Thursday, December 28, 2017

Kesian Pemuda, Hantaran Tinggi Ramai Pilih Bujang?


Imej yang berkaitan

PRINSIP ajaran islam itu mudah dan sederhana. Wang hantaran bukanlah sesuatu yang wajib diberikan kepada pengantin perempuan tetapi ianya dibenarkan di dalam islam sebagai bantuan kewangan untuk majlis perkahwinan dengan syarat selagi tidak melampau. 

Maksud melampau ialah sehingga membebankan bakal pengantin atau mereka yang berkaitan. Contohnya hingga terpaksa berhutang untuk menyediakan jumlah hantaran tersebut. Berbeza dengan mas kahwin, yang merupakan satu pemberian wajib daripada seorang suami kepada isterinya. Malahan isteri dibenarkan menolak permintaan suami pada ‘malam pertama’ sekiranya bayaran mas kahwin masih belum diberikan.
Mas kahwin adalah pemberian yang wajib diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan. Firman Allah SWT yang bermaksud : 
  • “Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu maskahwin mereka “. (Surah An-Nisaa’ – Ayat 4) , 
  • Sabda Rasulullah ﷺ yang bermaksud : “Carilah untuk dijadikan mas kahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi.” (Riwayat Bukhari ) .
Dari hadith di atas nyatalah bahawa mas kahwin boleh dijadikan daripada apa sahaja asalkan benda itu berguna dan berfaedah sama ada berupa wang, barang atau sesuatu yang bermanafaat sebagaimana diberitakan Rasulullah ﷺ pernah mengahwinkan seorang lelaki yang tidak memiliki sesuatu pun untuk dijadikannya maskahwin, lalu Rasulullah ﷺ bertanya kepada lelaki itu, 

“Adakah pada engkau (hafaz) sedikit daripada ayat Al-Qur’an?” lelaki itu menyahut bahawa ia mengingati beberapa surah kemudian Rasulullah ﷺ pun mengahwinkan lelaki itu dengan bermaskahwinkan surah yang diajarkan kepada perempuan yang bakal menjadi isterinya.
Sebagaimana sabda Rasulullah ﷺ yang bermaksud: “Sebaik-baik mas kahwin ialah yang lebih rendah “. ( Riwayat Abu Daud ) , Dan sabda Rasulullah ﷺ yang bermaksud: “Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya “. ( Riwayat Ahmad )
Bahagian Mahar:
  1. Mahar Misil. Iaitu Mahar yang dinilai mengikut maskahwin saudara-saudara perempuan yang telah berkahwin lebih dahulu dan hendaklah yang dinilai sama dengan maskahwin keluarganya yang paling dekat sekali seperti kakak, ibu saudaranya dan seterusnya disamping menilaikan keadaan perempuan itu sendiri dari segi kecantikan, kekayaan, pelajaran dan sebagainya.
  2. Mahar Musamma. Iaitu maskahwin yang telah ditetapkan dan telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak dengan tidak memandang kepada nilai maskahwin saudara-saudara perempuan itu.
Wang hantaran yang tinggi inilah yang menjadi masalah kepada kaum lelaki sekarang untuk berkahwin. Apabila sudah ramai muslim yang berfikir dan bertindak sedemikian, mereka seperti “membudayakan” kebiasaan meminta maskahwin yang berlebih-lebihan sebagaimana yang berlaku dalam zaman jahiliyyah.
Akibatnya ramai kaum pemuda yang tidak mampu mendirikan rumah tangga, penyakit sosial bertambah luas dan akhirnya banyak sekali lelaki & wanita yang hidup merana disebabkan oleh” krisis perkahwinan”. (IH)


Lihat sebelum ini..

4 comments:

Anonymous said...

ITULAH PIS. MANA ADA KUALITI. LANGSUNG TAK BUAT PENYELESAIAN. TENGOK KAMI, KAMI BUAT AKTIVITI KEPADA WARGA BUJAMG

http://bm.therakyatpost.com/berita/2014/08/05/sukan-bogel-versi-tempatan-di-pulau-pinang/

Sukan bogel versi tempatan di Pulau Pinang?

Sukan bogel versi tempatan di Pulau Pinang?L

Rakaman video bogel membabitkan sekumpulan 18 orang dalam satu permainan bogel " Malaysia Nude Sports Games 2014" tersebar di beberapa blog dan laman sosial dan dipercayai berlangsung di Pantai Kerachut, Pulau Pinang.

KUALA LUMPUR, 5 Ogos:
Satu rakaman video bogel membabitkan sekumpulan 18 orang dalam satu permainan bogel ” Malaysia Nude Sports Games 2014″ tersebar di beberapa blog dan laman sosial.

Aksinya dikatakan dirakamkan di Pantai Kerachut, Pulau Pinang, dua bulan lalu.

Rakaman berdurasi 5 minit 25 saat membabitkan peserta warga tempatan dan luar negara.

Difahamkan, resort tersebut kini telah ditinggalkan oleh pemiliknya.

Video itu memaparkan aksi sebelas orang iaitu lapan lelaki dan tiga wanita tidak berpakaian melakukan aktiviti di tepi pantai.

Permainannya dimulakan dengan aksi menconteng badan peserta menggunakan pelbagai warna dan kemudian diikuti aktiviti memanas badan oleh kumpulan terbabit dan kemudian diikuti dengan beberapa aksi lain hingga ke waktu malam.

Persoalannya bagaimana insiden ini boleh berlaku di negara ini kerana ia bercanggah dengan nilai etika dan budaya tempatan.

The Rakyat Post akan mendapatkan reaksi lanjut daripada pihak berkenaan berhubung perkara ini.



Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2014/08/05/sukan-bogel-versi-tempatan-di-pulau-pinang/#ixzz52WzaZoFr

Anonymous said...

FOTO MIKE SABU SELFIE AMOY LANGGAR DADA ADA DI LINK KAT BAWAH NI. TAK PAYAH KAHWIN BRADER KALU IKUT STAIL AYAH-PAN PUN BOLEH SELFIE AMOY LANGGAR DADA

http://ketuapeneranganumno.blogspot.my/2015/08/isu-gambar-selfie-ghairah-dengan-amoi.html

Isu Gambar Selfie Ghairah Dengan Amoi #BERSIH4.. Ini Jawapan Geng Mat Sabu

Hari ini Mat Sabu bikin panas lagi.. Tersebar gambarnya berkepit dengan seorang amoi DAP di perhimpunan Haram Bersih4.. Adakah amoi tersebut isteri Mat Sabu? Bukannnnnnn.... Adakah amoi tersebut adalah skandal Mat Sabu?? Wallahualam..

Menurut konco-konco Mat Sabu, gambar tersebut adalah satu kesilapan kerana ia terjadi bukan dengan kehendak serta kerelaan Mat Sabu.. Gambar intim bersama amoi berkenaan juga bukan dirancang oleh Umno atau perangkap dari Najib..

Kononnya, gambar tersebut terjadi apabila penyokong Mat Sabu menjadi HISTERIA apabila melihat kehenseman Mat Sabu yang tiba dengan senyuman yang menggoda..

Apa maksud Histeria?? Agaknya konco-konco Mat Sabu ni tak faham makna histeria tu gamaknya.. Muka macam Mat sabu pun ada yang Histeria ke?? Lawak kot statement tu..

Anonymous said...

KALAU IKUT GERAKAN LIBERAL SEKULAR DAN JADI KUDA TUNGGANGAN ABU LAHAB PULAU PINANG. BUAT APA KAHWIN. LBGT JE TRUSSSS. ITULAH BETAPA RENDAH PAKATAN LIBERAL SEKULAR KUDA TUNGGANGAN RASIS ABU LAHAB PENANG

MARI BACA HUJAH ISMA. SIAP LINK DISEDIAKAN

https://www.ismaweb.net/2014/07/12/dr-mujahid-penghalang-atau-pembela-lgbt/

Dr Mujahid: Penghalang Atau Pembela LGBT?

Datuk Dr Mujahid,

Tidak mengiktiraf sesuatu kelompok tetapi melindungi hak kelompok berkenaan? Tidakkah pelik bin ajaib bunyinya. Apakah erti tidak diiktiraf? Bukankah ia bererti bercanggah dengan peraturan negara? LGBT tidak diiktiraf di Malaysia. Mengamalkan LGBT adalah salah di sisi undang-undang Malaysia. Pengamal LGBT ialah pesalah. Lalu bagaimana mungkin pesalah LBGT boleh hidup aman dengan mengamalkan LGBT dan bekerja di Malaysia? Malah, dijamin haknya untuk bekerja serta tidak boleh didiskriminasikan dalam pekerjaan?

Kita tidak mengiktiraf negara haram Israel, tetapi kita melindungi hak orang Israel untuk duduk dan bekerja di wilayah Palestin yang dijajah Israel?

Sebelum berbicara soal diskriminasi pekerjaan, terlebih dahulu perlu dibicarakan status pengamal LGBT di Malaysia. Pengamal LGBT tidak perlu malah tidak boleh dibenarkan hidup bebas di Malaysia. Mengamalkan LGBT ialah kesalahan di sisi undang-undang Malaysia. Pengamalnya mesti dikenakan tindakan undang-undang.

Sebagai majikan, adakah anda mahu memberikan pekerjaan kepada pengamal LGBT yang pastinya dikenakan tindakan undang-undang? Adakah anda mengamalkan diskriminasi jika anda tidak mahu memberikan pekerjaan kepada pesalah undang-undang?

Rang Undang-undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi untuk melindungi hak golongan LGBT untuk tidak didiskriminasikan dalam bidang pekerjaan adalah tidak perlu kerana kewujudan golongan LGBT itu sendiri adalah tidak perlu, malah mengamalkan LGBT adalah tidak dibenarkan di sisi undang-undang negara.

“Ia (LGBT) duduk di bawah gender dan kita tidak boleh mendiskriminasikan seseorang itu atas asas jantina. Dalam jantina itu kita sebut orientasi seksual antara lainnya,” kata Dr Mujahid lagi.

Kita bersetuju bahawa tidak boleh melakukan diskriminasi berdasarkan jantina tetapi kita bertanya di bawah gender apakah dan dalam jantina apakah terletaknya orientasi seksual LGBT? Lelaki atau perempuan? Atau ada jantina lain di sisi Dr Mujahid? Ia adalah rahsia yang terbuka bahawa LGBT bukanlah jantina. Lelaki dan perempuan ialah jantina tetapi LGBT bukan jantina. LGBT tidak lain hanyalah perlakuan sumbang yang didasarkan oleh kemahuan hawa nafsu manusia semata. Lalu mengapa ada kumpulan bersungguh-sungguh berjuang agar masyarakat dunia menerima dan mengiktiraf LGBT sebagai jantina selain lelaki dan perempuan? Tidak lain hanyalah untuk menghalalkan kemahuan nafsu serakah mereka sahaja agar tidak lagi menjadi kesalahan di sisi undang-undang dan tidak lagi dipandang jelek oleh masyarakat yang bertamadun.

Sebagai pejuang Islam rahmatan lil ‘alamin yang gigih berdialog dengan orang bukan Islam, Dr Mujahid sepatutnya telah lama jelas perbezaan antara sibghah Allah (acuan Islam) dengan acuan Barat, antara hak asasi manusia tajaan Barat yang kafir dengan hak asasi manusia yang telah digariskan sendiri oleh Allah swt dan antara pandangan alam Barat dengan pandangan alam Islam. Manusia kafir mencorakkan hak asasi manusia berdasarkan logik akal semata tetapi manusia muslim mencorakkan hak asasi manusia berdasarkan wahyu Ilahi.

Kita sangat berharap agar Datuk Dr Mujahid jangan mudah terpengaruh dengan idea-idea Barat yang jelas bertentangan dengan Islam. LGBT sebagai satu jantina atau LGBT duduk di bawah kategori jantina ialah idea Barat.

Anonymous said...

BUAT APA KAHWIN, KALAU PAN MENANG, DAP BUAT KENDURI BEER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
KALAU KAHWIN BINI MARAH PULAK.

http://v2.ismaweb.net/2016/06/dap-akan-sambut-kemenangan-pan-dengan-arak-carlsberg-tiger/

“DAP akan sambut kemenangan PAN dengan arak Carlsberg, Tiger”

BANGI, Khamis – Parti rasis dan cauvinis, DAP akan meraikan calon PAN, Azhar Abdul Shukur dengan arak sekiranya berjaya memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar.

Perkara itu dinyatakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Sekinchan, Ng Suee Lim dalam satu ceramah kempennya sebagai pujukan kepada pengundi Cina supaya mengundi calon PAN.

Joceline Tan dalam tulisannya bertajuk ‘Tough decisions in the rice bowl town of Sekinchan’ yang disiarkan di media liberal The Star hari ini, menyebut bahawa Ng telah berkata, jika PAN menang di Sungai Besar, kemenangan itu akan diraikan dengan Carlsberg, Tiger atau kau (black dog atau Guinness Stout).

Melihat kepada situasi itu Tan berkata, cara Ng berkempen itu, ia memberi gambaran seolah-olah Ng adalah calon yang bertanding.

Ini kerana beliau berpendapat, sebahagian besar yang dipertaruhkan DAP dalam PRK ini adalah PAN yang dianggap sebagai makhluk ciptaan DAP menggantikan PAS sebelum ini.

“Ia juga merupakan satu perjuangan proksi antara DAP dan PAS, yang mana PAN amat bergantung kepada undi Cina,” katanya.

Tan berkata, apa yang dilakukan DAP adalah semata-mata untuk menarik sokongan di kalangan pengundi Cina.

“Ketika dulu pemimpin DAP memujuk Cina untuk menyokong PAS dan kini mereka terpaksa meminta Cina untuk menyokong PAN pula.

“Bagaimanapun, ramai orang Cina di kawasan itu tidak mengetahui kewujudan PAN. Ustaz Azhar, calon PAN juga tidak terkenal walaupun bapanya pernah menjadi orang kuat UMNO di kawasan itu,” kata Tan lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails