Monday, October 23, 2017

Tapak Projek T/Bungah Tak Lulus, K/Negeri Degil.. -JAS



BANGI, 3 Safar 1439H, Isnin – Susulan tanah runtuh yang berlaku di Tanjung Bungah kelmarin, Jabatan Alam Sekitar (JAS) tampil memaklumkan, pihaknya sebelum ini telah menolak permohonan kelulusan pembinaan daripada pemaju tapak projek itu.
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dalam satu kenyataan berkata, JAS telah menolak permohonan pembinaan pangsapuri di lereng bukit di Tanjung Bungah yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh sehingga mengorbankan nyawa 11 pekerja di situ.
Katanya, JAS menerima ‘Permohon Kebenaran Merancang’ pada 9 Januari 2015 dari pemaju perumahan itu, Taman Sri Bunga Sdn Bhd dan memberi jawapan penolakannya pada 23 Januari 2015.
JAS menolak permohonan itu dengan mengatakan bahawa ia tidak selamat untuk orang ramai tinggal berhampiran dan juga disebabkan oleh kuari sejak tahun 1960-an yang masih aktif melakukan letupan terletak terlalu hampir dengan tapak projek.
“Tapak pembinaan itu terletak bersebelahan dengan kuari granit yang dimiliki Teik Granite Quarry yang merupakan kuari kekal di situ dan sudah beroperasi sejak 1960.
“Syarikat kuari itu melakukan letupan dua kali sebulan dan terakhir adalah pada 9 Oktober 2017. Apabila batu diletupkan dan pecah dari lereng bukit itu, ia kemudian dihantar ke tapak penghancuran di kawasan kuari yang sama bagi dihancurkan untuk kegunaan sektor pembinaan,” katanya.
Kementerian itu menambah, dari awal pihaknya memaklumkan projek itu tidak selamat dan persekitaran yang tidak aman untuk penempatan manusia.
Malah, pembangunan itu melibatkan cerun curam dan ini memerlukan kajian terperinci kejuruteraan yang memerlukan kelulusan Penilaian Impak Alam Sekitar.
Bagaimanapun, nasihat tidak diendahkan dan mereka meneruskan pembinaan dengan tidak menghiraukan keselamatan pekerja.
“Kementerian sangat kecewa dengan kesilapan Kerajaan Pulau Pinang terhadap projek ini. Di sebalik bantahan JAS terhadap projek ini sejak awal lagi, pemaju berkenaan tetap memulakan kerja pembinaan tanpa mengambilkira kesan yang akan berlaku.
“Apa yang mengejutkan apabila tiada langsung campur tangan dari kerajaan negeri yang turut menimbulkan lebih banyak persoalan dari jawapan,” kata kenyataan itu.
IKLAN: 

Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails