Thursday, August 09, 2018

Exco DAP Tak Setuju Buang Poster Promosi LGBT

Exco DAP Tak Setuju Buang Poster Promosi LGBT

PULAU PINANG – Chong Eng tidak bersetuju dengan tindakan pihak tertentu menurunkan dua poster yang didakwa mempromosikan Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender (LGBT) pada Festival Georgetown yang berlangsung sejak 4 Ogos lalu hingga 2 September depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Keterangkuman Gender serta Agama selain Islam negeri itu berpendapat, tindakan diskriminasi sesiapa sahaja berdasarkan seksual orientasi mereka termasuk LGBT adalah tidak sesuai dan tidak boleh diterima.
“Ini (LGBT) adalah asas kepada keperluan manusia dan ia juga tidak mengganggu sesiapa.
“Di sebalik identiti mereka sebagai LGBT, apa yang saya boleh katakan ialah, kita perlu melihat kualiti lain yang ada pada mereka,” kata wakil rakyat dari DAP itu kepada pemberita di sini, hari ini.
Menurut sebuah akhbar berbahasa Inggeris hari ini, potret yang memaparkan dua aktivis LGBT iaitu Nisha Ayub and Pang Khee Teik yang bergambar dengan bendera Malaysia telah dikeluarkan daripada pameran fotografi pada festival tersebut atas ‘arahan’ pihak tertentu.
Tindakan itu disifatkan oleh salah seorang penaja pameran itu iaitu Datuk Vinod Sekhar sebagai mengejutkan dan beliau turut mendakwa bahawa tindakan itu tidak boleh diterima di bawah pentadbiran Malaysia Baharu oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH).
Dalam pada itu, Chong Eng yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Lalang memberitahu, beliau berhasrat untuk turun padang bagi melihat sendiri apa yang dipamerkan pada festival berkenaan.
Pada masa yang sama katanya, kerajaan negeri masih belum berhasrat untuk ‘menyekat’ penggunaan potret sedemikian untuk festival-festival lain yang berlangsung di negeri ini.
“Sebagai kerajaan (negeri), kita perlu mendengar pandangan pelbagai pihak sebelum membuat sebarang keputusan.
“Apapun, saya tetap percaya bahawa kita tidak sepatutnya menghakimi seseorang itu berdasarkan orientasi (seksual) mereka sahaja,” ujar beliau.- UTUSAN ONLINE

32 comments:

Anonymous said...

mana posternya ibnu...isunya turun poster..foto poster tkade. manalah 355 nk berjaya mcm ni punya mentaliti.

risau jg takut mengutuk lgbt dgn niat dendam kerana kalah pru bukan ikhlas... akn mnyebabkn ada keturunan yg akn jd lgbt nnti. bapak ajk pas...ank lgbt. atuk kuat ceramah takbir...cucu lgbt.

sebb nya walaun percaya lgbt ni ujud sehari selepas najib kalah pru. sebelum tu tkde langsung lgbt kt malaysia. inilah kehebatan najib.

mcm2 blh jd kita tktau keturunan kita nnti.

sampai saat ini berbagai kecaman utk lgbt dr walaun... tp tk satu pun idea dpd walaun ufk mngatasi masalah ini. hnya perguna lgbt utk dendam kalah pru.

Anonymous said...

LGBT jadi isu sebab dlm ph ada bossnya iaitu big boss pkr. LGBT berani angkat muka sekarang. Macai bloger pun siap defend fahaman laknat ni. Tuhan jadikan lelaki perempuan utk berpasangan, tp ph promosi lelaki dengan lelaki, perempuan dengan perempuan.

Betul kata lebai hadi, ph menang banyak perkara karut berlaku. Liberal macam mujahid jadi menteri agama. Syiah macam sabu tarik askar kat saudi supaya kekuatan tentera saudi kurang, contoh kerjasama sabu dengan syiah iran. Lim guan eng pulak menteri cina yg diban masuk ke cina. Mahathir pulak ada anak yang sokong kuat lgbt. Husam pulak rakyat kelantan yang ditolak oleh sultan kelantan.

PH menang sebab dana asing. Lagi bahaya sebab khianat kepada rakyat. Yang melayu PH sekongkol pulak dengan pig eater. Pig eater lebih mulia dari lebai hadi. Pelik kan.

Anonymous said...

Dan (terhadap) para wanita yang mengerjakan perbuatan keji, hendaklah ada empat orang saksi di antara kamu (yang menyaksikannya). Kemudian apabila mereka telah memberi persaksian, maka kurunglah mereka (wanita-wanita itu) dalam rumah sampai mereka menemui ajalnya, atau sampai Allah memberi jalan yang lain kepadanya.

Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Dan orang-orang yang kafir itu bersenang-senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang-binatang. Dan neraka adalah tempat tinggal mereka.

baru pegang 1 negri pp dah kuat melalak
bahaya puak ni
orang cegah bukan galak
humban pakatan n amano pru 15
wajib

Anonymous said...

Bila agaknye Pas nak dakwah melayu lgbt?

Anonymous said...

Agak nya kalau di t@ndas awam maknyah masuk toilet male or female?......confius...memang akan menyusahkan org....ingtkn perempuan rupanya ada btg plir...lpastu nnt ada pulak yg ambil kesempatan menyamar jd mknyah masuk toilet female......adooi...knapa pemimpin PH fikir guna lutut? Takkan nk biat toilet khusus utk mereka? M3mbazir duit..kan negara bnyak hutang...siap kutip derma lagi...adoiii....kenapa masih pikir pakai lutut...adoiiii..amat malang siapa mengundi mereka yg menyokong LGBT ini...

Anonymous said...

Dakwah bukan tanggungjawab PAS shaja...ia tanggungjwb semua org beriman...lebih2 lagi yg ada kuasa....

Anonymous said...

sapa bos ph yg lgbt? lgbt angkat muka tu kt mana bila mcmana dn sejauh mana mereka dh buat onar?

adakah lgbt ujud lps najib jd yb pekan. dulu tkde ke?

apakah usaha pejuaaaaaang islam dah berdakwah kpd lgbt selain memekak mcm lgbt pencen tkde pelanggan?

nnti walauj jwab penyokong ph sokong lgbt.. lain aku tnya lain dijwb. tk caya tunggu sat lg.

Anonymous said...

pejuang islam depan pc.

helo pi turun padang bersemuka utk berdajwsh bukan dok dlm ni. sat2 kang tgk juga lucah.. utk memahami lbh dekat lgbt.

Anonymous said...

org tnya apa program pas utk dakqah lgbt.. jgn bg alasan pak pandir... bukan anak aku saja yg mati.

klu byk alasan jgn mngaku pejuaaaaaaang isle

Anonymous said...

pejuang islam tk tunggu org lain buat. dia sendiri buat walaupun sorang2. kau belajar dn amal solat tu nk tunggu pemerintahan ulamak dulu ke..atau wajib solat walaupun dibawah undang2 lord reid.

Anonymous said...

pas ... parti alasan semalaysia

Anonymous said...

klu geng homo kau kenal ke masuk tndas lelaki. jg la diri sendiri tkkn nk salahkn dap juga

Anonymous said...

suruh pas klntan tganu pikirlah masalah ni sbb depa guna lutut n siku...ph lutut sj kan.

bodoh sgtla melayu mcm ni. esok2 berak kau pun nk suruh kerajaan cebokkn.

Anonymous said...

tkpela klu pejuang isle pas dayuz sgt nk turun padang.. sila buat survey lgbt ni..bilangan..port berkumpul..aktiviti mereka bila dimana dll.. biar kami cadangkn sesuatu pd kerajaan ph yg hebat ini.

kami menunggu.. .

Anonymous said...

Sape yg boleh kenal seseorang itu lgbt?....ape tandanye?...kalo pondan maknyah budak pon kenal...
Orang malaysia hanye kenal pondan yg di cop lgbt...

Agak2 nye lelaki tidak lagi boleh dibenarkan duduk serumah dan pompuan pon jugak tidak boleh duduk serumah...boleh disyakki gay dan lesbian...

Anonymous said...

Bukan saja duduk serumah...yg kerap makan minum dan lepak bersama2 kaum sejenis boleh di disyakki lgbt..

Anonymous said...

Teruk kerja pencegah maksist dan pegawai jabatan agama nak periksa rumah2 dan yg lepak2 nak pastikan mereka bukan lgbt...

Masalah lgbt ni lebih teruk dari kes dadah kes buang anak luar nikah pergaulan bebas masalah ekonomi majoriti melayu dan masalah rompak wang negara...

Anonymous said...

tu sbb kena dakwah byk. bukan mnyalahkn dap. ini aktiviti tersembunyi mcm kerja2 cia juga.

dok memekak dlm ni tkhasilnya... kecuali mmperkuda lgbt utk lepaskn dendam kalah pru.

klu anak lobai pas lgbt.. tkkn nk biarkn dn salahkn dap atau nk tunggu menang pru15.. kot2 menang.

Anonymous said...

Jika di beri hak kepada lgbt maka mudah lah kita kenal sesiapa yang dalam kumpulan lgbt.

Jika seseorang itu lgbt, lelaki dengan lelaki, bila duduk dalam bilik serumah, boleh lah di ambil tindakan.

Nisya Ayub tu terang-terang mendedahkan identiti dia tapi yang mana satukah yang dia suka ?

DAP dan sesiapa pun kena faham dan Mahathir dulu masa jadi PM ke 4 pun pernah cakap kebebasan Masyarakat di dulu kan bukan nya kebebasan individu kerana kebebasan yang di beri pada individu akan memusnahkan masyarakat.

Anonymous said...

Lgbtq golongan dilaknat allah tidak boleh beri peluang kpada pengamal lgbt. Allah jadikan maknusia berpasang2 jangan mengubah ciptaan allah. Pada kamu yg seakan membela lgbt kembalilah kepangkal jalan. Jangan kerana benci pada pas sampy sanggup bela lgbt yg dilaknat allah. Allah dah beri kita petunjuk dimana kaum nabi lut yg mengamalkan lgbt ditumpakan bencana oleh allah jadi kita tidak boleh bela mereka. Apa hak sama rata yg mereka mahu selain dari hak yg diri mereka dapat dinegara ini. Adakah kamu pernah denga golongan lgbt dianyaya seperti yg pernah berlaku dinegara eropah dulu. Petunjuk allah dah bagi pengajaran allah dah beri kenapa mereka masih pilih cara hidup lgbt jangan salahkan allah. Allah tak jadikan mereka begitu mereka yg pilih. Mereka tahu hukum allah tapi mereka kufur. Mereka mencabar kekuasaan allah. Umat islam tidak boleh terima lgbt.

Anonymous said...

AnonymousAugust 8, 2018 at 9:16 PM kamu ni seperti baru hidup selepas najib kalah sampay tak tahu bahawa lgbt dari dulu tak diiktiraf cuma sekarang mereka dah terlalu berani.

Anonymous said...

Ini pameran apa sebenarnya dan untuk siapa?

Apakah berkaitan jalur gemilang atau jalur pelangi?

Dan apakah untuk semua atau dewasa saja.

Kandungan terbuka tidak jadi isu. Isu timbul bila ada kandungan tersorok.

Anonymous said...

AnonymousAugust 8, 2018 at 10:17 PM dah berkurun kita benteras dan dakwah lgbt pelacur dan non muslim tapi kamu mana tahu dan tak ambik tahu. Lebih baik pelacur dan non muslim mereka ada jugak perasaan takut pada tuhan tapi lgbt ni keras hati susah nak dekati sebab kadang2 kita pun tak kenal mereka sebab dulu mereka ni kurang menonjol mana yg kita dapat aduan atau kita kenal kita dekati dan cuba dakwah pada mereka. Kita cuma boleh berdakwah saja sebab kita bukan negara islam yg ada undang2 mencegah lgbt. Moga kamu kami bersama2 benteras lgbt. Macam bapok dah ramai jugak yg dah berubah sebab mereka ni kita boleh kenal tapi yg gay lisbian dan entah apa lagi susah jugak nak kenal. Saya dulu ada dekati gay untuk dakwah pada dia tapi dia jawab ini ketentuan tuhan susah ada aja dia punya hujah sampay kita pulak dia nak cuba. Kalau kamu ada kenal golongan lgbt jangan iktiraf mereka cubalah kembalikan mereka kapangkal jalan. Kita bukan zalim sebab tidak iktiraf mereka tapi sebab gaya hidup mereka dilaknati allah sapa kita nak menentang allah. Orang kafir pun allah seruh seru kejalan allah untuk masuk islam.

Anonymous said...

AnonymousAugust 8, 2018 at 10:23 PM dah kata pas parti alasan pulak. Tapi dah hampir 100 hari alasan saja yg rakyat dapat. Pas dah berpuluh tahun berdakwah tapi dari kerajaan dulu dan yg baru tidak berani nak buat hukuman pada lgbt bila dakwah tapi tiada undang2 susah golongan ni nak takut sebab tiada sebab mereka nak takut hukum allah pun mereka langgar semacam. Jadi pada kamu kalau nak tahu cuba kamu dekati lgbt dan cuba dakwah mereka nanti kamu akan tahu apa akibatnya. Jangan pandai cakap komen memburuk2kan pas dan umat islam yg tidak iktiraf lgbt. Kamu tengok siti kasim betapa beraninya dia kamu tak takut bala dari allah ke iktiraf lgbt. Allah turunkan bercana pada semua sebab masaalah lgbt ni masaalah maknusia termasuk kamu pun bertanggung jawab keatas kerosakan golongan lgbt ni bukan pas saja tapi semua dan yg paling utama pemerintah. Kena paham jngan komen ikut napsu.

Anonymous said...

AnonymousAugust 8, 2018 at 10:23 PM pas kelantan dan terengganu tak iktiraf lgbt dan membenteras kegiatan lgbt. Yg masaalah kamu yg iktifat mereka.

Anonymous said...

Perbualan anak buah dan ibu saudara

Niece: "wow bewtiful who is she, antie?"

Antie: "she is a Maygirl, and she realy is bewtiful"

Niece: "flet on shulder is our flet but what flet is that she is holding antie?"

Antie: "hmmm..."

Niece: "hah i know, that is our ailand new flet, correct?"

Antie: "hmm, u right, kid."

Niece: "when i grow, can i be like her?"

Antie: "no kid, u cant"

Niece: "why not?"

Antie: "of corse canot kid, that not wat u see"

Niece: "what u mean, i dong understeng!"

***Perbualan ini tiada kaitan dengan yang ada dipulau atau di darat.

Anonymous said...

AnonymousAugust 8, 2018 at 11:06 PM dap yg sokong lgbt jadi salah daplah. Nak salahkan sapa pulak umno. Umno dah melingkup

Anonymous said...

AnonymousAugust 8, 2018 at 11:04 PM masaalah lgbt ni adalah masaalah akidah allah melaknati lgbt jadi umat islam perlu tolak golongan ni sebab kerosakannya besar dan allah dah beri petunjuk pada kita dan masaalah ini semakin melular dan ada org yg sokong golongan lgbt ni. Masaalah dadah buang anak luar nikag ekonomi dan rompak wang negara ada undang2 yg boleh didakwa walaupun bukan undang2 islam tapi ada jugak undang2 tapi lgbt ada pulak nak hak samarata.

Anonymous said...

Nak explain pun guna klu entah2 9.16 ni sendiri lesbi atau gay. Mula2 fightkan pa utk lgbt. Lepas tu klu dah success, 2nd phase fightkan pulak seks bebas laki orang dgn bini orang then anak beranak. Baru maju mcm barat. Hak asasi la katakan...

Lgbt ni ramai melayu jadi dap peduli apa. Cuba satu negeri penang tu semua lgbt dan aids berlambak lambak. Agak2 korang la dap masih akan cakap ke lgbt ni halal

Anonymous said...

Apa cerita tabung harapan. Dah sonyap jer. Guna untuk bayar blogger keeer?. Kuat songlap lagi puak ph ni. Bunyi macam holistik, nak selamatkan negara, last2 makin parah lagi. Pelaksanaan kelam kabut. Mana cerita minyak, mana cerita hapus tol, mana cerita turun harga barang, mana cerita biasiswa. Semuanya hampas. Dok bergelut nak pertahan lgbt, liberal, sekular, syiah, auction bot mewah. Aduh retorik belaka.

Anonymous said...

sila ada sesiapa blh kemuka senarai tuntutan lgbt yg bertulis. kita marah depa nk hak samarata..hak apa? berani ke nereka tuntut secara bertulis hak utk sex sesama jenis.

sbb isu ini lbh kpd usaha menenggelamkn kapal equanimity dpd fokus rakyat hingga kapal itu dh jd sekecil perahu nelayan kelantan atau bot motor tganu pertama didunia.

isu ini lbh kpd usaha pihak tertentu utk memburuk2kn kerajaan baru.

sekaranglah pulak lgbt sgt bahaya dll.
tapi bila i pegi jln2 tk nampak sorang pun lgbt berkeliaran.

penyakit kuku dn mulut lbh bahaya sekarang sedang menular.

Anonymous said...

Pada pendapt peribadi aku RUU 355 patut dijayakan agar dapat memberi kegerunan pada pengamal LGBTQ (benda baru yg aku belajar). Kalau asyik bercakap pasal tak boleh diskriminasi di tempat kerja habih tu apa yg kerajaan boleh buat sebenarnya.. asyik2 keluarkan kenyataan islam ini bukan hanya menghukum (maka ini boleh dijadikan alasan tak perlu menghukum lalu tak perlu hudud?)..

Jadi adakah islam ini hanya mendidik? Nanti org akan kata pulak islam ini bukan hanya mendidik shj tanpa menghukum!

Aku nak hang komen situasi2 berikut:


*Situasi 1*. Jika ada jiran kita pasangan pengamal LGBT yg ‘suaminya’ (yg ada halkum) pergi kerja (spt yg asyik dipertahankan oleh menteri) setiap pagi hari maka janganlah kita diskriminasikan mereka kerana “si suami” sebenarnya pergi mencari rezeki utk “isterinya” (juga yg ada halkum) di rumah..

*Situasi 2*. Jika “si isteri” mengajak anak lelaki kita bertandang ke rumahnya utk menghilangkan kesunyiannya, janganlah dihalang kerana menteri kata janganlah didiskriminasikan para pengamal LGBT ini !

Nak dengar hang komen..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails