Monday, November 27, 2017

Begini Cara Israel Jadikan Palestin Penjara Terbesar Di Bumi..

 Bendera Palestin di dinding Israel. © Reuters

PERANG Enam Hari 1967 antara Israel dan beberapa negara Arab menyebabkan Tebing Barat dan Jalur Gaza diduduki oleh Israel.

Land of the Star of David telah memberitahu dunia perang bahawa ia terjadi kerana 'tidak sengaja' atau 'tidak disengaja'. Tetapi dokumen sejarah baru-baru ini menunjukkan Israel sudah merancang perang dengan baik.

Pada tahun 1963, beberapa pegawai tentera Israel, peguam dan pentadbir negeri mendaftar kursus di Universiti Ibrani di Baitulmuqaddis. Mereka bercadang untuk membuat rancangan lengkap untuk menubuhkan sempadan di kawasan dan menguruskan satu setengah juta Palestin yang tinggal di dalamnya. Empat tahun kemudian Israel menduduki wilayah Palestin selepas Perang Enam Hari.

Pada bulan Mei 1967, beberapa minggu sebelum Perang Enam Hari bermula, beberapa gabenor tentera Israel menerima surat kotak kadbod yang mengandungi fail bagaimana menguruskan bandar dan kampung Palestin secara ketenteraan. Israel akan menjadikan Tebing Barat dan Jalur Gaza sebagai penjara besar di bawah kawalan ketenteraan dan pemerintahan.

Ahli sejarah Israel, Ilan Pappe, berkata pendudukan, pos pemeriksaan dan hukuman besar adalah sebahagian daripada rancangan itu. Pappe menuangkan dokumen itu dalam buku terbarunya The Biggest Prison on Earth: A History of the Occupied Territories, sebuah catatan lengkap tentang pendudukan Israel di tanah Palestin.
Hasil carian imej untuk israel pengganas dunia



Dilansir dari laman Middle East Eye, Jumat (24/11), buku yang dilancarkan bertepatan dengan peringatan 50 tahun Perang Enam Hari itu masuk dalam senarai pencalonan telah memenangi anugerah Palestine Book Awards 2017.

"Saya melihat keseluruhan projek Zionisme ini sebagai sebuah struktur, bukan hanya satu peristiwa sahaja. Ini adalah struktur kolonialisme dengan menggerakkan para penduduk untuk menduduki sebuah wilayah," kata dia dalam wawancara dengan Middle East Eye.

"Pada tahun 1948 ada satu rancangan yang jelas untuk menggerakkan Palestin sebanyak mungkin Palestine." Para penjajah percaya bahawa mereka mempunyai kuasa untuk mewujudkan rantau Yahudi di Palestin yang tidak lagi sama sekali Palestin, "kata Pappe.

Sejak tahun 1967 hingga sekarang, beliau berkata, usaha pembersihan etnik perlahan-lahan tetapi apabila dilihat sebagai beratus-ratus ribu rakyat Palestin telah diharamkan kembali ke Tebing Barat atau Jalur Gaza.

Pappe berkata beliau menggunakan istilah penjara terbuka di Tebing Barat dan penjara yang ketat di Jalur Gaza untuk Palestin.

"Saya menggunakan metafora itu untuk menjelaskan dua model pendudukan Israel di Palestin. Saya berkukuh menggunakan dua istilah ini kerana menurut saya penyelesaian dua negara sebetulnya adalah model penjara terbuka."

Negara Israel, Pappe menjelaskan, mengawal wilayah Palestin sama ada secara langsung atau tidak langsung. Mereka memecah Jalur Gaza ke bahagian kecil pada tahun 2005 dan mereka masih membahagikan wilayah Tebing Barat. Terdapat wilayah Yahudi di Tebing Barat dan wilayah Palestin di Tebing Barat dan kedua-duanya dipisahkan dalam pelbagai bidang.

Di Gaza, Israel terus memerhati dan memelihara rakyat Palestin dari dunia luar tetapi mereka tidak mengganggu apa yang berlaku di dalamnya.

"Tebing Barat adalah sejenis penjara terbuka, anda sedang melepaskan tahanan yang dibenarkan keluar dan bekerja dan tidak ada rejim keras tetapi masih dipenjara. Malah Presiden Palestin Mahmoud Abbas, jika dia ingin pergi dari satu tempat ke tempat lain, kemasukan itu mesti dibuka oleh orang Israel. " (IH)


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails