Friday, June 22, 2018

Saham Terus Jatuh, Bursa M'sia Terburuk Di Dunia! Itulah Cakap Besar Sangat..



MERUDUM… Kemerosotan terburuk prestasi saham di Bursa Malaysia iaitu rekod paling teruk sejak Oktober tahun lalu telah menurunkan lagi penanda aras ekonomi negara secara keseluruhan.

Menurut laporan firma penyelidikan kewangan antarabangsa Bloomberg, indeks petunjuk utama Bursa Malaysia (KLCI FBM) jatuh satu peratus lewat semalam, menjadikan penurunannya sebanyak 11 peratus sejak dua bulan lalu.
Rekod kejatuhan tersebut sebenarnya merupakan pe­nurunan selama sembilan hari berturut-turut dan ia berjaya menghampi­ri paras paling rendah yang pernah dicatatkan sejak kali terakhir sekitar Februari 2017 lepas.
“Pasaran saham Malaysia te­lah menjadi antara yang bursa paling buruk di dunia sejak April lalu, malahan ia sudah menyusut lebih daripada 10 peratus,” kata laporan Bloomberg itu yang dikeluarkan di ibu negara hari ini.
Pelabur asing kini sedang berusaha untuk menyesuaikan diri dengan corak pelik Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang konon berusaha menyelesaikan hutang negara sehingga menjejaskan sentimen pasaran tempatan.
Akibatnya sebahagian besar pelabur antarabangsa bertindak menarik keluar dana ekuiti setiap hari sejak berakhir Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 pada 9 Mei lalu kerana tidak yakini imej kerajaan baharu Pakatan Harapan (PH).
Penganalisis bahkan telah mengurangkan unjuran pendapatan dan hasilnya Malaysia telah mengatasi Korea Selatan sebagai pasaran Asia Pasifik yang mencatatkan penurunan paling besar dalam unjuran keuntungan pada tahun ini.
“Tinjauan jangka pendek ekuiti Malaysia akan kekal sukar kerana kerajaan PH yang cuba atasi isu kewangan dengan lebih mendalam,” kata Pengurus Pelaburan Kanan Standard Life Investments, Christopher Wong di Singapura.
“Bagaimanapun, saya men­jang­kakan keadaan kemungkinan akan bertambah baik dalam jangka masa sederhana,” katanya tanpa memberi tempoh bilakah Bursa Malaysia dapat kembali stabil daripada kejatuhan berterusan ini.
Kaunter Telekom Malaysia Berhad (TM) mencatatkan kejatuhan terbesar semalam dengan menyusut sehingga 12 peratus ekoran kebimba­ngan terhadap potongan harga perkhid­matan jalur lebar diumumkan kerajaan PH kelmarin.
Sementara itu, seorang penganalisis firma perundingan tempatan, Areca Capital, Danny Wong turut berharap agar keadaan pasaran saham Malaysia kembali pulih pada masa akan datang daripada ketidaktentuan teruk ketika ini.
Pihaknya mengunjurkan pe­ningkatan pendapatan pada separuh kedua tahun ini, di sebalik dasar baharu berkaitan pelaburan asing dan perbelanjaan kewangan rejim kerajaan PH yang berbeza daripada Barisan Nasional (BN).
Pelabur asing telah menarik keluar sejumlah AS$880 juta (RM3.5 bilion) daripada ekuiti tempatan bulan ini selepas bawa keluar AS$1.4 bilion (RM5.62 bilion) pada Mei, iaitu ketika PH menumbangkan BN untuk memenangi PRU.
Bursa Malaysia terus susut pada penutup dagangan semalam ekoran aktiviti jualan berterusan dan ketidaktentuan risiko membabitkan perang dagangan Amerika Syarikat (AS)-China selain faktor harga minyak mentah yang rendah.
Pada pukul 12.30 tengah hari, FBM KLCI susut di bawah paras kritikal 1,700 mata apabila kehilangan 18.47 mata kepada 1,691.28 mata; paras terendah pernah dicatatkan sejak 8 Februari 2017 apabila ditutup pada 1,688.50 mata.
Indeks penanda aras itu dibuka 0.69 mata lebih tinggi kepada 1,710.44 mata berbanding 1,709.75 mata sewaktu ditutup pada Rabu dan berlegar dalam lingkungan 1,689.0 mata dan 1,710.71 mata sepanjang sesi dagangan awal.
Bagaimanapun indeks FBM KLCI lewat Khamis kemudian ditutup pada paras 1,692.32 mata, iaitu turun sebanyak 17.43 mata berbanding 1,715.36 mata yang berjaya dicatatkan pada petang Rabu.
Nilai ringgit juga merosot semalam apabila tukaran mata wang tempatan itu ditutup pada kadar RM4.0165 berbanding setiap dolar AS selepas ditutup pada kadar RM4.0020 kelmarin. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah, cakap besar sangat.. Kadang-kadang lebih 'balaci' dari PH..

16 comments:

Mohammad Azren said...

Ini TUN M tarak goyang punya. Krisis Ekonomi 1988 pun beliau tangani dengan jaya. Tak payah lah Ibnu gusar sangat dengan corak Tum M untuk memulihkan Ekonomi Negara. Ibnu beli sabun buat melancap lagi baik. Hehehekikikihahahakahkahkah

Sayed Noordin said...

Mahathir bukan malaikat ye. .

mahligai seni said...

Kalaupun jatuh saham itu, kejatuhannya BUKAN kerana perompakan oleh pemimpin negara. Kejatuhan seperti yang sedang berlaku, insya-Allah bersifat sementara dan mampu ditangani. Kalau itu pun tak dapat difahami perbezaannya, berhentilah daripada menjadi blogger. Yalha, Ibnu Hisyam ini sejadar memetik bertita daripada blog lain. Kadangkala, gambar pihak lain dipaparkan di sini tanpa menyatakan sumbernya seolah-oleh dia yang usahakan gambar itu. Itu bukan kedah pemberitaan dan kewartawanan yang berintegriti, Tuan Ibnu Hasyim.

Mahdi Hussin said...

#dulusukadulu

Anonymous said...

penjilat mamak kerala haram jadah laknat dah gila meroyan bila segala bukti jelas di depan mata tapi masih cam babi bodoh tengin bahlol tak mau terima kenyataan. sekarang kehabisan modal untuk membela mamak kerala laknat tu... padan muka pukimak hang

Anonymous said...

awat barua-barua penjilat tak nampak lagi ka huduhnya si mamak madey laknat tu ? macamana dia penaya Anwar sampai masuk penjara lepas tu bila zaman najib nasib anwar tak berubah gak hangpa nak tunggu sampai dia lanyak adik-beradik kaum keluarga hangpa baru nak sedaq ka ? kalau nak jadi manusia bodo pun jangan sampai kena gelak ngan babi hutan nuu hangpa ooi.

Anonymous said...

Jika Najib atau PM nya orang UMNO kejatuhan saham ini boleh di selesaikan dalam masa yang singkat.

Tapi Tun Mahathir tidak gunakan cara begitu ia itu ambil duit KWSP, Tabung Amanah, pajak tanah, buat projek mega untuk dapatkan hutang ..

Kerajaan PH tak cakap besar macam Najib yang akan bantu Trump pulihkan ekonomi US.. tempah pesawat MAS..

Dalam kejatuhan saham, Tabung Amanah Negara terus meningkat dan ini bererti tidak memberi kesan kepada kehidupan rakyat.

Adakah Tun Mahathir dan pasukannya tidak menjangkakan perkara ini berlaku ? Mustahil. Pasti mereka telah bersedia dengan beberapa penyelesaian.

Apa yang penting ialah memperbetulkan keadaan yang telah rosak dengan cara yang ber integriti.

Apabila harga semua saham kembali pulih, keuntungan nya lebih banyak dari kerugian.

Mudah-mudahan Allah bersama kita.

Anonymous said...

Nak tergelak dgn wak ibnu ni..
Lu ingat TDM tu baru setahun jagung ddk pentadbiran kerajaan.
Relaklah. Dia tau apa nak buat.
Orang kasik pusing², TDM lagi kasik pusing ² balik.
The hidden hand sdg lawan dgn TDM.
Lagipun, semua menteri ni baru sebulan lebih jadik pemerintah. Kalau setahun dua tak tau buat kerja, barulah boleh cakap tak pandai perintah.
Wak ibnu ni libang je lebih. Cepat ketaq lutut dan telur.

Anonymous said...

saham saham ni tak haram ka
hidup asyek begantaung ngan saham ciptaan kpair
sial betoi

Anonymous said...

Itu Anwar punya pasal lah.

Anwar pun tak kemaruk nak jadi PM. Beberapa kenyataan Anwar menyokong Tun Mahathir tanpa apa-apa kebimbangan.

Kemuncak setiap majlis ialah acara penyerahan bendera kepada bakal tuan rumah seterusnya. Kalau bidang perfileman dan lakunan, penyerahan anugerah Filem Terbaik.

Kita akan saksikan kemuncak politik Anwar apabila Tun Mahathir menyerahkan jawatan PM kepada Anwar. Ketika itu kita minta peristiwa tersebut dapat di saksikan oleh seluruh rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Sebab itu PAS tak boleh jadi pemerintah. Yang PAS tahu rampas tanah dan tebang balak.

Berniaga budu pun ada untung rugi. Harga ikan pun ada turun naik. Tapi kalau nak buat perniagaan budu dan ikan berkala besar kena lah tubuh syarikat, kena ada lembaga pengarah dan seterusnya .. contoh Syarikat Air Kelantan tapi masalah nya Kelantan tak dapat air bersih walaupun Kerajaan BN dah bagi duit..

Anonymous said...

Ha ha ha..
T.kasih Tuan Ibnu Hasyim..
Hanya dengan 1 biji peluru, riuh rendah, meroyan semua,
ha ha ha tembak lagi.
Biar ranap spesis jahat itu.
ha ha ha padan muka..

Anonymous said...

Setuju dgn 4.33. Semakin hari saya makin terpikat dgn komen penyokong ph

Anonymous said...

kepada June 22, 2018 at 9:19 PM ,

Katanya setuju Setuju dgn 4.33.yang suruh tembak lagi. spesis jahat lucah itu. Tapi dia terpikat dgn komen penyokong ph...

Ha ha ha meroyan sekoq lagi..

Anonymous said...

Puak ph sebenarnya kecewa tapi malu takpa kami paham jng malu sebab yg berkuasa gila kuasa jadi kita boleh tegur supaya jangan sampai jadi lebih teruk baru nak tegur pemimpin selagi pintu taubat masih terbuka.

Anonymous said...

Kalaulah hadi awang jadi pm mesti tak jadi mcm ni. Mesti dia lantik mustafa jadi menteri kewangan. Pak mustafa spender labuh.kaki henjut

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails