Saturday, June 23, 2018

Lebih Sejuta Warga Kota Dinafikan Hak MRT 3

MRT-1 Beroperasi Sepenuhnya Minggu Depan

MUSNAH… Harapan lebih sejuta warga kota untuk menikmati sistem pengangkutan awam moden kini ‘hancur’ apabila kerajaan Pakatan Harapan (PH) batal projek Transit Aliran Massa laluan tiga (MRT 3).

Berita sedih itu disahkan Ketua Pegawai Eksekutif Mass Rapid Transit Corporation Sdn. Bhd. (MRT Corp.), Datuk Seri Shahril Mokhtar selepas menemui panel Majlis Penasihat Kerajaan di Menara Ilham, di ibu negara hari ini.
Beliau yang kelihatan agak terkejut dengan pembatalan projek prasarana mega itu menjelaskan MRT 3 dianggarkan bernilai RM45 bilion memandangkan 75 peratus daripada landasan dan stesen membabitkan laluan bawah tanah.
Bagaimanapun, Shahril menjelaskan bahawa projek MRT 2 melibatkan laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya dan sepanjang 52.2 kilometer itu dapat lagi diteruskan tetapi dengan pengurangan kos daripada asalnya RM32 bilion.
“MRT 2 mujur akan diteruskan meskipun dengan pengurangan bajet. Kini kita masih lagi memikirkan mekanisme yang sesuai untuk mengurangkan kos pembinaan bagi laluan kedua itu,” kata beliau ketika ditemui pemberita.
Shahril namun enggan mengulas mengenai jumlah pengurangan tersebut. MRT 1 iaitu laluan Sungai Buloh-Kajang dengan jarak 51 kilometer berjaya jimat kos RM2 bilion kepada hanya RM21 bilion apabila siap awal tahun lalu.
Manakala projek MRT 3 yang merupakan laluan kereta api bandar sejauh 40 kilometer telah diluluskan di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN) dahulu, tetapi kontrak bagi kerja-kerja pembinaan belum diberikan secara rasmi.
MRT 3 dengan 26 stesen, sepatutnya siap menjelang akhir tahun 2025. Pentadbiran BN meluluskan projek itu pada tahun lalu dalam usaha untuk atasi kesesakan trafik di sekitar ibu kota, malah sistem rel ini lebih mesra alam.
Penganalisis politik tempatan menyifatkan langkah kerajaan PH batal projek MRT 3 secara dramatik itu bagi hapus segala legasi imej Datuk Seri Najib Tun Razak dengan dalih konon negara kini ada hutang cecah lebih RM1 trilion.
Hakikatnya umum maklum, banyak projek rel dilaksanakan Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika menjadi perdana menteri yang keempat sebelum ini gagal sehingga terpaksa pula diselamatkan oleh Najib demi kepentingan rakyat.
Ini termasuk Transit Aliran Ringan (LRT) tanggung banyak hutang setelah disiapkan kroni Mahathir sebelum Najib bertindak memulihkan semula sistem pengangkutan awam itu menjadi lebih cekap. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails