Saturday, June 23, 2018

PH Sudah Mula Abai Maruah Bahasa Kebangsaan.



SEMASA melawat kawasan perindustrian Gebeng tidak jauh dari Kuantan, Pahang untuk kempen memburukkan Datuk Seri Najib Tun Razak, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengecam papan tanda berbahasa Cina di kawasan itu.

Dalam ulasan beliau tentang apa yang disebut konon sebagai pengaruh China di wilayah Malaysia, Mahathir mengkritik papan tanda bertulisan Cina di kawasan perindustrian itu.
Beliau melahirkan rasa kesal kerana bahasa kebangsaan, bahasa Melayu diabaikan di kawasan perindustrian itu.


Ini sebenarnya satu contoh cakap tidak serupa bikin Mahathir, yang sejak tahun 2002 lagi telah memulakan kempen meminggirkan bahasa Melayu.
Seorang yang kuat kagum pada bahasa dan kemajuan industri Barat, Mahathir memikirkan yang cara menuju kemajuan ialah dengan menukar bahasa pengantar dalam pengajaran sains dan matematik kepada bahasa Inggeris.
Dalam Kabinet beliau sekarang ini, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng baru sahaja mengeluarkan satu kenyataan rasmi kementerian dalam bahasa Cina, berhubung isu Tun Razak Exchange (TRX) di ibu negara.
Umum mengetahui yang Guan Eng dan partinya memang sejak dahulu tidak mesra bahasa Melayu, malah pernah berkempen menolak penggunaan tulisan jawi pada papan tanda jalan.
Justeru timbul persoalan di sini apakah perlunya satu kenyataan media dalam bahasa Cina dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan?

Selama ini, tidak pernah timbul masalah dengan kenyataan dalam bahasa kebangsaan walaupun kalangan petugas media asing sendiri.
Kenyataan dalam bahasa Cina ini memberi isyarat tidak baik kepada usaha memperjuangkan bahasa Melayu di negara kita ini.
Sudahlah Perdana Menteri tidak berminat dengan bahasa Melayu dan mahu hidup semula agendanya menggunakan bahasa Inggeris untuk sains dan matematik, menteri-menteri Kabinet pun tidak fasih berbahasa Melayu.
Lebih teruk, menjadi satu kebiasaan sekarang ini sidang media oleh menteri Kabinet dikendalikan dalam bahasa Inggeris waima yang bercakapnya ialah orang Melayu.
Bagaimanapun kenyataan kementerian dalam bahasa Cina ini menimbulkan masalah kerana ia menjadi pendahulu yang boleh diikuti oleh pihak lain.
Ia juga menimbulkan masalah kerana seperti banyak hal berkaitan kerajaan baharu ini, kritikan tidak akan disambut dengan baik.
Silap-silap, yang menegur kenyataan rasmi kementerian dalam bahasa Cina ini pula akan dituduh konon sebagai rasis dan anti-Cina.
Ramai seniman dan budayawan pejuang bahasa menyokong kuat malah menjadi ahli parti dalam Pakatan Harapan.
Nampaknya mereka semua ini akan melalui jalan berliku dan mencabar dalam memperjuangkan bahasa dan budaya bangsa dalam pakatan yang mereka sokong ini. – Mynewshub.cc


 Mynewshub.cc

16 comments:

Anonymous said...


PAS bakal jadi pilihan rakyat pada PRU15

https://www.ismaweb.net/2018/06/22/pas-bakal-jadi-pilihan-rakyat-pada-pru15/

Anonymous said...

Kita nk bahasa arab la jd bahasa kebangsaan.bahasa syorga..al lughatul arabiah al lughatul wathoniah..contoh translate,ibnu hasyim= anak buah pelir yang dihancurkan.penyibuk!

Anonymous said...

Abang Haji kau dah gol masa tu.

Anonymous said...


Khutbah selain dari bahasa arab adalah haram.

Budak kampung Selatan said...

Pada aku..bahasa apa pun x kisah asalkan tujuannya kepada golongan sasaran supaya mereka faham apa yg nk disampaikan..yg penting nanti di pengakhirannya lahir Malaysia yang baru..yg dinamik .. yg perkasa .. maka sesudah itu masa PRU 15 terpulanglah kepada rakyat, kepada siapa lagi Malaysia baru tu nak diserahkan. Kalau ikut pendapat seorang pemimpin PAS..lepas Malaysia yg baru dh steady..imej dh cantik..hutang dh kurang, maka rakyat di minta beramai ramai memilih pas untuk memerintah. Aku pun tak tahu sama ada rakyat pada masa tu akan mengundi PAS atau tidak sebab kuasa Allah siapa yg tahu kan?

Anonymous said...

Spasisi jahat meroyan lagi, itulah yang ditarbiah peyokong PH kepada mereka. Biadap mencarut dan menentang agama.

Ibnu Hasyim said...


Begitulah biadapnya, termasuk guna nama Ibnu Hasyim. untuk mencarut.

Tuan-tuan tolong beri pandangan apa yang patut saya buat bila berada dalam keadaan begini.. Namun saya akan tetap berdakwah melalui blog atau media.. biasala tu.

Lihat ini contoh komennya..

bunbinban said...
aku pun boleh karang cite. Bkn susah pun. Tapi kalau cite lucah aku x reti. Pakcik ibnu je terer bab tu. Hahaha...aku boleh kompem, blog ni friends of bn...kahkahkah...tapi best kan pengakhiran cerita, dap gak salah..kahkahkah...tapi xpe, x lama dah. Sikit lgi,kita nak tengok sekuat mana gempar bumi nih dan setara mana tahannya yg terlibat. Sabor ye
June 21, 2018 at 8:40 PM

Anonymous said...
Lakonan. Baik mkn taik. Bodo
June 21, 2018 at 8:40 PM
Mohammad Azren said...
Bawa-bawa melancap ibnu. Air dah naik kepala tu. Bini tak bagi puji ke?.
June 21, 2018 at 8:40 PM

Ibnu hasyim said...
Wah, barua ph dah meroyan.nk cerita 18sx. Mlm jumaat sesuai kongkek bini.
June 21, 2018 at 8:45 PM

Anonymous said...
Hoi barus ebulan perintah, kalau kongkek pun belum beranak lagi.......
June 21, 2018 at 8:59 PM

Ibnu hasyim said...
Kongkek bini takpe, zina senang kahwin susah. Isi borang pas bolh kahwin 3 jika berkemampuan.
June 21, 2018 at 9:05 PM

Hanya doa saya panjatkan, Ya Allah, ya Tuhanku, Maafkan mereka, mereka tidak tahu..ampunilah mereka, mereka tidak tahu..
June 21, 2018 at 9:44 PM
June 22, 2018 at 5:03 AM
June 22, 2018 at 10:14 AM

Anonymous said...

ha ha ha setiap hari selama bertahun2, ibnu hasyim tunjuk semua perkara negatif...tak de pun perkara positif dalam minda beliau...saya sokong tulisan beliau mengenai bahasa Melayu TETAPI komen kita biar ada penyelesaiannya. Camana? Biar kita gerakkan positif minda pembaca agar mereka membawa isu ini, bukan menghentam keromo.

Kalau orang tak sokong PH pun akan menyokong PH dengan gaya tulisan begini. Ilmu menulis biar ada, jangan menulis fakta seperti fiksyen. Gerakan fakta yang tersirat menjadi kempen...

Belajarlah menulis dengan ilmu, jangan menulis dengan nafsu !

Anonymous said...

sdr Ibnu Hasyim, berdakwah menggunakan kata-kata indah yang positif, mengajak orang mengutamakan akhirat dari dunia.
Kadangkala anda memaki parti yg tak sehaluan dengan anda.Anda menyokong golongan pemaki, pemakan dedak dan pembohong.
Anda bukanlah PENDAKWAH dan jangan perasan anda pendakwah.

Anonymous said...

Tuan June 23, 2018 at 2:54 AM,

Saya pon nak tahu, mana ayat Ibnu Hasyim yang 'memaki parti yg tak sehaluan dengan anda. Anda menyokong golongan pemaki, pemakan dedak dan pembohong.'

Mana ayat Ibnu Hasyim 'menyokong golongan pemaki, pemakan dedak dan pembohong.'?? Apa yang dia maki, buktikan dia makan dedak, apa yang dia bohong?

Jentelmen la la sikit. Buktikan 'fitnah' kamu itu! Jangan tak jawab, Jawab! Buktikan.

Anonymous said...

Mcm anak firaun..kuat ngadu.

Anonymous said...

Jgn kata ph..pas &islam pn dibenci cara hasyim ni..buat org brgaduh

Anonymous said...

Dakwah kepala kote bapa ko mcm tu..marah x?

Anonymous said...

Dh berjubo dgn hasyim eh

Anonymous said...

Hai.. pagi dah meroyan zikir lucah? Itulah barua PH jilat juboq DAP. Anti Islam.
Teruskan meroyan, jangan ttak meroyan.

Hiiiiiii

Anonymous said...

bm melayu bahas tm
ada puak yang tak suka bm ni
awas

ada melayu ngaku islam tapi anti Bahasa Al quran
kesian
duk solat puluhan tahun
bila denagar imam baca surah tak paham
sampai mati

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails