Thursday, October 05, 2017

S'gor, PH Dah Tak Boleh Harap? Perobohan Kediaman &Kedai...

‘Detik hitam kerajaan negeri Pakatan Harapan Selangor’
ARIF ATAN Foto: WAN ZAHARI

AMANAH Selangor menyifatkan perobohan kediaman dan kedai bekas pegawai Masjid Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah (LTSAAS) di Subang hari ini dapat dielak jika semua pihak bekerjasama. 

Pengerusinya, Izham Hashim berkata, keluarga terlibat masih dalam proses mahkamah berhubung tuntutan pampasan yang lebih setimpal. 

“Pagi ini nampaknya mereka (badan berkuasa) mengambil jalan yang kasar merobohkan rumah terlibat. Ini merupakan detik hitam kepada sejarah negeri Selangor (diterajui) Pakatan Harapan. 

“Mereka sudah lama puluhan tahun tinggal di sini walaupun bukan lagi pegawai masjid ini. 

“Mereka telah pun pergi (bawa kes) ke mahkamah dan prosesnya belum selesai. Mereka masih di peringkat membuat rayuan untuk menyelesaikan isu pampasan ini,” ujarnya kepada pemberita. 

Beliau ditemui hadir di Lot 1210 Mukim Sungai Buloh yang dihuni dua keluarga iaitu Abdul Razak Said dan Yaakob Abdul sejak tahun 1996. Lokasi tersebut berada dalam kawasan Masjid Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah tetapi dimiliki pihak Malaysian Airports Holdings Berhad (MAHB). 

Menurut Izham, dua keluarga terbabit juga sebenarnya sudah bersedia untuk mengosongkan lot tersebut tetapi memerlukan tempoh bagi tujuan perbincangan lanjut berhubung jumlah pampasan. 

“Kita meminta kerjasama semua pihak untuk menyelesaikan isu ini di meja rundingan. 

“Walaupun kita faham tanah ini milik MAHB (Malaysian Airports Holdings Berhad) dan arahan dikeluarkan mengikut Kanun Tanah Negara untuk merobohkan premis ini tapi kita yakin jalan penyelesaian dengan cara baik boleh dicari jika semua pihak bekerjasama. 

“Kita difahamkan tawaran (pampasan) hanya RM5,000 yang dibayar secara ansuran atas usaha mereka selama ini. Kita memandang ini sebagai satu penindasan,” tegasnya lagi. (K)

3 comments:

Anonymous said...

Mana Sanad?

Duduk Tanah orang berpuluh tahun free, suruh pindah sekarang minta pampasan.



Anonymous said...

Pegi jumpayang terlibat..
Apa bodoh sangat.
Pegi sahkan
Ini hanya berita..

Bodoh! anjing DAP ke?

Anonymous said...

Mana pergi exco? Tak kan semua perkara kena suruh MB fikir? Jangan lepas roboh baru exco nak tunjuk muka, konon2 nak bagi bantuan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails