jumpa walaun ni kt tokong.

Anonymous said...

Sama saja kelompok2 dajal ni. Marina nk iktiraf lgbt.
Hadi awang SUDAH iktiraf syiah sbg mazhab dalam islam.

Elok disekeh kepala dua ekor ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails