Sunday, November 26, 2017

Serangan Tun M Terhadap Anwar Jejas Sokongan PH. - Dr Kamarul



SHAH ALAM: Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini berkenaan kes liwat Ketua Umum PKR itu hanya akan menjejaskan kerjasama mereka di dalam Pakatan Harapan (PH).
Penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata situasi itu ‘tidak baik’ untuk gagasan pembangkang itu di kala sedang bersedia untuk menghadapi pilihan raya umum yang akan datang.

“Bukan setakat menjejaskan sokongan terhadap PKR, malah akan menyebabkan PKR sendiri sukar menyokong Dr Mahathir dan calon-calon PPBM.

“Sebelum ini saya pernah sebut antara Dr Mahathir dan Anwar hanya indah di permukaannya sahaja sedangkan yang di dalamnya masih lagi terdapat pelbagai pertikaian, kecelaruan, dendam mendalam,” katanya kepada Antarapos, hari ini.

Kamarul berkata demikian sebagai respon terhadap dialog ‘town hall’ bersama anak muda di Petaling Jaya, dua malam lalu di mana Dr Mahathir diajukan pelbagai soalan daripada peserta berhubung pegangannya terhadap dakwaan Anwar sebagai peliwat.

Pengerusi PH itu bagaimanapun menjawab kesemua soalan berkaitan perkara itu secara samar malah mendakwa dirinya tidak terlibat dengan tindakan polis yang menyiasat kegiatan salah laku seks Anwar pada tahun 1998.

Bagaimanapun ketika sidang media selepas sesi dialog itu tamat, Dr Mahathir menjelaskan beberapa perlakuan seks luar tabie yang didakwa dilakukan Anwar.

Dr Mahathir berkata dirinya tidak dapat menerima seorang peliwat menjadi pemimpin negara, selepas dirinya mengetahui Anwar bukan sahaja meliwat bahkan turut ‘melancapi’ mangsanya.

“Mencerminkan bahawa Dr Mahathir sekadar mahu menggunakan Anwar untuk kepentingan politiknya. Sedangkan pada masa yang sama tidakkah beliau tidak tahu apabila beliau mengatakan begitu ini akan menjejaskan sokongan rakyat.
“Selepas ini saya rasa akan ada lagi kenyataan lagi akan keluar dan akan menjejaskan peluang PH,” kata Kamarul lagi.

Kenyataan Dr Mahathir pada Selasa malam itu turut mengundang reaksi bekas ahli seumur hidup PKR, Badrul Hisham Shaharin yang mendakwa Dr Mahathir sengaja menggunakan sesi dialog itu untuk terus menghina Anwar.

Badrul yang lebih dikenali sebagai Chegubard mendakwa hubungan baik bekas perdana menteri itu dengan Anwar pada ketika ini sekadar untuk menyelamatkan dirinya dan ahli keluarga.

Kamarul dalam pada itu berpendapat sikap Dr Mahathir yang kerap mengitar hal Anwar dengan kegiatan seks luar tabie itu akan mengurangkan sokongan orang ramai terhadap dirinya, malah menjejaskan rasa hormat di kalangan pemimpin-pemimpin PH.

“Beliau adalah Pengerusi PH, sepatutnya pengerusi kena menasihati orang lain. Namun apabila pengerusi perlu dinasihati pemimpin-pemimpin lain, maka kena letak jawatanlah. Kerana tidak ada lagi aura sebagai pengerusi,” ujarnya – AP

Lihat sebelum ini..


1 comment:

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin Pakatan Haprak sesat dan tidak bermoral menyebabkan mereka tidak layak menjadi pemimpin negara. Manusia bodoh sahaja menyokong mereka.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails