Wednesday, June 20, 2018

Ditegur Anwar. Ini Jawap LGE. Anwar Terkejut..


Ditegur Anwar. Ini Jawapan BALAS Lim Guan Eng. WOW. 

Semalam Anwar tegur Lim Guan Eng dah terkini selepas ramai tertunggu2, ini jawapan balas Lim Guan Eng. Memang wow. Jom baca.

LIM TIADA KUASA UNTUK ARAH MENTERI LAIN

Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata beliau menghargai nasihat Ketua Umum Pakatan Harapan (HARAPAN) Datuk Seri Anwar berhubung pembongkaran salah laku kerajaan terdahulu tetapi akan tetap mendedahkan perkara itu kepada umum.
Lim mengulas saranan Anwar agar beliau menyerahkan pembongkaran salah laku dan penyelewengan pentadbiran BN kepada menteri lain dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Ini kerana status menteri kewangan lebih sensitif dan kenyataan yang dikeluarkan memberi kesan kepada pelabur dan pasaran, kata Anwar yang pernah menjadi menteri kewangan dalam wawancara bersama Astro Awani.
Lim bagaimanapun berkata, semua pendedahan skandal kewangan terutama 1MDB di media atas arahan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Anwar sendiri sedia maklum tentang perkara itu.
Tambahan pula, katanya lagi, beliau bukanlah perdana menteri yang berkuasa memberi arahan kepada menteri lain.
“Tidak kena pada tempatnya untuk saya mengarahkan menteri lain mendedahkan skandal kewangan kerajaan lama yang berlaku dalam kementerian kewangan yang disandang saya.
“Kementerian saya akan terus membongkarkan semua skandal kewangan dalam tempoh 100 hari seperi yang diarahkan perdana menteri,” katanya lagi dalam kenyataan.
Anwar berkata demikian ketika mengulas laporan agensi penarafan Moody’s Investors Service yang menyifatkan pertukaran kerajaan mencetuskan ketidaktentuan dasar yang boleh menyebabkan penarafan negatif terhadap ekonomi serta menjejaskan keyakinan pelabur asing.
Beberapa pihak sebelum ini mendakwa penurunan saham di Bursa Malaysia akibat tindakan Lim mendedahkan butiran hutang negara yang mencecah RM1 trilion.
Namun tindakan Lim disokong bekas menteri Tan Sri Rafidah Aziz yang berkata ketelusan dan kejujuran berhubung situasi sebenar negara akan membawa kebaikan jangka panjang.
Anwar Sendiri Terkejut
Lim turut memaklumkan beliau sendiri beberapa kali berjumpa dengan Anwar untuk memaklumkan tentang keadaan ekonomi serta skandal kewangan yang telah berlaku.
“Anwar juga terkejut dengan impak negatif berhubung penyelewengan kewangan kerajaan lama dalam bentuk memalsukan penyata kewangan, menyorokkan fail dan menanda fail penyata kewangan berwarna merah khas untuk orang tertentu (sahaja).
“Rakyat berhak tahu tentang kedudukan sebenar ekonomi dan status kewangan negara. Semasa berjumpa dengan Anwar, beliau sendiri setuju,” kata setiausaha agung DAP itu lagi. (Sumber: Malaysiakini)

7 comments:

I said...

Kejujuran dan kebenaran mengatasi segala2nya. Biar hidup miskin dan melarat tetapi bahagia dan tak perlu kepada pemalsuan...kejujuran tetap dipandang mulia...

Anonymous said...

tak guna cakap ..

'Kejujuran dan kebenaran mengatasi segala2nya. Biar hidup miskin dan melarat tetapi bahagia dan tak perlu kepada pemalsuan...kejujuran tetap dipandang mulia...'

..tak guna kalau masih bertuankan pemimpin bukan Islam. Menganggap DAP lebih layak dari Orang Isam. Abu Jahal lebih layak dari Rasul.

Anonymous said...

Wah barua pakatan 10:23 am mabuk todi menulis komen daun ketum.

Fakta:
Bagaimana boleh rakyat hidup bahagia jika hidup miskin dan melarat?

Wah nampaknya barua pakatan dan rejim pakatan suka rakyat hidup miskin dan nelarat. Maka tak hairanlah rejim pakatan memungkiri semua janji pakatan sendiri.

Maka yang tertipu dan dikencing ialah barua, penyokong dan pengundi pakatan yang hanya mampu menelan kahak sahaja.

Unknown said...

Lim Guan Eng patut cakap terus terang kat Anwar, "SAYA MENTERI KEWANGAN, suka hati sayalah nak cakap terus terang kepada pengundi kami. WHO ARE yousssssssssssss to tell me what to do, unless in the PARLIMEN..............?????"

Anonymous said...

Inilah sikap barua-barua dedak pakatan yang suka menjilat abang besar evangelis dan kepala bapak liberal dan menghina ajaran Islam , umat Islam dan rakyat.

Barua pakatan 10:23 am adalah firaun kerana mahu rakyat hidup miskin melarat.

Tahniah dan syabas kepada semua pengundi pakatan yang bodo.

Anonymous said...

Wah minah kutu pun menjilat abang besar roket evangelis yang sedang menghadapi perbicaraan kes rasuah seolah-olah tiada pemimpin lain yang mempunyai rekod bersih dalam pakatan.

Maka jelaslah barua pakatan cenderung untuk menyokong pemimpin yang terlibat dalam skandal berskala besar.

Mungkin minah juga mencintai Jo Low Life, hitler, stalin, mussolini dan tojo !

Anonymous said...

Kita sebagai rakyat sekali rasa gelihati melihat gelagat pemimpin2 ph menjalankan tugas mereka. Tapi kemarahan kita tak dapat dibendung lagi kerana rakyat ditipu hidup2 ditipu mentah2 dgn lakonan2 mereka dan pujuk rayu mereka beserta menghidangkan manifesto kononnya untuk menuelamatkan rakyat dan negara. Ini semua kerja yahudi dap yg memerangkap tun untuk mendapatkan sokongan org melayu. Bila dah menang ada tun berani menegur kesilapan2 dap bahkan tun ditekan lagi dipaksa melantik peguam negara dari kalangan org bukan islam. Ada tun berani membantah. Terpaksa melantik limguaneng sbg menteri kewangan. Ada tun berani membantah...? Sudah tentu tidak.... mereka memaksa tun membubarkan jakim, spad dll.ada tun berani membantah...? Tidakkan..!!! Ya inilah gaya pemerintahan seorang pm yg tiada kuasa.? Kenapa... kerana jawatan tun sbg pm yg tiada kuasa mutlak. Tun bila2 masa boleh disuruh turun dan letak jawatan dan mesti akur jika mahu lebih lama berada di kerusi ampuk pm itu. Jadi kita nasihatkan org2 melayu islam yg menyokong ph supaya tidak terlalu yakin dgn barisan kepimpinan yg ada ini semuanya dlm keadaan tidak menentu.... cuba analisa kedudukan mp kerajaan yg ada...
Siapa agaknya lebih suara dan kuasa...org melayu ke atau org yg nak cabut kuada org melayu..???

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails