Friday, June 22, 2018

BN=Barang Naik. Tapi Sejak PH Menang Harga Terus Melonjak!



HARAPAN rakyat Malaysia khasnya penyokong tegar Pakatan Harapan (PH) untuk menyaksikan harga barangan jatuh kini bertukar menjadi ‘mimpi ngeri’ apabila keadaan sebaliknya pula berlaku.

Dengan tiada sesiapa jadi menteri menerajui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sejak PH menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 pada bulan lalu, kadar inflasi malah terus naik lagi!

Hari ini, media tempatan melaporkan Indeks Harga Pengguna (IHP) Malaysia; yang mengukur kadar inflasi secara menyeluruh, meningkat 1.8 peratus kepada 121.1 pada Mei 2018 berbanding 119.0 bagi tempoh sama tahun lepas.

Dalam satu kenyataan di Putrajaya, Jabatan Perangkaan Malaysia berkata kumpulan utama yang catat peningkatan ialah indeks pengangkutan (+3.8 peratus) serta indeks makanan dan minuman bukan alkohol (+2.2 peratus).

Tidak ketinggalan ialah indeks perumahan, air, elektrik, gas dan bahan api lain (+2.1 peratus), restoran dan hotel (+2.1 peratus), kesihatan (+1.9 peratus) serta hiasan, perkakasan dan penyelenggaraan isi rumah (+1.5 peratus).

Bagi perbandingan dari bulan ke bulan, IHP meningkat 0.2 peratus berbanding April 2018. Ia sekali gus hampir menepati unjuran dikeluarkan firma penyelidikan tempatan RAM Rating Services Berhad di ibu negara semalam.

Mereka meramalkan kadar inflasi Malaysia bagi bulan Mei lalu dijangka meningkat kepada 1.9 peratus berbanding 1.4 peratus pada April, terutama disebabkan kenaikan ketara harga runcit bahan api runcit yang lebih pantas.

“Justeru, tekanan inflasi daripada komponen bahan api runcit juga dijangka meningkat pada Jun dan Julai depan apabila kesan asas yang rendah daripada tahun lalu meningkat,” kata agensi penarafan itu dalam satu kenyataan.

Ketua Penyelidikan RAM Rating Services Berhad, Kristina Fong berkata, ketidakpastian kekal pada keseluruhan prospek inflasi bagi sepanjang 2018 ketika lebih banyak langkah dasar diperkenalkan oleh pentadbiran baharu PH.

Ini terutama perubahan sistem percukaian daripada Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kembali kepada era lapuk iaitu Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST), yang konon dianggap paling relevan bagi anggaran tahun penuh.

Beliau berkata, waima langkah mengenakan GST pada kadar sifar berkuat kuasa pada 1 Jun dijangka mengurangkan tekanan inflasi keseluruhan, pengenalan semula SST mungkin bakal mengimbangi kesan deflasi daripada GST.

“Ia juga tertakluk kepada kadar cukai dan liputan akhir apabila rejim SST dilaksanakan mulai 1 September. Kami akan mengawasi perkembangan rejim tersebut untuk menilai kadar inflasi setahun penuh yang dijangka pada 2018.

“Dengan mengekang impak pelaksanaan SST buat masa ini sehingga butiran lebih pasti diperoleh, kadar inflasi secara keseluruhan untuk tempoh setahun penuh dijangka akan berpurata sekitar 1.6 peratus,” kata Fong lagi.

Menurutnya, jangkaan RAM Rating Services Berhad didasarkan pada pengenalan semula subsidi bahan bakar, harga yang lebih rendah di tengah-tengah penarafan sifar GST dan trajektori pertumbuhan harga makanan yang lemah.

Sementara itu, Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr. Mohd. Uzir Mahidin berkata data indeks keseluruhan tersebut turut terjejas akibat peningkatan dalam kumpulan pengangkutan sebanyak 3.8 peratus sepanjang Mei.

“IHP bagi Januari-Mei mencatatkan peningkatan sebanyak 1.7 peratus berbanding tempoh sama pada tahun lepas,” katanya. Kenyataan itu sekali gus membuktikan kerajaan PH sebenarnya gagal dalam mengawal harga barangan.

Umum maklum sebelum PRU ke-14, pemimpin PH dengan angkuh mendakwa konon harga produk pengguna akan jatuh sebaik blok politik itu menawan Putrajaya demi hasut rakyat benci kepada pentadbiran Barisan Nasional (BN).

Namun, sejak kadar GST diturunkan kepada sifar peratus pada awal bulan ini, harga barangan di pasaran tetap tidak berubah, bahkan ada mencatatkan peningkatan dan membebankan rakyat marhaen. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA


*Video bawah sekadar sindiran

20 comments:

bunbinban said...

x lama dah. Sabor ye pakcik. Kahkahkah. Hadi dah ziarah najib?...oppss...nnt klau lmbt, jumpa time mkn je holeh...kahkahkah

Mohammad Azren said...

Bawa-bawa melancap ibnu.

Anonymous said...

dari lepas PRU ebulan yg lalu..... kalau tetap kena bayar GST pon
hati rasa lain...puas hati semacam...senyum hari2

Anonymous said...

Walaupun naik kami rakyat tak rasa terhimpit dengan jawapan seperti makan kangkung, musim hujan, permintaan tinggi..

Lagi pun harga minyak kekal..

Tak macam dulu, di pasar rakyat tak merungut pun macam masa BN.

Rakyat faham Kerajaan PH ada tugas lebih penting yang perlu di selesaikan..


Anonymous said...

Harga apa yang naik? Kami kat Utara, harga barangan makin murah, kangkung 3 ikat RM1, bawang besar 1 guni 5 kg RM3 dll murah.....daging lembu RM32 per kg, ayam RM6 per kg.....

ikan said...

jeles le tu tak dapat jadi menteri. takpe nanti boleh sedondon lagi 16 julai ni. duduk kena side by side tu pun kalau tak ponteng ye. 60 tahun jadi pembangkang je la... cif jebon dapat naik Airbus A400M.

Anonymous said...

Wah barua-barua ternakan pakatan hanya pandai memaki hamun, menyumpah seranah dan bercakap lucah untuk membela kebatilan rejim pakatan. Semua komen barua pakatan ditulis berdasarkan persepsi pil kuda di waktu barua sedang mabuk todi daun ketum.

Anonymous said...

Barua dedak pakatan 7:48 am senyum hari2 kerana tidak siuman setelah dikencing kaw kaw oleh rejim pakatan. Janji pakatan telah ke laut !

Anonymous said...

Barua-barua dedak pakatan hidup di planet marikh maka mereka tidak faham masalah rakyat.

Anonymous said...

Betullah komen barua bodoh 8:47 am, kami yang tinggal di KL happy sebab harga daging lembu RM 5 sekg dan ayam free sejak rejim pakatan memerintah dan harga minyak 95 rm1.50 seliter seperti janji pakatan jin ifrit.

Kangkung pula percuma kerana dibekalkan oleh professor kangkung ternakan pakatan.

Anonymous said...

Kita tak jeles pun dengan barua dedak pakatan seperti barua ikangay, mahligay dll dan pengundi pakatan yang hanya mampu menelan kahak setelah dikencing kaw kaw oleh rejim pakatan.

Ibnu Hasyim said...

Begitulah biadapnya, termasuk guna nama Ibnu Hasyim. untuk mencarut.

Tuan-tuan tolong beri pandangan apa yang patut saya buat bila berada dalam keadaan begini.. Namun saya akan tetap berdakwah melalui blog atau media.. biasala tu.

Lihat ini contoh komennya..

bunbinban said...
aku pun boleh karang cite. Bkn susah pun. Tapi kalau cite lucah aku x reti. Pakcik ibnu je terer bab tu. Hahaha...aku boleh kompem, blog ni friends of bn...kahkahkah...tapi best kan pengakhiran cerita, dap gak salah..kahkahkah...tapi xpe, x lama dah. Sikit lgi,kita nak tengok sekuat mana gempar bumi nih dan setara mana tahannya yg terlibat. Sabor ye
June 21, 2018 at 8:40 PM

Anonymous said...
Lakonan. Baik mkn taik. Bodo
June 21, 2018 at 8:40 PM
Mohammad Azren said...
Bawa-bawa melancap ibnu. Air dah naik kepala tu. Bini tak bagi puji ke?.
June 21, 2018 at 8:40 PM

Ibnu hasyim said...
Wah, barua ph dah meroyan.nk cerita 18sx. Mlm jumaat sesuai kongkek bini.
June 21, 2018 at 8:45 PM

Anonymous said...
Hoi barus ebulan perintah, kalau kongkek pun belum beranak lagi.......
June 21, 2018 at 8:59 PM

Ibnu hasyim said...
Kongkek bini takpe, zina senang kahwin susah. Isi borang pas bolh kahwin 3 jika berkemampuan.
June 21, 2018 at 9:05 PM

Hanya doa saya panjatkan, Ya Allah, ya Tuhanku, Maafkan mereka, mereka tidak tahu..ampunilah mereka, mereka tidak tahu..
June 21, 2018 at 9:44 PM
June 22, 2018 at 5:03 AM

Anonymous said...

Azzrengay adalah barua gila seks yang berbahaya kepada kanak-kanak.

Anonymous said...

Tuan ibnuhasyim,

Tolong delete semua komen yang ditulis oleh cybertrooper @ barua ternakan pakatan sebab semua komen tersebut menfitnah, menghina dan memburuk-burukkan perjuangan Islam dan membela kebatilan puak munafik dan puak kafir harbi yang bencikan Islam dan umat Islam.

Kita percaya besar kemungkinan barua-barua ini terdiri dari puak kafir harbi yang menyamar sebagai orang Melayu kerana kecenderungan mereka menghina ajaran Islam, perjuangan Islam, ulama Islam dan jemaah Islam.

Jika semua komwn barua tersebut di delete, kita pasti barua-barua biaDAP ini akan meroyan histeria gila babi.

Anonymous said...

Betul ... betul .... betul sejak pakatan perintah negara ini, air sungai dan laut, udara, hujan, cahaya matahari, daging babi hutan, daging rusa, landak, kera, monyet di hutan semuanya percuma.

Semua rakyat sekarang sudah kaya raya kerana rejim pakatan bermurah hati menaikkan harga barang keperluan rakyat dan memungkiri semua janji manifesto pakatan.

Yang paling beruntung ialah barua dan pengundi pakatan yang diberi penghormatan menelan kahak pakatan selepas semua janji pakatan ke laut dalam.

Semua minyak diberikan percuma kepada rakyat dan bangunan tol telah menjadi rumah anak yatim dan TDM konon bersalam dgn 50,000 lelaki dan perempuan yang bukan mahram dan berpeluk dengan anak dara. Mat saleh lah sangat. Dunia kata pergi, kubur kata mari.

Anonymous said...

Woi barua dedak pakatan 7:36 am , cukup-cukuplah mabuk todi merepek dan merapu.

Anonymous said...

PUNCA NYA DAN DALAH NYA PADA TUAN JUGA. MEMANG PERBUATAN MENCARUT DAN KATA-KATA LUCAH TIDAK SEPATUTNYA DI GALAKKAN. ORANG YANG MELAKUKAN NYA SEPATUT MALU JIKA MEREKA INGAT PADA EMAK AYAH MEREKA.

TUAN ADA LAH ANTARA BLOGGER YANG SANGAT RAJIN DAN DAHULU BANYAK KOMEN YANG TELAH TUAN DELETE TERMASUK KOMEN SAYA.

SAYA MEMBERI PUJIAN KEPADA TUAN.

TETAPI WALAUPUN BANYAK ARTIKEL ATAU BERITA YANG TUAN SIARKAN SEMENJAK BEBERAPA BULAN LALU, IA NYA LEBIH BANYAK PADA ARTIKEL YANG MEMBERI TOHMAHAN PADA PIHAK LAWAN.


DAN TOHMAHAN TERSEBUT MEMGARUT DAN DI SIARKAN SEMATA-MATA UNTUK MEMENUHI NAFSU UNTUK MEMBUAT PIHAK LAWAN MELUAT. DAN TUAN MUNGKIN ADA NIAT SUPAYA MEREKA MEMBALAS NYA DENGAN CARUTAN DAN MAKIAN.

ADA KAH HARGA BARANG MEMJADI ISU PADA MASA INI ?

BAIK UMNO, MCA ATAU PAS, PEMIMPIN MASING-MASING TAK CAKAP APA PUN MENGENAU HARGA BARANG.

KEMAS DAN CANTIKAN LAH NIAT TUAN.

Anonymous said...

Wah barua-barua dedak pakatan seperti barua 10:59 am berlagak 'suci' sambil sibuk menjaja fitnah untuk memfitnah dan memburuk-burukkan dan memaki hamun ajaran Islam, ulama Islam, perjuangan Islam, parti Islam PAS dan umat Islam yang menolak pakatan sekular liberal dan kafir harbi yang telah menghina Islam dan menafikan hak umat Islam.

Kejahatan, kesesatan dan kebiadapan barua pakatan mencerminkan niat dan hati barua yang hitam berkarat.

Husaini Ayu said...

Ha...ha...blog lucah diangkat jd blog pejuang islam?mmg le dh akhir zaman dh la ni..

Anonymous said...

Kita telah baca semua komen yang ditulis oleh barua pakatan termasuk ayugay yang mengandungi pelbagai kelucahan, penghinaan, maki hamun, caci maki dan sumpah seranah yang melampaui batas agama dan moral untuk menfitnah dan memburuk-burukkan ajaran Islam, ulama Islam, parti Islam PAS, blog pro-Islam seperti blog ibnuhasyim dan umat Islam yang menyokong perjuangan Islam.

Malangnya barua-barua dedak pakatan ini berdiam diri seperti syaitan bisu setiap kali puak munafik sekular liberal dan puak kafir harbi menghina Islam dan umat Islam.

Memang tanda akhir zaman apabila ulama Islam dan jemaah Islam dan umat Islam difitnah dan dihina oleh musuh Islam.

Sebaliknya, puak munafik dan puak kafir harbi yang sesat lagi menyesatkan dipuja dan dipuji oleh musuh Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails