Sunday, November 12, 2017

Paderi Kutuk Gadis Dirogol 'berenang di tangki pirana’. Arak..

Paderi


ROME – Seorang paderi di sini, menimbulkan kemarahan orang ramai, selepas memuat naik kenyataan menerusi Facebook yang menyalahkan seorang remaja perempuan mangsa rogol kerana minum arak dan berkawan dengan imigran.

Menurut media tempatan, dalam mesej di laman media sosial, Lorenzo Guidotti yang bertugas sebagai paderi di Bologna berkata: “Saya bersimpati, tetapi jika kamu ‘berenang di dalam tangki ikan pirana’, kamu tidak boleh mengadu jika kamu kehilangan anggota badan.”
Dalam kenyataannya, Guidotti turut dilapor mengejek gadis bawah umur itu yang memberitahu pihak polis bahawa dia dirogol seorang lelaki dari Afrika Utara yang ditemuinya ketika minum di kawasan bandar.
Mengikut remaja perempuan itu, dia diserang lelaki terbabit dan mendapati dirinya dalam keadaan separuh bogel sebaik sahaja sedar tidak lama kemudian, manakala begnya pula hilang.
Sementara itu, biskop Bologna enggan dikaitkan dengan kenyataan itu sambil berkata, pandangan paderi terbabit ‘tidak menggambarkan pendirian mereka, yang mengutuk sebarang tindakan keganasan’.


Akhbar La Repubblica pula melaporkan, Guidotti mendakwa kenyataannya itu bukan satu serangan peribadi kepada mangsa, sebaliknya bertujuan menyedarkan lain-lain remaja dan ibu bapa mereka.
Menurut akhbar itu, paderi itu kemudiannya mengemukakan permohonan maaf kepada mangsa dan keluarganya dengan alasan tidak sengaja mengeluarkan kenyataan itu. – AFP/BH ONLINE

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Pada saya betul juga kata paderi itu, 'kenyataannya itu bukan satu serangan peribadi kepada mangsa, sebaliknya bertujuan menyedarkan lain-lain remaja dan ibu bapa mereka.'

Cuma saya nak tambah, ada lagi satu puncanya maksiat itu terjadi, ialah kerana gadis itu membuang atau menghilangkan akal dan fikirannya. Akal adalah mahkota kecerdikan kestabilan seseorang, tiba-tiba dihilangkan, dibuang dengan meminum arak, maka begitulah jadinya.

Betullah kata Nabi Muhammad SAW, 'Arak Punca Kejahatan'. Kerajaan orang Islam atau yang berkeperibadian tinggi sepatutnya mengharamkan arak. 

IKLAN:

Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat. Begitu juga mengenai kerja petik buah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails