Sunday, November 12, 2017

Masalah Pekerja Australia, Inikah Formula Menang Dua-dua Pihak'?


Hasil carian imej untuk Masalah Pekerja Di Australia
'Bukan nak tutup periuk nasi orang kita di Australia'
KUALA LUMPUR 10 Nov. - Pendedahan mengenai nasib rakyat Malaysia yang menjadi buruh haram di ladang buah-buahan dan sayuran di Australia bukannya untuk menutup periuk nasi mereka.

Sebaliknya ia untuk membantu membuka mata tentang eksploitasi yang buruh haram berkenaan hadapi sekali gus membuka jalan ke arah penambahbaikan. 

Kerana itu, apabila Parlimen Australia menjemput penulis dan peguam yang membantu Kumpulan Utusan secara pro-bono (percuma), Vicknaraj Thanarajah memberi keterangan dalam pendengaran awam, kami berdua tidak melepaskan peluang mengemukakan permintaan dan cadangan.


Hal ini kerana cadangan berkenaan menjadi sebahagian daripada input yang digunakan dalam penggubalan Akta Perhambaan Moden di negara itu.

Berikut adalah intipati cadangan dan permintaan yang dikemukakan:

* Pengampunan kepada rakyat Malaysia yang kini berada di Australia sebagai buruh haram dengan kebenaran untuk bekerjasecara sementara mengikut musim sebelum balik ke tanah air.
* Hak untuk masuk semula ke Australia tanpa berdepan masalah senarai hitam imigresen.
* Rakyat Malaysia diberikan permit khas untuk bekerja dalam sektor perladangan mengikut musim.
* Memohon agar kuota Visa Percutian dan Bekerja Sub Clas 462 yang pada masa ini hanya dihadkan sebanyak 100 setahun ditambah kerana jumlah itu terlalu kecil berbanding seramai 18,000 ke 20,000 buruh haram yang berada di Australia.
Ia merupakan satu formula menang-menang bagi kedua belah pihak.
Keterangan kepada jawatankuasa Parlimen Australia juga menjadi indikator ketabahan, keyakinan dan komitmen Utusan Malaysia sebagai akhbar perjuangan dalam membela nasib rakyat.-UTUSAN ONLINE

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sedap bunyinya, dikatakan 'pendedahan mengenai nasib rakyat Malaysia yang menjadi buruh haram di ladang buah-buahan dan sayuran di Australia dikatakan bukannya untuk menutup periuk nasi mereka'.

Tak tutup periuk nasi mereka apanya? 

Cadangan untuk memohon agar kuota Visa Percutian dan Bekerja Sub Clas 462 yang pada masa ini hanya dihadkan sebanyak 100 setahun, ditambah. Bahkan jumlah itu pun terlalu kecil berbanding seramai 18,000 ke 20,000 pekerja tanpa izin yang berada di Australia, menurut lapor mereka.

Kalau mereka itu pulang ke Maalaysia, apa jalan selesainya, untuk mengelak dari masalah pengangguran? Banyak kilang-kilang di Malaysia telah tutup atau mengurangkan operasinya. Itukah 'formula menang-menang bagi kedua belah pihak'?

Video oleh SAIFUL HAIZAN HASAM


IKLAN:

Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat. Begitu juga mengenai kerja petik buah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails