Thursday, October 26, 2017

"Bukan Teologi/Perdebatan Agama Membawa Saya Ke Islam.. -Mustafa Davis

mustafa
Davis, Khadim dan Canon
PERTEMUAN Mustafa Davis dengan Usama Canon nampaknya bukan "kebetulan" sahaja. Kerana pertemuan yang tidak disengajakan itu, menyuruh Mustafa menjadi seorang Muslim. 

Sekarang, 15 tahun sudah Davis menjadi muslim dan peristiwa "kebetulan" dia tidak pernah terlupa. Davis secara tidak sengaja menyambut Usama lima belas tahun yang lalu, semasa menuju kolejnya. Usama berkomentar mengenai kemeja t-shirt yang dipakai oleh Davis dan menyambutnya. 

Mesyuarat seterusnya adalah dalam kelas bahasa Sepanyol, kerana mereka berdua mengambil kelas bahasa dan sering duduk bersebelahan di dalam kelas. Mereka berdua tahu bahawa mereka berdua suka muzik dan seni. Oleh itu, Davis dan Usama-yang baik di piano-kadang-kadang menyelinap ke dewan kolej kerana ada piano di sana. 

Mereka menghabiskan masa berjam-jam bermain muzik, dan kadang-kadang diselubungi percakapan tentang kerohanian. Bahawa mereka melakukan hampir setiap hari untuk perkeningahan semester. Suatu hari sambil menikmati makanan sushi di restoran Jepun berhampiran kampus.. 

Davis mengosongkan diri ke Canon mengenai kehidupannya yang agak huru-hara dan keinginannya untuk kembali ke "jalan" yang betul. Pada masa itu, Davis tinggal sendirian di San Jose. Kerja malam, kuliah sore. Davis merasa masa lalunya menjadi beban yang selalu menghantui hidupnya dan mula berfikir bahawa untuk mengatasi segala masalah kehidupan yang dialaminya dengan cara kembali ke gereja, menjalani semula kehidupan yang beragama.

"Saya memberitahu Usama bahawa saya sedang mempertimbangkan untuk kembali ke Katolik, agama saya untuk memperbaiki kehidupan saya. Usama kemudian bertanya kepada saya jika saya berfikir tentang Islam dan saya tidak pernah menjawab, kerana saya rasa Islam adalah agama agama Arab atau pemisah hitam. 

"Saya juga menganggap bahawa orang Islam yang saya hadapi adalah munafik dan saya tidak pernah melihat orang Islam yang mengamalkan agama mereka dengan baik, "kata Davis.

Usama, Davis berkata, kemudian memberitahu tentang kakaknya, Anas Canon yang masuk Islam tidak lama setelah ia aktif dalam organisasi Nation of Islam. Usama mengatakan bahawa Islam bukan hanya untuk orang Arab dan dari apa yang dia ketahui, Islam adalah agama universal, walaupun Usama sendiri tidak memeluk agama Islam.

Dalam perbualan, Usama juga bertanya sama ada Davis mengetahui tentang Nabi Muhammad SAW. dan Davis menjawab bahawa dia hanya mengetahui tokoh Elijah Muhammad. Usama kemudian menjelaskan bahawa Nabi Muhammad yang dimaksudkannya berbeza dari Muhammad yang diketahui oleh Davis. 

Pada ketika ini, seperti biasa, Davis mengelak sesiapa yang mula bercakap mengenai agama. Terutama selepas dia mengetahui Nabi Muhammad datang dari Arabia, Davis merasakan Islam bukan untuknya. Sembang hari itu pun selesai.

Surat Maryam Membuat Davis Menggigil

Suatu malam, selepas kerja, Davis pergi ke kedai buku untuk membeli Alkitab. Dia melepasi rak buku-buku "Falsafah Timur" dan melihat sebuah buku bercetak hijau yang membaca "MUHAMMAD" dalam huruf emas. Dia berhenti sejenak dan berfikir seketika, kemudian meraih buku itu. Judul penuh buku ini adalah "MUHAMMAD - Hidupnya Berdasarkan Sumber Terdahulu" yang ditulis oleh Martin Lings.
Hasil carian imej untuk MUHAMMAD -  Martin Lings.
"Apa yang menarik perhatian saya ialah perkataan 'sumber terdahulu' dalam tajuk. Saya bermaksud beli Alkitab di kedai itu, dan saya tahu ada perdebatan teologi tentang kesalahan-kesalahan yang ada dalam alkitab, yang juga sangat mengganggu fikiran saya. Maka, saya buka buku 'MUHAMMAD' itu, meski sukar mengucapkan nama-nama Arab dalam buku tersebut, saya cuba membaca beberapa baris isi buku. 

"Empat atau lima baris yang saya baca menyebutkan perkataan 'Qur'an' beberapa kali. Nama-nama Arab yang membaca membuatkan saya merasa Islam adalah agama Arab dan bukan apa yang saya mahu dalam hidup saya. Saya juga meletakkan buku itu, "kata Davis.

Tapi saat ia berjalan meninggalkan rak buku itu, huruf keemasan bertuliskan "Muhmmad" muncul kembali di pelupuk matanya dan membuat Davis kembali ke rak buku tadi. Kali ini, Davis melihat buku yang bertajuk "Al-Quran". Dia ingin mengabaikan buku itu, tetapi dia teringat bahawa perkataan "Quran" telah disebutkan beberapa kali dalam buku Martin Lings yang baru saja dia baca. 

Davis akhirnya mengambil buku "The Quran" dan membuka halamannya secara rawak, dan kebetulan yang ia buka adalah halaman pertama Surat Maryam. Davis membaca terjemahan surat itu dari awal hingga akhir. Semasa membaca kandungan surat Maryam yang menceritakan tentang kelahiran Nabi Isa, Daud merasakan tubuhnya panas yang panas. 

Ia tidak menyangka Muslim juga meyakini keajaiban dalam kelahiran "Yesus" yang diyakini dalam agama Davis, tetapi Muslim tidak meyakini Isa sebagai anak dari Tuhan seperti keyakinan umat Kristian. Pada masa ini, walaupun sebagai seorang Katolik, Davis menganggap doktrin bahawa Tuhan mempunyai anak lelaki, yang tidak masuk akal.

Tanpa tahu apa sebabnya, Davis menangis teresak-esak di kedai buku itu ketika membaca Al-Quran yang dipegangnya. Dia memutuskan untuk membelinya supaya dia boleh membaca lebih lanjut mengenai apa yang dipercayai oleh orang Islam. 

"Dalam perasaan emosinya, saya benar-benar lupa membeli Bible dan meninggalkan kedai buku itu," kata Davis.


Peristiwa Aneh dalam sehari

Setelah membeli Al-Quran, Davis pergi ke kampus keesokan harinya dan dalam perjalanannya ia melewati sebuah kedai kecil yang dimiliki seorang lelaki Sinegal yang menjual kraftangan, dompet dan anak patung Afrika. Davis berminat melihat dompetnya. 

Lelaki Sinegal itu menyambutnya, "Hello buddy bagaimana kamu?". Davis menjawab, "okay, terima kasih."

Davis menceritakan kisah itu, lelaki Sinegal itu mengawasinya dengan hati-hati, tersenyum dan bertanya soalan yang mengejutkan Davis. "Sahabat, adakah anda seorang Muslim? Anda seperti seorang Muslim, "kata lelaki Sinegal itu. 

Davis tersungkur, setakat ini ini tidak pernah ada sesiapa yang menganggap seorang muslim, dan malam ini dia baru membeli Quran. Davis menjawab bahawa dia bukan seorang Muslim, tetapi malam tadi dia hanya membeli Al-Quran.

Mendengar maklum balas Davis, lelaki Sinegal itu keluar dari kedai kecilnya dan memeluk Davis dan terus berkata dia gembira mendengarnya dan itu adalah tanda dari Tuhan kepada Davis. Nama lelaki Sinegal adalah Khadim.
Khadim mempunyai masa untuk bertanya kepada Davis untuk menunggu dengan kedainya, semasa dia berwudhu dan melakukan doa. 

Di Davis, Khadim mengatakan bahawa sebagai seorang muslim dia wajib berdoa lima kali sehari. Sebaik sahaja Davis mengisytiharkan dia bersedia membantu, Khadim menunjukkan kepadanya kotak wang itu, memberitahu harga barang-barangnya kepada Davis, dan pergi untuk berdoa.

Sekitar setengah jam Davis mengawasi kedai Khadim. Semasa menunggu, Davis mengangguk, "Siapa lelaki ini, biarkanlah wang itu untuk saya. Saya boleh melarikan diri dan membawa wangnya dan dia tidak akan menangkap saya. 

"Davis tertanya-tanya mengapa Khadim tidak bimbang tentang kemungkinan itu, mempercayakan wangnya kepada orang asing. Khadil kembali dari solat dan Davis melihat muka Khadim bersinar. Dia memeluk Davis dan mengucapkan terima kasih kepadanya. Davis kemudian mengetepikan dirinya dan menuju ke kampus. 

Tiba di kolej, Davis lagi terkejut apabila seorang pelajar Pakistan menyambutnya dan menyambutnya, kemudian bertanya kepada Davis "Adakah anda Muslim?". 

Inilah soalan kedua dalam satu hari yang dikhaskan untuk Davis. Davis menjawab bahawa dia bukan seorang Muslim dan bertanya mengapa pelajar Pakistan bertanya soalan itu. 

Pelajar Pakistan hanya berkata, "Saya tidak tahu, anda kelihatan seperti seorang Muslim." 


Davis menjawab bahawa dia bukan seorang Muslim dan bertanya mengapa pelajar Pakistan bertanya soalan itu. Pelajar Pakistan hanya berkata, "Saya tidak tahu, anda kelihatan seperti seorang Muslim." 

Insiden ini menyebabkan Davis tertanya-tanya. Davis memberitahu pelajar Pakistan bahawa dia kini sedang membaca Al-Quran. Pelajar Paksitan sangat gembira mendengar apa yang dikatakan Davis dan bertanya sama ada Davis telah ke masjid. 

Davis terus terang bahawa dia tidak pernah ke masjid dan dia menerima jemputan pelajar Pakistan untuk pergi ke masjid pada keesokan harinya. Mereka juga menukar nombor telefon. Davis lebih penasaran. Pada petang Jumaat, pelajar Pakistan datang dan membawa Davis ke rumahnya. Davis dihiburkan makan, duduk di atas lantai. 

Walaupun dia tidak pernah berada di lantai untuk seumur hidupnya untuk makan, Davis merasa tidak sama sekali canggung. Selepas makan, mereka pergi ke masjid milik Persatuan Masyarakat Islam di Santa Barbara, California.

Tiba di masjid, Davis mengalu-alukan kira-kira 40 jemaah masjid dengan senyuman dan jabat tangan. Davis dijemput untuk duduk bersama, membentuk satu lingkaran kecil. Seorang lelaki bertanya sama ada Davis mengetahui tentang Islam. Davis juga memberitahu bagaimana dia membeli Al-Quran dan mula membaca isi kandungannya. 

Davis ditanya lagi, sama ada dia percaya kepada Nabi Muhammad, tanpa ragu-ragu, Davis menjawab "Ya". Soalan lain ialah sama ada Davis percaya bahawa Yesus adalah anak Tuhan, Davis menjawab "Tidak", tetapi percaya bahawa Yesus adalah seorang nabi. Terdapat banyak soalan lain yang ditanya kepada Davis, dari apakah dia percaya malaikat, ayat-ayat suci Al-Qur'an dan Hari Penghakiman, dan Davis menjawab bahawa dia percaya semuanya.



Lelaki yang dipersoalkan kemudian berkata, "Itulah yang dipercayai umat Islam, jadi anda (Davis) percaya perkara yang sama. Adakah anda mahu menjadi seorang Muslim suatu hari? "Dia bertanya. Sekali lagi, tanpa keraguan Davis menjawab "Ya".

Bersyahadat

Lelaki itu akhirnya membantunya membaca dua pengakuan shahada pada hari ke-17 bulan Ramadan pada tahun 1996.

Enam bulan selepas berubah menjadi Islam, Usama Canon menghubungi Davis dan bertanya mengenai Islam. Kedua-duanya pergi makan malam dan bercakap tentang agama. Keesokan harinya, Davis mengambil Canon ke masjid dan Canon turut membacakan shahada. Canon, orang pertama yang menyebut Islam kepada Davis dan penghormatan untuk Davis pada hari itu membawa Canon ke masjid dan Canon juga ditukar kepada Islam.

"Bukanlah teologi atau perdebatan agama yang membawa saya ke Islam. Tetapi muzik, budaya, kawan yang saya percayai dan orang asing yang tersenyum pada saya. Ironinya, budaya Arab adalah kali pertama saya enggan mencari tahu tentang Islam. 

Tetapi sekarang, setelah menjadi seorang Muslim, saya cuba untuk meninggalkan budaya saya sendiri (budaya Amerika) dan cuba menerapkan budaya Arab. Selepas beberapa tahun, saya boleh kembali ke akar budaya saya sebagai orang Amerika dan juga Muslim, "kata Davis.

Davis kini tinggal di Kawasan Teluk San Francisco. Beliau bekerja sebagai jurugambar dan pengarah. Tidak lama dahulu, semasa berjalan dengan Canon, Davis bertemu lagi dengan Khadim. Mereka sangat gembira dan mengambil gambar bersama. "Pujian kepada Allah kerana rahmatnya terhadap Islam," mendoakan Davis. (IH)


Sebelum ini..

E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-104: Kisah-kisah Saya Pilih Damai.. Islam (2)
E-Buku IH-104: Kisah-kisah Saya Pilih Damai.. Islam (2)




IKLAN:

Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.

Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat.

1 comment:

jalil backer said...

LONDON, 6 Safar 1439H, Khamis – Pemimpin kanan kerajaan Britain berkongsi pentas dengan aktivis Hindu yang menggesa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengawal kadar kelahiran umat Islam, memuji penghapusan etnik Rohingya dan menyokong dakwaan sejuta kanak-kanak United Kingdom dirogol oleh orang Islam.
Setiausaha Dalam Negeri, Amber Rudd dan Menteri Kabinet, Damian Green adalah antara ahli politik kanan parti Konservatif yang menyertai aktivis Hindu, Tapan Ghosh di Parlimen Britain, menyambut Deepavali awal bulan ini.
Ghosh memuji tindakan terhadap muslim Rohingya di Myanmar yang disifatkan oleh PBB sebagai tindakan pembersihan etnik.
Dalam Twitternya, dia berkata: “Lelaki Rohingya memalukan. Islam memalukan. Melihat kepada kadar kelahiran, bagaimana kita boleh menyalahkan orang Buddha Myanmar kerana mengusir mereka?”
“Kami kecewa dengan PBB. Kenapa tidak cuba mengawal kadar kelahiran orang Islam di dunia? Kenapa PBB tidak cuba mengurangkan fanatik Islam?”.
Ghosh adalah pengasas parti politik kanan India, Hindu Samhati, meninggalkan pergerakan Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS) kerana menganggap pertubuhan itu kurang agresif.
Ketika lawatannya ke London awal bulan ini, dia dilihat bersama pemimpin nasionalis kulit putih Britain, Tommy Robinson berbincang mengenai demografi dan rintangan global menentang keganasan dan pencerobohan Islam di London.
Presiden Forum Hindu United Kingdom, Trupti Patel yang menganjurkan sambutan Deepavali di Parlimen Britain berkata, pertubuhannya sudah menyemak semua latar belakang Ghosh dan mempertahankan pandangan aktivis Hindu itu berkaitan Islam.
Bagaimanapun, Pejabat Setiausaha Dalam Negeri Britain dalam satu kenyataan berkata, Rudd pada asasnya tidak bersetuju dengan pendapat Ghosh mengenai Islam.
“Setiausaha Dalam Negeri menerima jemputan daripada Forum Hindu Britain untuk hadir pada majlis di Parlimen minggu lalu untuk menyambut Deepavali. Dia tidak bercakap dengan Ghosh dan tidak hadir ketika Ghosh berucap,” kata kenyataan itu.
Jurucakap Majlis Muslim Britain berkata, melihatkan cara dia menanam kebencian terhadap Islam, amat mengejutkan apabila aktivis Hindu itu diberi penghormatan di Parlimen Britain.
“Ghosh adalah pengasas parti politik kanan India dan tahun ini kami terkejut apabila berlaku kekejaman dan pembunuhan terhadap umat Islam India, selalunya dikaitkan dengan puak anti-Islam seperti Ghosh,” katanya.
Ahli Parlimen Parti Buruh, Wes Streeting berkata, mereka tidak mengetahui latar belakang semua orang yang ditemui, namun berharap Ghosh tidak lagi diberi penghormatan hadir di Parlimen Britain. – Agensi
- ismaweb
celahgelegar at 8:20 AM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails