Thursday, December 28, 2017

Masukkan Anak Rohingya Ke Sekolah Agama Negeri. -Mufti Sokong.



Cadangan Pertubuhan Kebajikan Serantau Muslim (Serantau Muslim) untuk memasukkan anak-anak pelarian Rohingya ke Sekolah Agama Negeri (SAN) mendapat sokongan mufti beberapa negeri. 

Presiden Serantau Muslim Dr Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob berkata sokongan itu diberikan semasa pihaknya membincangkan perkara itu dengan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Mufti Pulau Pinang Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria, Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dan Timbalan Mufti Selangor Datuk Dr Anhar Opir beberapa bulan lepas. 

“Mereka (mufti) menyokong cadangan ini atas dasar kemanusiaan dan mereka memberikan beberapa jalan bagaimana untuk memperhalusi cadangan kami,” katanya kepada pemberita selepas Serantau Muslim mengadakan program ‘Kembali Ke Sekolah’ di Serdang semalam. 

Beliau berkata cadangan itu dibuat kerana anak-anak Rohingya berdepan kekangan seperti dokumentasi untuk belajar di sekolah arus perdana. 

“Kami menyahut saranan kerajaan dengan memberi fokus kepada isu pendidikan pelarian Rohingya di Malaysia dan bagaimana untuk meneruskan kelangsungan setelah pulang ke Myanmar suatu hari nanti. 

“Kita perlu lihat keperluan dari aspek pendidikan supaya anak-anak Rohingya ini diberikan ilmu (pendidikan) yang mereka boleh gunakan untuk memimpin masyarakat dan untuk ‘survive’ di tanah air sendiri kelak,” kata Raja Ahmad Iskandar. 

Dalam program itu, Serantau Muslim menyumbang kelengkapan peralatan sekolah seperti baju, beg dan alat tulis selain wang saku RM250 kepada 40 anak-anak pelarian Rohingya daripada Knowledge Garden Learning Centre (KGLC). KGLC merupakan pusat pembelajaran di bawah kelolaan Ethnic Rohingya Committee of Arakan Malaysia yang menempatkan pelajar berumur lima hingga 14 tahun. 

Seramai lima guru mengajar subjek Bahasa Melayu, Matematik, Sains, Bahasa Arab, Pendidikan Islam dan Bahasa Inggeris di pusat itu. Dalam pada itu, pelajar KGLC, Mohd Ibrahim Ismail, 9, kelihatan ceria setelah menerima barang kelengkapan sekolah yang diingini sejak sekian lama. Sila klik di sini untuk bacaan lanjut. (menara.my)


Lihat sebelum ini..

1 comment:

Anonymous said...

Saudara Rohingya kita yang sedang ditindas, disiksa, dirogol dan dibunuh oleh pengganas buddha dan sami buddha di Myanmar.

Oleh sebab itu kita umat Islam sepatutnya membantu saudara Rohingya kita di negara kita.

Sepatutnya puak kafir Myanmar dihalau keluar dari Melaysia. Adakah Dumno peduli?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails