Tuesday, June 19, 2018

Peneroka FELDA/FELCRA Kena ‘main’ Kerajaan PH. - PakDin.


Hasil carian imej untuk peneroka felda in english

1. Bonus raya dibayar lewat hanya selepas didesak berkali-kali oleh BN. Dan itupun, hanya RM400 iaitu kurang seratus berbanding dengan kerajaan dulu.
2. Negara China pengimpot kedua besar minyak kelapa sawit dan getah. Kerajaan baru asyik mengenakan negara China dan batalkan projek mereka dalam usaha berbau politik untuk hantam Najib. Tak mustahil, negara China yang pada tahun lalu janji kepada kerajaan lama nak naikkan impot sawit dan getah sudah tiba-tiba buat u-turn dan kurangkan mengimpot dari kita.
Oleh kerana nak mansuhkan GST, kerajaan baru telah terdesak dan kembalikan cukai ekspot 5% ke atas minyak sawit bermula bulan Mei walaupun cukai ini sudah dihentikan oleh kerajaan BN dulu pada mula tahun. Cukai ini turut beri tekanan kepada permintaan dan harga minyak sawit Malaysia. Menteri kewangan baru kita macam tidak kisah langsung.
Oleh itu, harga dan jumlah ekspot minyak sawit dan getah telah jatuh 20% sejak PRU14.
3. Diatas alasan tidak munasabah, minggu lepas semua negara-negara Eropah telah memutuskan untuk melarangkan semua impot minyak sawit bagi tujuan bahanapi biodiesel pada tahun 2030. Mereka juga memutuskan akan mengurangkan impot minyak sawit bermula tahun ini sehingga tahun 2030.
Kerajaan PH kita langsung tidak bersuara dan membantah langkah kejam gabungan negara2 Eropah ini macam tidak hiraukan nasib beratus ribu orang yang terlibat dalam industri pertanian utama kita.
Masa depan dan nasib pekebun2 kecil, peneroka2 dan ahli keluarga masing2 nampaknya semakin pudar selepas BN ditumbangkan.

21 comments:

bunbinban said...

bagus, sebarkan lagi berita yg x tentu betul atau tidak. Friends of BN. Hahaha

Zali Mohd said...

Block hg tadak satu pun PH buat ygbagus yg hg tau kutok PH aje mentang2 la hg orang Pas yg tarak guna lansung.

Anonymous said...

Kepimpinan bn tak layak nak bercakap tentang hal rasuah,politik dan ekonomi. Sbb merekalah perosak negara. Rumah yg telah dirompak licin hanya boleh pulih segera jika hasil rompakan tu dipulangkan semula. Isi rumah makan bertahun tahun nak dipenuhkan bukan sebulan dua. Tangkap perompak dan pulangkan semula harta negara

Anonymous said...


Bukan setakat peneroka kena main, barua, penyokong dan pengundi pakatan pun kena kencing hancing kaw kaw oleh rejim pakatan kerana rejim pakatan memungkiri semua janji pakatan sendiri dengan pelbagai alasan karut marut. Rejim pakatan pandai berlakon menghulurkan tin untuk meminta derma. Rakyat juga yang tertipu ! Kah kah kah kah kah.

Harga barang keperluan termasuk petrol 97, gas asli, makanan dll meningkat tinggi dan minyak 95 masih kekal RM2.20 dan GST dan tol lebuhraya masih wujud dll walaupun pakatan berjanji mahu menurunkan harga minyak 95 kepada RM1.50 seliter dan menghapuskan tol dan GST. Malangnya barua dan pemimpin rejim pakatan cuba 'kencing' rakyat konon kebanyakan harga barang telah turun kerana mereka fikir rakyat bodoh tak sekolah.

Kasihan melihat barua, penyokong dan pengundi pakatan hanya mampu menelan kahak sahaja selepas semua janji pakatan telah dihumban ke Lautan Hindi.

Anonymous said...

Ketua PH skrang bukanke bekas Ketua BN. Hihihi x paham pulak mcm mana bekas ketua BN, skrang PH, nak baiki Msia. Dulu rosakkan Msia seteruk2nya, skrang salahkan BN. Konon nak slmatkan Msia, tp pemimpin yg bersih dlm PH mungkin jd kotor angkara ketua baru tp lama. Lebih parah lg bila berkait pulak dgn status melayu dan Islam utk memenuhi aspirasi liberalisma murtad.

Anonymous said...


Woi barua-barua ternakan pakatan, mana semua janji pakatan? Ke laut manakah semua janji pakatan telah dihumban? Munafik !

Anonymous said...


Jangan burukkan Islam demi politik

AB JALIL BACKER 18 JUN 2018

http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/ab-jalil-backer/jangan-burukkan-islam-demi-politik-1.846442

Anonymous said...


Barua-barua ternakan pakatan mendakwa rejim pakatan adalah 'suci' berbanding dengan kerajaan dumno Be End.

Persoalannya ialah bagaimana boleh pakatan menjadi 'suci' sedangkan pemimpin-pemimpin rejim pakatan sendiri terlibat dalam pelbagai skandal berskala besar di waktu mereka berkuasa dahulu? Atau adakah mereka semua telah di'suci'kan oleh abang besar roket yang sedang menghadapi perbicaraan mahkamah kerana kes rasuah dll?

Ini bererti barua-barua ternakan pakatan meletakkan otak mereka pada lutut mereka sendiri.

Anonymous said...

Mulut PAS asyik2 kata BARUA dan memaki hamun orang Islam sendiri. Adakah maki hamun ni awak belajar dari al-quran?

Awak (orang PAS) betul2 bersih dan dapat masuk syurga terus ker?

Dah kalah, buat la kalah dan muhasabah diri. Orang dah tak sukakan PAS !

Anonymous said...

punyalah bengap kan dah bagitahu hutang 1trillion kenalah bawa bersabar,mb terengganu sendiri check punya check budget 2018 hampir habis,itu yg tergedik-gedik hadi &mb terengganu dgn muka tak malu merayu tun minta royalty...kerajaan yg baik akn mengamalkan prudent spending,hati2 tak boleh belanja mcm najib,nak bagi orng ramai happy huloq duit 'pinjam ceti antarabangsa',nak bayar fikir kemudian.

pada warga felda & felcra jgn risau,kerja-kerja membaik pulih dlm proses,dlm kegawatan keewangan mereka bernasib baik dpt rm450.00 saorng..fikir2kanlah nelayan dan orng lain yg tak dpt apa-apa...ada 5thn lagi..pemimpin bekerja keras,tanpa rehat sanggup cut 10% salary...tanya hadi & ahli2 parlimen/dun pas...adakah mereka juga perihatin, INGAT PERBICARAAN HADI DGN SERAWAK REPORT,DIA COLLECT DUIT SIAPA?

Anonymous said...

Mana lebih tak malu, Tengganu tuntut haknya sendiri dengan PH bukit Bintng rampas hak orang ramai.

Anonymous said...

Orang2 umno beend dan dap tolong jgn berkeliaran disini ye. Rimas la dgn makian korang

Anonymous said...

TAK MALU!KUTUK TUN siang dan malam,bila bab 'FULUS' Terhege-hegeh jumpa TUN..kenapa tak kata tun,liberal,sokong lbgt,dan macam2 lagi..

andaikata pas dpt kerusi parlimen 47,bn 79.....adakah pas akn dakwa najib?

kita tunggu perbicaraan src rm200juta najib beri pada pemimpin pas!
kita tunggu saman 90juta april 2019?

klu salah amanah pemimpin armada bersatu bazaarnya,lihat ketua pemudanya lantang suruh buat siasatan.TIADA KOMPROMI...kita tak membela orng yg tak beramanah.

DLM PAS ADA KA?
Siap lagi kepimpinan tertinggi pas kata OKAY,pada issue 1mdb..selepas dengar penerangan anakanda?
hadi kata mana ada saksi 2.6b accnt najib?
dlm parlimen boleh berkecuali dlm issue2 penting negara!

Malaysia Tanah Airku Hancus said...

Kalau penjual agama berkata-kata maka terkeluar percikan api neraka dari mulutnya. Nauzubillah

tajnur said...

Salam Pak Hasyim,
Sebagimana pak Hasyim beranggapan peneroka Felda dan Felcra dimainkan, sebegitulah golongan PAS dan UMNO telah menggunakan tuan Kedawong blok ini. Siapa sebenarnya dibelakang pak Hasyim ini? Tentulah juak2 yang sudah berputus asa dan bangkrap idea selepas PRU 14.
Selama ini mrk ada kerajaan Pusat dan kerajaan negeri bertahun2 lamanya, apa yang mrk buat? Kerosakan di darat dan lautan ditangan mrk namun keran sudah dicemari dgn keburukan pentadbiran, maka apa yang tinggal pada mrk hanyalah menjuihkan bibir itu dan ini. Tidakkah merasa malu??

Anonymous said...


Barua-barua ternakan pakatan berlagak bodoh sombong mempertikai hak kerajaan PAS Kelantan dan Terengganu kerana barua-barua bodoh berganda-ganda tidak memahami tentang konsep Federalisme dan tanggungjawab kerajaan persekutuan terhadap kerajaan-kerajaan negeri.

Kerajaan persekutuan wajib memberi peruntukan dan royalti minyak kepada kerajaan PAS negeri Kelantan dan Terengganu mengikut konsep Federalisme dan Perlembagaan Persekutuan.

Sebenarnya barua-barua pakatan bodoh ini berlagak sebagai Hitler-Hitler kecil cuba menindas dan menafikan kerajaan PAS negeri Kelantan dan Terengganu yang dipilih oleh hampir semua rakyat Kelantan dan Terengganu!

Anonymous said...

(1) Barua dedak pakatan 8:02 PM berlagak bodoh sombong menulis komen bodoh berganda-ganda walaupun dia tidak memahami konsep Federalisme dan Perlembagaan Negara.

(2) Barua dedak pakatan menulis kita tunggu saman 90juta april 2019?.

Fakta: SR telah kalah dalam 5 pusingan awal perbicaraan dan hakim telah menolak kertas pembelaan SR yang berdasarkan khabar angin sahaja dan memerintahkan SR membayar kos prosiding RM84,000 kepada TGHH.

Maka berdasarkan fakta di atas , besar kemungkinan perbicaraan SR vs PAS dalam 2019 adalah untuk menentukan gantirugi yang perlu dibayar SR kepada PAS.

(3) Barua penjaja fitnah ini juga menulis Siap lagi kepimpinan tertinggi pas kata OKAY,pada issue 1mdb

Nampaknya barua-barua bangang ternakan pakatan sentiasa mengulangi dakwaan karut yang sama walaupun kita telah menunjukkan pelbagai bukti dalam kita yang lepas untuk menafikan dakwaan karut tersebut.

Anonymous said...

Pembetulan:

(3) Barua penjaja fitnah ini juga menulis Siap lagi kepimpinan tertinggi pas kata OKAY,pada issue 1mdb

Nampaknya barua-barua bangang ternakan pakatan sentiasa mengulangi dakwaan karut yang sama walaupun kita telah menunjukkan pelbagai bukti dalam komen kita yang lepas untuk menafikan dakwaan karut tersebut.

Anonymous said...

8.02. Memang tak sabar tunggu saman 90 juta walaupun cuma tinggal 10 pages je file pembelaan untuk dibawa ke mahkamah...ada satu lagi sebenarnya kes bn bagi pas selain 200 juta tu yang bakal membuatkan penyokong ph melompat lebih tinggi kegembiraan. Kalau tak silap 200 billion. Tapi husam tengah kumpul bukti dan hampir siap. Bukti terakhir dengarnya ada kat gua musang. Jadi sabar, sama2 la kita tunggu hasilnya nnti

Anonymous said...


Wah barua dedak pakatan 10:48 PM dan pemimpin pakatan telah membuat dakwaan tidak berasas terhadap parti Islam untuk menfitnah PAS. Selepas membuat dakwaan palsu tersebut, barulah barua dan pemimpin pakatan terhegeh-hegeh mencari (atau mencipta) 'bukti' untuk memburuk-burukkan dan menganiaya PAS !

Inilah kerja barua dedak pakatan dan pemimpin pakatan mencipta dan menjaja pelbagai fitnah tanpa sebarang bukti untuk memburuk-burukkan dan menganiaya PAS dll walaupun PAS mempunyai rekod yang bersih dari rasuah dll.

Maka tidak hairanlah pemimpin-pemimpin pakatan menentang RUU anti-berita palsu kerana pakatan tidak boleh menang PRU tanpa berita palsu @ fitnah. SPRM pernah membuka kertas siasatan ke atas BN dan pakatan kerana terdapat prima facie dan tiada siasatan ke atas PAS kerana PAS bersih dari rasuah!

Anonymous said...

Kerana blogger sorang ni....bergaduh dan maki hamun berlaku di sini dan alangkah ruginya jika yg terlibat itu dari agama yg sama...ISLAM.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails