Monday, October 23, 2017

Mai Rasa Makan Daging Kanguru!

Sebelum beli lihat dulu tanda halalnya..

SETELAH pemberitahuan saya mengenai kerja di Australia, informasi baru mengenai peluang kerja di sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia, yang kebetulan saya paparkan gambar kanguru.. Kawan saya telefon berseloroh..

"Hang tak tau ka, la ni Australia pun tak suka binatang kanguru? Kangaroo dikenali sebagai haiwan endemik dari Australia. Walau bagaimanapun, kewujudan mamalia ini sebenarnya dianggap ancaman.

"Kini Australia diminta untuk memburu lebih kerap dan menggunakan daging kanggaru. Oleh itu Australia dianggap menindas penduduk haiwan marsupial." Kata kawan saya itu.

Memang betul, dilihat dari laman ABC News, Selasa 12/9) lalu, menurut rekod kerajaan Australia sejak tahun 2016 sehingga kini penduduk penduduk haiwan marsupial 45 juta kepala. Hampir dua kali ganda manusia penduduk Australia. 

Manakala enam tahun lebih awal, jumlah penduduk kanggaru kira-kira 27 juta ekor. Diduga bahawa kenaikan itu disebabkan oleh faktor semula jadi, iaitu berimbas curah hujan yang tinggi berupaya menyediakan makanan untuk kanguru. 

Hasil carian imej untuk kanguru
Imej yang berkaitan
Foto: iStock

Profesor David Paton dari University of Adelaide meminta orang Australia tidak teragak-agak untuk makan daging kanggaru. Ia tidak sia-sia jika jika kanguru adalah sasaran.

"Sekiranya kita mahu menyingkirkan haiwan ini, ia mesti dilakukan secara kemanusiaan, tetapi kita juga perlu memikirkan apa yang akan kita lakukan seterusnya jika kita membunuh kangaroo. Kita tidak boleh membiarkan mayat mereka rosak dalam sangkar atau penangkapan," kata Paton.

Saya pula bersetuju..

"Bagaimana kalau penduduk-penduduk Islam atau badan dakwah di Australia cuba cari jalan mengagih daging kanguru tersebut kepada orang-orang miskin di Australia atau di luar negara?" Saya beri pandangan.

"Nanti saya fikirkan dan berbincang dengan kawan-kawan dari persatuan di sini!" Katanya, apalagi kerana dia warga Australia. 



Imbas sedikit dari sudut Syari'ah Islam, 
bolehkah orang Islam makan daging kanguru?

Daging kanguru dijual di Australia. Terdapat diproses sebagai steak untuk sosej. Dilaporkan daging kanguru rendah lemak dan protein tinggi. Bagaimana hukumnya dalam Islam?

Dalam laman halalmui.org (10/08) disebutkan bahawa setakat ini tidak ada nash Al-Qur'an maupun As-Sunnah atau Al-Hadis yang menjelaskan secara khusus tentang undang-undang pengambilan daging kanggaru. Kerana pada zaman Nabi Muhammad SAW binatang itu tidak diketahui dan tidak ada dalam bahasa Arab.


Berkaitan dengan itu, dapat dilihat sisi halal peraturan umum. Jika kanguru termasuk kategori haiwan herbivor (pemakan tumbuhan), bukan karnivor (pemakan daging), tidak termasuk binatang buas, tidak bertaring, tidak mencengkam, tidak memangsa, tidak memakan bangkai, tidak menjijikkan, dan tidak ada faktor atau unsur penyebab haram, maka hukumnya halal digunakan.

Sementara nash-nash yang menjelaskan keharaman haiwan dalam Al-Qur'an diantaranya ada dalam ayat ini: 

  • "Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tecekik, yang dipukul, yang terjatuh, dan binatang itu menyerang, kecuali kamu menyembelihnya. " (A.S. Al-Maidah [5]: 3).
  • Sedangkan dari Hadis Nabi Muhammad SAW: Diriwayatkan dari Abu Hurairah, Nabi saw bersabda, "Setiap binatang buas yang bertaring, maka memakannya adalah haram." (Muslim).
  • Dari Ibnu 'Abbas, beliau berkata, "Rasulullah saw melarang memakan setiap binatang buas yang bertaring, dan setiap jenis burung yang mempunyai kuku untuk mencengkam." (Muslim).
  • "Rasulullah saw dilarang memakan hewan dan susu jalalah yang dihasilkan darinya." (Abu Dawud, dan At-Tirmidhi). Haiwan jalalah sendiri yang menjijikkan haiwan untuk makan kotoran.
Menurut laman halalmui.org, peruntukan yang lebih rojih (kuat) mengenai status undang-undang pengambilan daging kanguru akan dibincangkan secara menyeluruh oleh Suruhanjaya Fatwa MUI (Indonesia). Kerana itu perlu maklumat dan pengesahan yang lebih tepat dari pakar atau ahli binatang ini. Terutama berkaitan dengan haiwan yang jatuh ke dalam kategori kanguru. 

Sekian secara ringkas.

IBNU HASYIM
KL:22/10/17

Sila hubungi.. 
018 2018342 (Muaz) atau 
011 33111321 (IbnuHasyim)
Klik juga..
Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

2 comments:

Anonymous said...

Sedap daging kanguru ni dan ia punya khasiat untuk lelaki.Kalau selalu makan maka power kita akan sentiasa ada.Kalau tak percaya cuba amalkan.

Sweet Lady said...

Please feel free to visit my website
Download Lagu Terpopuler

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails