Wednesday, July 19, 2017

Starbucks Di M'sia Juga Perlu Diboikot! 6 Sebab..


STARBUCKS merupakan syarikat kedai kopi terbesar di dunia. Kedainya tersebar di enam puluh satu negara.

Pendapatan pertahun syarikat ini sebesar 13,29 bilion dollar pertahun, dengan laba usaha hampir dua bilion pertahun, 1,38 bilion dollar keuntungan bersih, 8,21 bilion dollar jumlah aset dengan ekuiti sebanyak 5,10 bilion dollar pertahunnya.

Wajar saja jika syarikat ini akan diketengahkan terus, termasuk kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Pegawai waralabanya di Indonesia.
Baru-baru ini Pengurus Pusat bidang ekonomi Muhammadiyah menyeru boikot terhadap produk Starbucks. 

Boikot itu sebagai bentuk protes terhadap kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks, Howard Schultz yang menyokong Lesbian, homoseksual, biseksual dan Transgender (LGBTQ) dan perkahwinan sesama jenis.

Starbucks memang telah lama menyokong LGBTQ dan perkahwinan sesama jenis sejak tahun 2012. Kenyataan ini mendapat respon keras dari National Organization for Marriage, sebuah kumpulan Kristian tradisionalis. (Http://www.christianpost.com/news/nom-launches-boycott-of-Starbucks-over-same-sex-marriage-stance-72006).

Boikot ini kemudian mendapat respon lawanan berupa 640.000 petisyen sokongan pro LGBTQ dan mereka berterima kasih kepada Starbucks atas sikap syarikat tersebut. (Http://www.pinknews.co.uk/2012/04/04/over-640000-thank-Starbucks-for-equal-marriage-support).

Gerakan boikot Starbucks pun menjadi viral dan juga dilakukan di Malaysia.
Baca: Seruan #BoikotStarbucks dan 'LGBT' Jadi Trending Topic Nampaknya, boikot ini cukup memberikan kesan negatif bagi Starbucks. Saham MAP Boga Adiperkasa, pemilik Starbucks di Indonesia turun menjadi Rp. 2760 (11 Julai 2017). 

Telah berlaku penurunan sebanyak 12 peratus sejak posisi tertinggi pada tarikh 22 Jun 2017. Wajar ini mempunyai kesan kerana majoriti penduduk Indonesia tidak menyokong LGBTQ.

Kerajaan Indonesia harus mempertimbangkan sikap Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks tersebut. Sekurang-kurangnya, kerajaan Indonesia yang tidak menyokong LGBTQ secara legal-formal dan perlembagaan harus menegaskan bahawa tidak boleh ada kempen sosial-politik yang disertakan di segala strategi pemasaran syarikat yang tidak sesuai atau berlawanan dengan undang-undang dan perlembagaan negara.Kerana, banyak juga masyarakat yang risih, gerah, dan inginStarbucks Indonesia bubar sahaja, izinnya dicabut.

"Sudah tiba masanya kerajaan Indonesia mempertimbangkan untuk mencabut izin Starbucks di Indonesia kerana ideologi perniagaan dan pandangan hidup yang mereka dukung dan kembangkan jelas-jelas tidak sesuai dan selaras dengan ideologi bangsa kita yaitu Pancasila,". (Anwar Abbas, Ketua Bidang Ekonomi PP Muhammadiyah, https: //news.detik.com/berita/d-3544742/bos-Starbucks-dianggap-dukung-lgbt-muhammadiyah-serukan-boikot).

Starbucks memang coffee shop kekinian yang banyak diminati oleh kaum-kaum muda. Selain menyajikan kopi-kopi racikan dan campuran, Starbucks juga menyediakan tempat "melepak" yang sejuk, sejuk, dan "Instagram-able" sehingga yang minum disana boleh "menunjuk-nunjuk" kepada media-sosial yang ada bahawa mereka sedang ada di Starbucks.

Ia seolah-olah memang bagi anak-anak muda zaman sekarang, boleh "minum kopi" di tempat mahal dan berprestij di Starbucks adalah sebuah kebanggaan dan salah satu syarat untuk bisa dibilang "gaul", "gembar-gembur", atau "kekinian". Ironi, ada yang rela cuma makan mie instan tiga kali sehari agar boleh minum kopi mahal di Starbucks dan update foto. Ini bukanlah budaya yang baik dan tidak patut dicontohi bagi anak-anak muda.

Tentu saja, syarikat apapun akan menyokong terus pelanggan (terbesar) nya, kalau boleh, terus memudahkan. Seperti syarikat kasut Nike atau Adidas yang pelanggan utamanya adalah para muda-mudi dan penggiat olah raga, akan terus hadir di setiap event olah raga, memberi sokongan, charity, dan lain-lain.

Begitu juga Starbucks yang merasa LGBTQ adalah salah satu segmentasi pasaran terbesarnya sehingga menyokong kewujudan mereka dapat dijadikan sebagai sebuah strategi pemasaran. Starbucks juga pernah menjadi medium strategi politik ketika menolak Donald Trump menjadi Presiden Amerika Syarikat. 

Adalah viralnya tagar #TrumptCup berwarna merah yang jika kita membuat kopi dan memesan atas nama Trump, para Barista dan Pegawai lain akan meneriakkan nama "Trump" dengan keras dan semua orang yang ada di kedai tersebut menangis sejadi-jadinya. Selain itu, Starbucks juga dinilai rasis kerana menolak menulis nama "Black Lives Matter" di cup-nya. (Http://www.cosmopolitan.com/food-cocktails/a8372723/most-controversial-Starbucks-cups-of-all-time/).

Starbucks menggunakan popularitinya untuk berkempen pelbagai mesej-mesej sosial dan juga politik.

Jika Cinta Yesus, Boikot Starbucks Umat Kristian perlu bersuara keras dan memboikot Starbucks atas sokongannya terhadap rancangan undang-undang menghalalkan perkahwinan sesama jenis di Washington, kata seorang pastor. "Starbucks mempromosikan dosa melawan Tuhan," kata pastor Steven Andrews dari USA Christian Ministries kepada Christian Post (01/02/2012).

Imej yang berkaitan

6 Kontroversi Starbucks

Sekurang-kurangnya ada 6 kontroversi Starbucks antara lain:

1. Strategi Pasaran

Sejumlah kaedah yang dipakai Starbucks untuk memperluas dan mengekalkan penguasaan pasaran mereka, termasuk membeli sewa kedai pesaing, sengaja mengalami rugi, dan menumpukan beberapa kedai di daerah kecil (penjenuhan pasaran), telah dicap sebagai anti-kompetitif oleh para pengkritik. (Klein, N. (2001). No Logo New York: Flamingo, pp. 135-140).

2. sengketa Buruh

( "Judge orders Starbucks to pay more than $ 100 million in back tips". Yahoo! Canada News. March 21, 2008);

3. Pembukaan tanpa izin
(Stephens, Alex; Jonathan Prynn (February 28, 2008). "Starbucks faces eviction as 'wrong kind of shop'". Pp. Evening Standard); dan

4. Kes mengelak cukai

Bermula dari berita bahawa Pada Oktober 2012, Starbucks dihujani kritikan selepas penyiasatan Reuters mendapati bahawa syarikat ini hanya membayar cukai syarikat sebanyak £ 8.6 juta di United Kingdom selama 14 tahun, padahal mengaut untung lebih dari £ 3 bilion. (Http://uk.reuters.com/article/us-britain-Starbucks-tax-idUKBRE89E0EX20121015)

Ini termasuk pula ketiadaan cukai yang dibayar daripada hasil jualan sebanyak £ 1.3 bilion selama tiga tahun sebelum 2012 (http://www.bbc.com/news/business-19967397).

5. Sokongan terhadap LGBTQ

Sikap Starbucks yang menyokong dan ikut berkempen LGBTQ adalah hal yang tidak sesuai dengan undang-undang dan perlembagaan negara kita. Syarikat luar negeri yang buka francais di Indonesia mengeluarkan kenyataan seperti itu tentu sangat disayangkan kerana Indonesia adalah salah satu pasaran terbesarnya.

Oleh kerana itu, seruan boikot di Indonesia dan negara-negara lain tidak boleh disalahkan kerana ini adalah bentuk kepedulian masyarakat terhadap perlembagaan dan nilai nilai yang ada di negara tersebut.

Tak perlu memang Starbucks mengeluarkan kenyataan yang mencetuskan konflik horizontal, toh, sebelumnya Starbucks sudah menikmati dan mendapatkan keuntungan yang besar dari kopi-kopi tempatan yang dikapitalisasinya menjadi kopi-kopi mahal.

Di Indonesia, polemik LGBTQ pun sudah final secara legal-formal. Indonesia menolak tegas LGBTQ dan perkahwinan sesama jenis.

Siapapun dengan alasan kedaulatan harus menghormati itu sebagaimana Indonesia menghormati perkahwinan sesama jenis yang sudah dilegalisasikan di Amerika Syarikat. Kenapa tidak mengkritik atau memboikot syarikat lain juga yang bersikap sama dengan Starbucks?

Perlu diperhatikan ini gerakan masyarakat, gerakan sosial, jika ada masyarakat yang memboikot dan atas dasar yang jelas, maka tidak perlu pula kita mengatur-ngatur agenda orang lain. Jika tidak boleh memboikot semua, bukan bermakna semua harus tidak diboikot. Ini adalah usaha dan gerakan masyarakat dan sesuai kemampuan masing-masing dari mereka.
Baca: Pro Homoseksual, Starbucks Pantas Dibuang.

Hasil carian imej untuk Starbucks dalam Sorotan

6. Pemulauan Starbucks ini mesti diteruskan. 

Pemulauan Starbucks ini mesti diteruskan juga dengan usaha bersama untuk meningkatkan pengeluaran, promosi, dan pemasaran kopi-kopi tempatan.

Mengapa kita harus membayar mahal-mahal kopi tempatan yang dipermodalkan sedemikian rupa sehingga kita perlu mengorek kocek dalam-dalam. Kopi tempatan yang asli dihasilkan, dipasarkan, dan diuruskan oleh orang Indonesia asli harus menjadi rencana tindak lanjut kita bersama. Kita harus mengembangkan kedai kopi dan kopi tempatan dan harus menguntungkan pihak tempatan juga.

Pemboikotan ini adalah percikan nasionalisme anak bangsa yang tidak ingin perlembagaannya rosak melalui pemasaran kopi-kopi tempatan yang dipermodalkan asing.

Di Malaysia juga begitu, Starbucks perlu diboikot atau diharamkan!  (IH)



Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.


Imej yang berkaitan


Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap mengenainya.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails