Saturday, August 11, 2018

Jadilah Umat Yang Digeruni, Ibrah Al-Kahfi: -Abdul Mu'izz Muhammad.


FB IMG 1533904396631


KETIKA Ashabul Kahfi ditidurkan oleh Allah selama 300 tahun, mereka dikurniakan kehebatan yang menyebabkan sesiapa pun akan merasa jika terserempak dengan mereka:
وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ۚ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ ۖ وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ ۚ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا
"Dan kamu mengira mereka itu bangun sedangkan mereka sedang nyenyak tidur. Dan kami membolak-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri. Sementara anjing mereka menghulurkan kedua kakinya di depan pintu gua. Dan jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu berpaling melarikan diri daripada mereka. Dan tentulah hati kami diselubungi ketakutan terhadap mereka"
(al-Kahfi 18)
Kurniaan kepada penegak kebenaran
Imam Ibnu Kathir mengulas, Allah mencampakkan aura kehebatan yang dahsyat kepada Ashabul Kahfi menyebabkan mereka terpelihara dan tidak boleh disentuh oleh musuh.
Kita sedia maklum bahawa Ashabul Kahfi tidak mempunyai kekuatan fizikal mahupun material. Dalam keadaan serba lemah, mereka tegar mempertahankan iman. Sikap Ashabul Kahfi yang cukup menghargai iman, menyebabkan Allah mengurniakan kehebatan kepada mereka walaupun dalam keadaan sedang nyenyak tidur.
Dengan kaki anjing yang terhulur di luar pintu gua, Ashabul Kahfi dilihat sentiasa bersiap menghalau sesiapa sahaja yang mahu mengganggu mereka.
Aura Nabi dan umatnya
Nabi S.A.W dikurniakan kehebatan yang dahsyat, sehingga musuh-musuh Islam cukup gerun dengan Baginda walaupun dari jarak yang jauh. Baginda memperakui kurniaan Allah kepada dirinya:
نُصِرْتُ بِالرُّعْبِ مَسِيرَةَ شَهْر
"Aku dibantu oleh Allah dengan rasa gerun (musuh terhadapku) sebulan perjalanan"
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Allah telah menjelaskan bahawa pertempuran antara iman dan kufur akan membuahkan rasa gerun musuh terhadap golongan yang beriman:
سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللهِ
"Kami akan campakkan kepada hati-hati golongan yang kufur dengan rasa gerun kerana mereka mensyirikkan Allah"
(ali-'Imran: 151)
Umat yang ditertawakan
Nabi S.A.W turut mengingatkan bahawa umat Islam yang asalnya sangat digeruni oleh musuh, bakal dipermainkan dan menjadi korban ratahan musuh:
يُوشِكُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمْ كَمَا تَدَاعَى الْأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا، فَقَالَ قَائِلٌ: وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ؟ قَالَ: بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيرٌ وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ وَلَيَنْزَعَنَّ اللَّهُ مِنْ صُدُورِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلَيَقْذِفَنَّ اللَّهُ فِي قُلُوبِكُمُ الْوَهْنَ، فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَا الْوَهْنُ؟ قَالَ: حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ
"Akan berlaku kamu dikerumun oleh kelompok-kelompok manusia seperti makanan dikerumuni di bekasnya. Maka ada yang bertanya: Dan adakah ketika itu kami sedikit? Nabi menjawab: Bahkan kamu ketika itu ramai tetapi kamu ibarat buih di lautan. Dan ketika itu Allah mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu. Allah menimpakan ke atas hati kamu semua penyakit Wahn. Maka ada yang bertanya: Apakah itu Wahn? Nabi menjawab: Cintakan dunia takutkan mati"
(Hadis Riwayat Abu Daud)
Dari Hadis ini, Nabi telah mengingatkan senario umat Islam yang hilang jati diri lalu menjadi mainan musuh. Itu semua merupakan akibat dari:
●     Tidak serius berpegang dengan Islam.
●     Cintakan dunia, takutkan mati syahid. Tamak, pentingkan diri sendiri dan penakut menguasai jiwa.
●     Dari penyakit itu, umat Islam sanggup memperdagangkan prinsip lalu mudah dibeli oleh musuh.
Utamakan maruah iman
Pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah Ashabul Kahfi, mereka sanggup kehilangan segalanya asalkan maruah iman mereka terpelihara. Dari perspektif material keduniaan, mereka kelihatan seperti 'loser'.
Namun hakikatnya Allah mentabalkan merekalah perwira kebenaran. Dunia gerun dengan mereka sungguhpun ketika mereka tidur. Persoalannya, sanggupkah kita bersusah di dunia dan hilang segala kepentingan semata-mata kerana prinsip iman? Selagi Islam tidak diletakkan sebagai keutamaan hakiki, ramai bagaimana sekalipun dan gegak gempita slogan yang dilaungkan, tidak akan boleh menakutkan musuh. Mereka tahu, umat Islam boleh dibeli berdasarkan 'tag' harga masing-masing.
ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
Ketua Urusan Ulamak
PAS Kawasan Klang
10 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 10/8/2018 
Lihat sebelum ini. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

19 comments:

Anonymous said...

Puak-puak anti Islam Jilat juboq LGE sudah tak ada bahan nak berhujah.
Tembak lagi Pak Asim. Komen2 mereka tak perlu baca, apa lagi menjawabnya.

Buang saja Pak Asim!

Lihat contohnya

[ted manoff said...
Maaf cakap. Demi mempertahankan LGE,aku sanggup serahkan 'kedua mulut biniku atas dan bawah disumbat' dengan batang butuh Lim Guan Eng.


Kami sanggup mempertahankan ideologgi kami, sampai begitu. Juga anak-anak dara kami, sanggup kami korbankan untuk DAP. Begitu juga pejuang2 komunis kami dulu, anak bini kami sanggup di serahkan kemaluannya untuk perjuangan.

Bukan geng2 islam saja yang sanggup berjihad. Lepas ini tuan ibnu boleh buang komen ini, cuma nak beritahu perjuangan kami bukan main-main.
August 10, 2018 at 1:59 AM ]

Itulah perjuangan syaitan mereka!

Ha ha ha

ted manoff said...

ABDUL MU'IZZ MUHAMMAD
Ketua Urusan Ulamak
PAS Kawasan Klang
10 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 10/8/2018


Puii..apasal ada gambar hadi pulak..adakah hadi nii digeruni lwn..?puii hanat hadi..pijak..pijakk..puii..

Ibnu hasyim said...

Wah, barua2 pasno terus burukkan kerajaan islam pimpinan tun m.mengapa? Biarkan mereka yg jahil,biarkan lebai malang terus masuk gaung bersama umno!.mengapa malu nk mengaku umno pas sdh kawin!

Anonymous said...

��

Anonymous said...

mungkin pas klang selepas melihat equanimity menulis tu.

isinya amat tepat ke muka pemimpin pas lain. isinya menyentuh bab dedak. sesiapa yg masuk ada debu dedak dibibir eloklah bersihkn.

bila ikhlas berjuang islam musuh takut. sekarang siapa takut siapa. takutkn dap takut evangelis..bukan mereka ada keta kebal atau tentera pun mcm syiah laknatullah.

diparlimen.. yg suka ponteng tula yg takut. dn pas klang juga kena bersedia...dituduh jebon tk wala dibeli dn barua.

Anonymous said...

https://media3.giphy.com/media/7rj2ZgttvgomY/200w.gif?cid=87bb43335b62373e6a676a5473da6e8a

Anonymous said...

Adakah umat Islam terus jadi seperti Ashabul Kahfi, sekadar mengisahkan cerita kisah nya sebagai pengajaran?

Mengapa dalam menyampaikan kisah tersebut lalu di tamatkan dengan menuduh umat Islam boleh di beli ?

Kenapa tak menyeru supaya umat Islam untuk bangkit dan sentiasa menjaga maruah ?

Ini lah masalah orang PAS bercakap tentang kesalahan orang lain seolah-olah mereka betul kerana mereka 'lower'.

Anonymous said...

Yg menulis tu ilmu tadak. Kopipes. Tu psl mana2 pemimpin pas..mesti ending dia akan hina balik org islam. Ni la problem dorg sejak turun temurun

Anonymous said...

Alahai sempitnya otak,itu bukannya mnghina,tp realitinya berlaku pd hari ini,bercakap benar bukn sekadar berbohong untuk menutup perkara yg betul2 berlaku,

Anonymous said...

Ini bukan mmburukkan,ini perkara yg betul2 berlaku,kalau benar pas dan UMNO bergabung apa masalahnya,kalau parti lain boleh ada rakan apa salahnya pas juga rakan politik,

Anonymous said...

tulisan tu terlalu umum..blh ditafsir ikut masing2. tp ada petanda. siapa yg ambik dedak sendirilah yg tau.

tp klu pas merasa diri betul saja..seolah alquran memihak pas saja.. ini yg perlu diperbetulkn.

sbb masih ada unsur anggap pas adalah agama. ini salah.

Anonymous said...

Patutlah pas sempit otak. Hadi wang memperakui syiah adalah mazhab dlm islam. Kena takiyah kencing kaw2 ahli parti klas bawahan pas

Anonymous said...

Pulak tu sblm pru memekik mekik bgtu mimpi jumpa nabi. Kahkahkah

Anonymous said...

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata PAS Selangor akan membentangkan laporan termasuk senarai calon pendek untuk dipertimbangkan bertanding di dua DUN itu pada mesyuarat yang akan diadakan petang esok.

Beliau berkata, PAS sentiasa mengalu-alukan sebarang cadangan calon termasuk peluang untuk memenangi kerusi, namun ia bergantung kepada PAS Selangor.

“Sesiapa sahaja boleh mencadangkan senarai calon termasuk membuat andaian peluang, tetapi PAS pusat bergantung kepada hasil laporan yang akan dibentangkan PAS Selangor,” katanya.""""" Bodoh punya presiden . Sblum PRU dulu pun pas selangor ada ckp pasal 3 penjuru kan .Ada ko dgr. Buat pekak jer mcm x der telinga. Skrg dh kalah padan muka

Anonymous said...

Dah presidennye berpegang pd syiah. Biase lah.takiyah

Anonymous said...

hadi dgn jelas mngaku syiah tu mazhab...org pas senyap je jd pas bunga hadi.

tp mereka tuduh ph iktiraf lgbt. walaupun menteri agama dh jelas pendirian yg adil dlm masalah ini.

lgbt memang mungkar tp syiah lbh dpd itu.

sebab?

syiah melibatkn akidah. syiah mnghina Tuhan Nabi saw sahabat2 malaikat hingga kpd semua umat islam. mereka memghalakn darah umat islam. ini bkn propaganda tp tertulis dlm byk kitab ajaran mereka.

org yg bodoh akn mngatakn nk tau syiah kena tnya ulamak(rabai) syiah. masalahnya adakah pencuri akn mngaku dia mncuri. tentulah pencuri akn kata dia byk hantar org pi haji dn bantu budak tahfiz.

bila dh kantoi pencuri tentu akn jawab... TAK TAHU. itulah takiyyah ajaran syiah...yg hadi kt mazhab.



Anonymous said...

Cerita ashabul kahfi benar2 mencabar keimanan umat islam samada terus berjuang brsama Ph atau kembali kpd prjuangan islam.
Jgn mencontohi ted manoff dan penyokong2 ph yg lain yg tlh jauh iman mereka dr lndasan islam yg sebenarbya.
Mereka bagaikan bersultan di mata dan dan beraja di hati. Segala2nya bg mereka adalah mempertahankan Ph yg bertuankan nafsu dan berajakan dedak.
Kita menyeru umat islam kembali ke landasan sebenar iaitu iman. Biarkanlah orang2 bukan islanm dgn labu labinya.
Umat islam perlu mengatur strategi dan langkah seterusnya dan jgn sekali2 termakan pujuk rayu kumpulan toghut ini kerana mereka adalah musuh Allah yg nyata...

Anonymous said...

Ted manoff ni adalah gambaran sebenar wajah PH yg begitu rakus dan sangat memusuhi islam.
Klu dilihat karektor ini jelaslah beliau sinonim dgn PH dan selari dgn agenda perjuangan dap. Jadi pembaca tk perlu nk merasa hairan dgn ted manoff bersama konco2nya yg kuat menentang Islam dan falsafahnya. Tujuan mereka utk memecah belah umat islam dan menghina ajaran islam. Sesiapa berdamping dan berlembut dgn mereka ini bererti akan menjadi sesat dan menyesatkan.
Ciptalah satu hachtax khas bagi kumpulan ini sebagai tanda penolakan keatas mereka .

Anonymous said...

Berpolitiklah secara Islam.

Jangan makan DEDAK.
Jangan "berhubungan intim" dengan JANDA.
Jangan BOHONG.
Jangan TEMBERANG.
jangan MENIPU.
Jangan PUTARBELIT fakta.
Jangan pentingkan KEMEWAHAN DUNIA.
Kalau ada salah satu ciri-ciri di atas bermakna anda masih DIKONGKONG syaitan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails