Thursday, June 21, 2018

Kisah Pemandu Teksi Luah Sedih Ditipu Kerajaan PH!

Kisah Pemandu Teksi Luah Sedih Ditipu Kerajaan PH!

BEBERAPA hari sahaja menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 pada 9 Mei lalu, sebuah akhbar tempatan, Sinar Harian menyiarkan laporan eksklusif mengenai nasib pemandu teksi di Langkawi.

Terkenal dengan gaya pemberitaan cenderung kepada pihak Pakatan Harapan (PH), tabloid itu melaporkan ramai kalangan mereka konon marah kerajaan Barisan Nasional (BN) yang gagal membela golongan tersebut selama ini.
Berita agak pelik ini walaupun fokus kepada pulau legenda Mahsuri itu yang kebetulan ditandingi oleh Pengerusi PH sendiri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, namun seolah-olah merujuk senario kes tersebut melibatkan seluruh negara!
Kini selepas lebih sebulan berjaya ‘menawan’ Putrajaya, lain pula cerita apabila pentadbiran PH didapati tidak mahu menjaga kebajikan puluhan ribu pemandu teksi di negara ini bahkan jauh lebih teruk berbanding zaman BN dahulu.
Lebih malang lagi, PH awal bulan ini mewujudkan pula Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) sebagai usaha penjenamaan semula imej Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang dibubarkan pada akhir Mei lalu.
Justeru, kisah sedih dimuat naik netizen tempatan yang hanya mahu dikenali Mohd. Fadzil dalam akaun sosial baru-baru ini mendedahkan ramai pemandu terbabit kesal dengan tohmahan jahat dimainkan oleh PH sebelum PRU itu.
Catatan tersebut membongkar banyak faedah ditawarkan kerajaan BN sebelum ini langsung tidak dihargai dan lebih teruk, Datuk Seri Najib Tun Razak pula dihina mereka kerana kononnya mahu undi 80,000 pemandu teksi terbabit.
Berikut ialah nukilan Mohd. Fadzil bercerita pengalaman dirinya itu dengan seorang pemandu teksi yang turut tular dalam kalangan pengguna Facebook dan kemudian dikongsi ribuan netizen sejak Hari Raya Aidilfitri minggu lalu:
Aku ada cerita sewaktu berangkat pulang selepas empat hari kejatuhan BN. Aku menggunakan khidmat teksi untuk mengangkat segala peralatan desktop aku menuju ke KLIA2 di Sepang, Selangor.
Datang sebuah kereta Proton Exora yang terlekat stiker TEKS1M. Naik je kereta, aku disambut dengan perkataan “Selamat Malaysia Baru”… Aku tersenyum sambil duduk, tanpa balas ucapannya.
Tapi aku terlintas di kepala sesuatu “Mmm… Ini kali kau siap!”
Aku mula bersuara “Apa harapan abang dengan kerajaan baru.”
Dijawab pemandu “Kali ini habis budak-budak GRAB & UBER!
“Abang yakin ke Mahathir akan memansuhkan GRAB & UBER!
“Ehh…kenapa tidak yakin pulak.”
Aku tanya lagi “Kerajaan BN tidak pernah bantu teksi ke selama ini!
“Huh langsung tak bantu.”
Tersenyum panjang aku dan aku bagi bidasan pertama “Habis abang beli teksi ini di bawah skim “TEKS1M” bukankah abang dapat skim pinjaman mudah tanpa pendahuluan daripada BN.
“Itu belum abang sudah buat tukaran empat tayar percuma pada tahun kedua.”
Abang teksi itu mula tersenyum sumbing!
“Bang, seingat saya untuk 2018, Najib dah beri Kad Bantuan Teksi RM800 sampai berebut-berebut bergaduh-gaduh antara pemandu teksi yang datang ambil ketika itu dan dapat kelayakan automatik menerima BR1M!
“Malah BR1M telah upgrade daripada RM400 kepada RM800 untuk bulan Ogos dan Jun 2018. Bermakna abang layak terima RM2,000 keseluruhannya.”
Hujah ini buat abang teksi duduk tidak diam sambil perbetulkan kedudukan di tempat teksi! Dalam hati aku bersuara ‘Hey bang! Kerusi tu ada pijat ke?’ lalu aku sambung lagi!
“Tak silap saya ada 10 peruntukan yang saya terlupa, tapi abang dapat bukan. Ini bukan bantuan daripada BN ke?”
Antaranya ketika itu:
1. RM520 subsidi tayar kepada pemandu teksi di seluruh negara
2. RM1 juta peruntukan insurans peribadi TR1MA 1.0
3. RM1,000 skim bantuan penukaran teksi bagi kenderaan kurang 10 tahun
4. RM2 sahaja kos cukai jalan untuk pemandu teksi
5. RM200 juta peruntukan pinjaman pembelian teksi secara individu
6. RM35 juta sebagai keseluruhan peruntukan TEKS1M
7. RM5,000 geran beli kereta kepada pemandu mahu menukar e-hailing
Terkejut pemandu teksi tengok aku tahu hal teksi! Lalu ditanya aku kerja mana kerana tahu semua ini dan aku jawab: “Saya kerja sendiri je, bang tapi saya rajin membaca!
“Tapi bang masalah teksi! Setahu saya bukan masalah Kerajaan BN! Malah masalah ini punca daripada zaman Mahathir lagi yang orang-orang teksi buat-buat tidak ingat!”
Abang teksi itu jawab “Mana ada!”
“Betul lah bang tak ingat? Setahu saya masalah teksi kerana kepala-kepala teksi yang dilantik atas kapasiti politik pada zaman Mahathir! Bukan? Sampai sekarang abang kena bayar ufti setiap hari kepada mereka.
“Ia antara RM25 hingga ada sampai RM50 sehari, betul tak?”
Berkerut dahi sambil pemandu teksi menganguk kepala! “Abang tahu kenapa Datuk Nancy Shukri dan SPAD ditugaskan untuk selesaikan masalah teksi?”
Abang teksi sudah mula tidak berasa selesa, lalu aku sambung jee…
“Sebab, Najib hendak hapuskan orang tengah yang kerja makan ufti! Abang fikir ketua-ketua kumpulan teksi yang beratus-ratus di Malaysia ini berjuang untuk teksi ke atau berjuang untuk pertahankan duit ufti?”
“Tak mereka ini bagus, mereka jaga kawasan kami cari makan,” jawab pemandu teksi itu.
“Cerita bab kawasan cari makan bang! Saya nak tanya abang! Kalau abang dapat penumpang di KL minta hantar ke JB kerana kecemasan! Abang boleh ambil penumpang dari JB untuk ke KL tak?”
“Tak! Mana boleh kawasan orang, mana nak boleh suka-suka kacau! Dan kat mana nak cari penumpang yang hendak ke KL,” jawab pemandu teksi itu lagi.
“Haa tahu pun! Sebab itu kerajaan perkenalkan e-hailing supaya abang tidak ada sempadan untuk cari penumpang, abang boleh dapat penumpang kepada dua hala.
“Abang hanya bergantung kepada satu operator yang caj abang 1% perkhidmatan berbanding abang nak kena bayar sampai RM50! Ini abang kata kerajaan BN zalim ke? Atau kepala kumpulan teksi yang hasut kata BN zalim?”
Abang teksi cuba pusing cerita: “Masalahnya GRAB dan UBER curi hasil kami.”
Aku segera jawab: “Bang, masalah UBER dan GRAB itu bukti kerajaan hendak buka pasaran tanpa kepala pengaut ufti itu, bang! Bang tahukan Nancy dan SPAD sedang berunding untuk perkhidmatan yang lebih baik!
“Setahu saya ada usaha melabelkan dua kategori pemandu sahaja iaitu pemandu sepenuh masa bagi pemegang lesen teksi individu untuk mendapat manfaat berhenti dan menunggu di kawasan KLIA contohnya!
“Dan pemandu sambilan yang tiada lesen teksi tetapi tidak mendapat pelbagai keistimewaan daripada pihak kerajaan yang diumumkan setiap tahun termasuk zon khas bagi teksi boleh menunggu penumpang!
“Malah SPAD sudah bawa benda ini, dah berpuluh kali cuba berunding dengan kumpulan-kumpulan teksi tetapi masalahnya ketua-ketua teksi ini hanya mahu menuntut hak ufti mereka!
“Bang zaman dah berubah! Zaman sekarang orang lebih suka turun tangga dah ada pemandu tunggu, malah keluar KLIA pun dah ada pemandu tunggu! Dan penumpang rasa mereka tidak ditipu.
“Sejujurnya bang! Saya nak tanya abang rasa kenapa penumpang suka guna UBER dan GRAB,” aku bertanya.
Abang teksi pura-pura tidak tahu kerana tak mahu jawab!
“Saya cuma nak cakap siap sedia nak kena kencing dengan Mahathir!”
“Kenapa?” abang teksi itu pula tanya!
“Kerana pemandu teksi itu pengundi malah pemandu GRAB dan UBER pun pengundi! Abang fikir masalah teksi je Mahathir nak kena fikir? Lagipun sekarang ini kerajaan DAP tak hairanlah dengan pemandu teksi!”
Aku buka cerita lebih jauh daripada subjek teksi iaitu berkisar apakah nasib Melayu Islam di bawah kerajaan Mahathir yang sebenarnya sekadar jadi boneka kepada DAP.
“Minta maaf bang saya terkasar sikit! Tapi abang tengok nanti betul tak cakap saya tu!”…  Aku akhiri penutup “Berapa tambang saya bang?”….
#FaktaBukanAuta #MahathirBapaMalapetaka #PakatanHipokrit #MahathirBonekaDAP #RinduZamanNajib
*Video bawah sekadar hiasan…


20 comments:

bunbinban said...

aku pun boleh karang cite. Bkn susah pun. Tapi kalau cite lucah aku x reti. Pakcik ibnu je terer bab tu. Hahaha...aku boleh kompem, blog ni friends of bn...kahkahkah...tapi best kan pengakhiran cerita, dap gak salah..kahkahkah...tapi xpe, x lama dah. Sikit lgi,kita nak tengok sekuat mana gempar bumi nih dan setara mana tahannya yg terlibat. Sabor ye

Anonymous said...

Lakonan. Baik mkn taik. Bodo

Mohammad Azren said...

Bawa-bawa melancap ibnu. Air dah naik kepala tu. Bini tak bagi puji ke?.

Ibnu hasyim said...

Wah, barua ph dah meroyan.nk cerita 18sx. Mlm jumaat sesuai kongkek bini.

Anonymous said...

Hoi barus ebulan perintah, kalau kongkek pun belum beranak lagi.......

Ibnu hasyim said...

Kongkek bini takpe, zina senang kahwin susah. Isi borang pas bolh kahwin 3 jika berkemampuan.

Ibnu Hasyim said...

Begitulah biadapnya, termasuk guna nama Ibnu Hasyim. untuk mencarut.

Tuan-tuan tolong beri pandangan apa yang patut saya buat bila berada dalam keadaan begini.. Namun saya akan tetap berdakwah melalui blog atau media.. biasa.

Lihat ini contoh komennya..

bunbinban said...
aku pun boleh karang cite. Bkn susah pun. Tapi kalau cite lucah aku x reti. Pakcik ibnu je terer bab tu. Hahaha...aku boleh kompem, blog ni friends of bn...kahkahkah...tapi best kan pengakhiran cerita, dap gak salah..kahkahkah...tapi xpe, x lama dah. Sikit lgi,kita nak tengok sekuat mana gempar bumi nih dan setara mana tahannya yg terlibat. Sabor ye

June 21, 2018 at 8:40 PM
Anonymous said...
Lakonan. Baik mkn taik. Bodo

June 21, 2018 at 8:40 PM
Mohammad Azren said...
Bawa-bawa melancap ibnu. Air dah naik kepala tu. Bini tak bagi puji ke?.

June 21, 2018 at 8:40 PM
Ibnu hasyim said...
Wah, barua ph dah meroyan.nk cerita 18sx. Mlm jumaat sesuai kongkek bini.

June 21, 2018 at 8:45 PM
Anonymous said...
Hoi barus ebulan perintah, kalau kongkek pun belum beranak lagi.......

June 21, 2018 at 8:59 PM
Ibnu hasyim said...
Kongkek bini takpe, zina senang kahwin susah. Isi borang pas bolh kahwin 3 jika berkemampuan.

June 21, 2018 at 9:05 PM

Hanya doa saya panjatkan, Ya Allah, ya Tuhanku, Maafkan mereka, mereka tidak tahu..ampunilah mereka, mereka tidak tahu..

Zali Mohd said...

Ibnu Hashim Pas juga yg baik ..tapi na bayar gajipun ta mampu..

Anonymous said...

June 21, 2018 at 9:48 PM

Tolong Buktikan siapa yang tak mampu bayar gaji..

Anonymous said...

Boleh tanya soalan tak pak ibnu? Segala bentuk kezaliman yg dilakukan oleh yahudi terhadap Palestin tapi kenapa doa rakyat Palestin tk dimakbulkan????

Anonymous said...

bn pakatan jangan buat perangai setan
pas trengganu kata pelancong boleh pakai bikini di terenggnau
apa dah jadi
Allah bagi kuasa untuk jaga bumiNya dari maksiat
pas bagi izin pulak apa hal ni
trengganu majoriti islam
takut apa nagn kapir kalau kapir nak bikini boleh pi tempat lain
apa guna dapat hasil dari maksiat
umat islam bukan menumpang di negara kapir
ini negara sendiri
nak kuasa Allah bagi kuasa
bial ada kuasa tak tau kuatkuasa

Anonymous said...

June 21, 2018 at 10:04 PM
sila lihat Quran dan Hadis Nabi, ada jawapannya bagi orang yang beraqal.

Anonymous said...

June 21, 2018 at 10:05 PM
Buktikan PAS Terengganu kata begitu.Bila dah jelas tanya PAS tengganu sendiri, baru tiada fitnah lagi.

Husaini Ayu said...

Dakwah pekebendanya,memfitnah smpi menimbulkn kebencian ada le,ntah2 makna dakwah pun tak tau kot...kot le...

Anonymous said...

Nk memburit dgn anak ibnu hasyim bleh..?kongsi la pak hasyim..baru nampak islamik

Anonymous said...

Minta no tel bini ko bleh 845

Anonymous said...

Ko punya dakwah..islam jadi bangkai..jadi busuk..perosak agama.guna nama agama..agama jd perbalahan dan bermusuh..henti kn le keje bodoh ko ni..anak bini ko tu jaga..belum tentu masuk syurga. Lain la kalau dh isi borang kelab ahli syurga

Anonymous said...

Aku dh benti jg reporter boss..gaji sangkut 3 bulan..xberaya ni..ada duit ckit x?

Anonymous said...

Setiap kali kezaliman, hipokrasi dan penipuan rejim pakatan didedahkan oleh tuan ibnuhasyim, kita akan mendapati barua-barua ternakan akan meroyan histeria gila babi menfitnah, memaki hamun dan menyumpah seranah mencarut umat Islam seperti ibnuhasyim yang cintakan Allah dan RasulNya.

Komen-komen barua pakatan ini jelas menunjukkan barua-barua pakatan ini amat cintakan kebatilan dan amat bencikan kebenaran seolah-olah barua-barua pakatan tidak beriman dan tidak bermoral.

Semua dakwaan karut yang
ditulis oleh barua pakatan tidak disokong oleh sebarang bukti menunjukkan sama ada barua pakatan adalah penjaja fitnah atau pesakit mental.

Lihatlah komen-komen barua pakatan ini penuh dengan fitnah, cacian, maki hamun, sumpah seranah dan penghinaan yang mencerminkan sikap sebenar rejim pakatan ketam yang mengajar barua-barua berjalan betul konon. Porrahhhh !

Anonymous said...

Barua-barua bangsat ternakan pakatan juga telah menghina ajaran Islam seperti menghina hudud, menyokong kafir harbi dan menghina agama Islam, ulama Islam dan umat Islam, membela kemungkaran dan kesesatan, menghalalkan body contact antara lelaki dan wanita yang bukan mahram konon umpama datuk dengan cucu, mempermainkan balasan syurga untuk umat Islam yang berjuang menegakkan agama Islam dan membela hak umat Islam dll.

Apakah jenis barua-barua ini?

Barua-barua ini sama ada munafik atau kafir harbi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails